سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : 6155

دنیای اسلام نیازمند فلسلفه اسلامی برای رویارویی با فرهنگ غرب است

قم نيوز : قم نیوز: رییس جامعه المصطفی العالمیه تاکید کرد: دنیای اسلام نیازمند فلسلفه اسلامی برای رویارویی با فرهنگ فلسفی غرب است.
دنیای اسلام نیازمند فلسلفه اسلامی برای رویارویی با فرهنگ غرب است
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام علیرضا اعرافی در دیدار با رییس دانشکده شریعت اسلامی قطر با تأکید بر پیشرفت‌های علمی و آموزشی جمهوری اسلامی ایران در سه دهه گذشته، افزود: امروزه، دنیای اسلام، نیازمند علوم فلسفی اسلامی در رویارویی با فرهنگ فلسفی غرب است.

وی بیان داشت: تأکید ما در بخش آموزش این نهاد حوزوی، عمق بخشیدن بر جنبه‌های علمی و فلسفی دانش‌پژوهان و در بخش خطی مشی، اصل قرار دادن مناهج حوزوی و به‌کارگیری روش‌های جدید برای انتقال این مفاهیم و علوم است.

عضو جامعه مدرسین با تأکید بر اهمیت تقریب مذاهب و امور تربیتی دانش پژوهان، افزود: ما با دانشگاه‌های بسیاری تفاهم‌نامه امضا نموده‌ایم و در ارتباط هستیم و در این باره، با توجه به ارتباط خوب میان دو کشور، آمادگی خود را برای برگزاری همایش­های مشترک و تبادل استاد بین جامعه‌المصطفی و دانشکده شریعت قطر اعلام می­کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون، با توجه به گسترش فعالیت‌های فرهنگی و اسلامی جامعه‌المصطفی و مراکز وابسته به جمهوری اسلامی ایران در دنیا، جهانیان، ایران را کشوری می‌دانند که به علوم اسلامی و فعالیت‌های پژوهشی اهمیت می‌دهد تصریح کرد: اهتمام جامعه‌المصطفی به حرکت علمی شفاف و رسمی، پس از هماهنگی با دولت‌های کشورهای مختلف است.

حجت الاسلام اعرافی اضافه کرد: باید پیروان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و حوزه علمیه قم، در کنار مذاهب دیگر اسلامی، نشان بدهند که در عرصه دانش، تحصیل و فهم قرآن و نیز اهتمام به همه وجوه قرآن، پیشگام هستند.

وی اهتمام به حوزه علوم عقلی و فلسفی و مباحث بنیادی در اندیشه اسلامی را در روابط علمای دینی مؤثر خواند و گفت: جامعه‌المصطفی و مراکز دینی ایران فعالیت‌های در خور توجهی در این زمینه داشته‌‌اند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی افزود: در نظام فقهی و اخلاقی، در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی، مباحث فراوانی به چشم می‌خورد و باید ارتباط مناسبی میان منابع دینی و علوم غربی بیابیم تا مشکلات جوامع بشری حل شوند.

وی، با بیان این که در جامعه‌المصطفی به مباحث ادیان و مذاهب توجه شده است، گفت: توجه ادیان و مذاهب به یکدیگر می‌‌تواند تمدن‌‌ها را به یکدیگر نزدیک کند و روح جدیدی در کالبد جوامع بشری بدمد.

حجت الاسلام اعرافی آمادگی جامعه المصطفی را برای گسترش روابط علمی با قطر اعلام و تاکید کرد: در زیرساخت آموزشی المصطفی، به اعتدال، عقلانیت و تعامل خوب کاملاً توجه شده است؛ توجه ما به علوم عقلی و فلسفه، نشان­ دهنده این اهتمام است.

وی در خاتمه ادامه داد: ما آماده‌ایم روابط علمی‌مان را گسترش دهیم و زمینه همکاری در کارهای پژوهشی و در حوزه­های مورد علاقه دو کشور به چشم می‌خورد. همچنین در اجرای رشته‌ها و تبادل استاد و دانشجو، این نهاد علمی آماده است با مراکز علمی قطر همکاری کند.

در ابتدای این دیدار، خانم "مناعی"رییس دانشکده شریعت قطر به معرفی دانشکده شریعت اسلامی قطر پرداخت و گفت: این دانشکده شامل بخش­های گوناگونی همچون بخش اصول دین، فقه و اصول، معاملات، عقیده و تصوف، ادیان و مذاهب، آموزش زبان عربی، تفسیر و علوم قرآنی، تبلیغ و...است که هم اکنون ۶۰۰ دانشجو از ۳۷ کشور جهان در آن مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdci.waqct1azwbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما