شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : 6220
اعرافی عنوان کرد:

گفتمان اهل‌بیت مدیون نقش تاریخی حضرت فاطمه

قم نيوز : قم نیوز: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه گفتمان اهل‌بیت مدیون نقش تاریخی حضرت فاطمه است، سیره و سنت حضرت فاطمه را همانند پیامبر و ائمه الهام بخش عنوان کرد.
گفتمان اهل‌بیت مدیون نقش تاریخی حضرت فاطمه
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام علیرضا اعرافی، در نشست کارکنان بین الملل جامعه المصطفی العالمیه در سخنانی با اشاره به فرارسیدن شهادت حضرت زهرا و تسلیت این ایام بیان داشت: حضرت فاطمه مقام ولایت، علم و عصمت الهی دارند پس سنت و سیره حضرت همانند پیامبر و ائمه، راهنمای ما و از نظر فقهی، حجت، الهام‌بخش و سرمشق ماست.

اعرافی، با توجه به زوایای زندگی ایشان، اظهار داشت: یکی از زوایای زندگی حضرت فاطمه، بن‌بست‌شکنی در شرایط تیره و تار جامعه و پیچ تاریخی است و این بعد از زندگی حضرت فاطمه اکنون نیز الهام‌بخش و راه‌گشاست.

رییس جامعه المصطفی، شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پس از رحلت رسول‌الله را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: اگر شرایط جامعه را پس از رحلت رسول گرامی اسلام مطالعه کنید، در می‌یابید که حضرت فاطمه نقش انکارناپذیری ایفا کردند پس از رحلت جانگداز پیامبر اسلام، نقشه راه ترسیم شده و اشارات برای هدایت امت تبیین گشته بود،‌ ولی تقریباً اجماع قاطعی برخلاف نقشه راه شکل گرفت.

وی افزود: اگر شرایط مدینه را با نگاه جامعه‌شناختی ارزیابی کنیم، چهار تیپ اجتماعی را می‌بینیم که بیشتر مردم در سه تیپ نخست جای می‌گیرند و تیپ چهارم را اقلیتی محدود و معدود تشکیل می‌دهند.

اعرافی ادامه داد: از آخرین سوره‌های مدنی، سوره توبه است که در آن، درباره منافقان و خطرات آنها برای جامعه اسلامی بسیار هشدار داده شده است؛ سوره توبه به ما نشان می‌دهد که بدخواهانی هستند که قدرت دارند و خطرشان جدی است و در جامعه تأثیرگذارند.

گفتمان اهل‌بیت مدیون نقش تاریخی حضرت فاطمه است
وی گفت: بالاترین بعد شخصیتی حضرت زهرا، عظمت روحی، اعتماد به نفس، مدیریت بالا، شجاعت، شهامت، رشادت و هنر نشان دادن حق به دیگران بود و گفتمان اهل‌بیت مدیون نقش تاریخی حضرت فاطمه است.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به خطبه فدکیه حضرت، اظهار داشت: آنچه در خطبه فدکیه می‌بینیم، هنر بزرگ تکان دادن جامعه است؛ در این خطبه، معارف الهی از زبان زهرای مرضیه جاری شد و فضای مسجد را سیراب ساخت و معارف ناب حق در تاریخ بشر جاری شد.

وی تاکید کرد: حضرت فاطمه در بخشی از این خطبه فرمودند: "... به خدا قسم، از همسر من انتقام نگرفتند جز به خاطر این که در راه خدا شیر بود. به خدا قسم، اگر زمام شتر جامعه را به رهبر فرزانه داده بودند، شتر را رام می‌کرد و رهروان را به آرامی به مقصد می‌رساند و از زمین و زمان نعمت می‌بارید...".

انتهای پیام/۱۰۹
https://qomnews.ir/vdcb.5b0urhb5giupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما