شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۴۷
کد مطلب : 62309
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم مطرح کرد

آموزش مهارت‌های زندگی به زوجین جوان قمی با هدف کاهش آمار طلاق

قم نيوز : مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم گفت: مهارت‌های زندگی به زوجین جوان استان در کانون زندگی پایدار آموزش داده خواهد شد تا شاهد کاهش آمار طلاق در قم باشیم.
آموزش مهارت‌های زندگی به زوجین جوان قمی با هدف کاهش آمار طلاق
آموزش مهارت‌های زندگی به زوجین جوان قمی با هدف کاهش آمار طلاق

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم مطرح کرد
آموزش مهارت‌های زندگی به زوجین جوان قمی با هدف کاهش آمار طلاق
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم گفت: مهارت‌های زندگی به زوجین جوان استان در کانون زندگی پایدار آموزش داده خواهد شد تا شاهد کاهش آمار طلاق در قم باشیم.

به گزارش قم نیوز افزایش آمار طلاق در استان قم طی سال‌های اخیر یکی از مسائلی است که موجب نگرانی مدیران و اقشار مختلف این استان شده است.

برای کاهش آمار طلاق در استان قم در چند سال اخیر طرح‌های متعددی با همکاری دستگاه‌های مختلف تدوین و اجرا شده است تا از طریق آموزش مستمر و مشاوره این آمار کاهش پیدا کند.

برای اطلاع از مهم ترین طرح‌های در دست اجرا در سال 1397 برای کاهش آمار طلاق در استان قم به گفت‌وگو با عطاء الدین قاسمی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم پرداختیم.

 

* چه برنامه ای برای ارائه آموزش مهارت‌های زندگی به جوانان در استان قم دارید؟

به دنبال این هستیم که دختران و پسران متقاضی ازدواج در استان پیش از ثبت ازدواج، هنگامی که برای آزمایش و شرکت در دوره ای به مرکز بهداشت مراجعه می‌کنند، برای آموزش به کانون زندگی پایدار معرفی شوند، یک ساختمان مجزا هم برای آن در نظر گرفتیم، در آن ساختمان آموزش‌های تکمیلی به صورت کارگاهی داده می‌شود و در صورتی که نیاز به مشاوره فردی باشد، افراد به مشاورین ارجاع داده می‌شوند، این طرح یک طرح خوبی است که اساتید مناسبی دارد.

جهاد دانشگاهی آماده است که ساختمان مناسب را برای اجرای طرح کانون زندگی پایدار در استان قم در اختیار بدهد، مرکز بهداشت هم آمادگی دارد که مزدوجین جوان را برای گذراندن دوره‌های آموزشی و مشاوره به این مرکز معرفی کنند، مرکز کانون زندگی پایدار به مدت پنج سال با مزدوجین جوان ارتباط خواهد داشت و زندگی آن‌ها را رصد می‌کند، همچنین در صورت بروز مشکلات در زندگی مزدوجین جوان، روان شناس و مشاور به آن‌ها معرفی خواهد کرد.

 

* وظیفه اجرای طرح آموزش مهارت‌های زندگی به زوجین در استان قم برعهده چه ارگانی است؟

دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم عهده دار این طرح شده است و تمام دستگاه‌های زیربط همچون دادگستری، اداره ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی، جهاد دانشگاهی و مراکز علمی در طرح مشارکت دارند، مرکز کانون زندگی پایدار به صورت هیأت امنایی اداره می‌شود، هزینه اداره مرکز به صورت خودگردان تامین خواهد شد، اما کسی به دنبال درآمدزایی از مرکز کانون زندگی پایدار نیست.

طرح مشاوره‌ جامع پیش از ازدواج که در استان‌های دیگر هم اجرا شده است، تاثیر زیادی داشته است و با اجرای چنین طرحی و با آموزش‌های مهارت‌های زندگی به زوجین به دنبال کاهش آمار طلاق و تحکیم بنیان خانواده در استان قم هستیم، باید اهمیت طرح به جوانان گفته شود تا زوجین جوان با شور و شوق به مرکز کانون زندگی پایدار بیایند.

دوره‌های آموزشی زیادی در استان قم برای زوجین برگزار شدند، اما این دوره‌ها به صورت منقطع بودند و در قالب یک بسته جامع به آن‌ها ارائه نشدند، در کانون زندگی پایدار، زمان زیادی خواهیم گذاشت و می‌خواهیم که زوجین احساس کنند که در این مرکز به خانه خودشان وارد شدند.

 

* طرح تصمیم برای کاهش طلاق چه ویژگی‌هایی دارد؟

براساس این طرح، دفاتر خدمات قضایی هیچ گونه دادخواست مربوط به دادگاه خانواده را ثبت نخواهند کرد، مگر این که فرد پیش از ثبت دادخواست به سامانه تصمیم مراجعه  و اطلاعاتی را وارد کنند، سپس فرد از طریق این سامانه به مرکز مداخله در طلاق در دادگاه خانواده راهنمایی می‌شود.

در طرح تصمیم وکلا تا 40 روز وکلا حق دخالت پرونده‌های خانواده را ندارند، مشاوران باید در این 40 روز هر گونه مشاوره و مددکاری که نیاز است، انجام بدهند تا منجر به صلح و سازش در بین زوجین شود، یکی از فواید این طرح این است که افراد با کوچکترین اختلاف و مشکلی وارد فضای دادگاه نشوند، طولانی تر کردن مسیر مراجعه به دادگاه خانواده، خدمتی به ایجاد صلح و سازش در خانواده‌های در معرض طلاق است.

 

* چه دوره‌های آموزشی برای زوجین در آستانه طلاق در استان قم برگزار شده است؟

در گذشته زوجین در آستانه طلاق که به دنبال طلاق توافقی بودند، پس از مراجعه به دادگاه خانواده مورد مشاوره قرار می‌گرفتند، این دوره که مدت کوتاهی پیش از اجرای طلاق انجام می‌شد و تاثیر زیادی در انصراف دادن زوجین متقاضی از طلاق نداشت.

از سال گذشته برگزاری دوره‌های آموزشی برای زوجین در آستانه طلاق پیش از ارجاع پرونده آنان به دادگاه خانواده با همکاری دادگستری و اداره کل ورزش و جوانان آغاز شد، این دوره‌ها به صورت کارگاهی بودند.

افرادی باید اداره دوره‌های آموزشی و مراکز مشاوره خانواده را به عهده بگیرند که دلسوز و دارای احساس مسؤولیت باشند و با عشق و نیت خیر و خدمت به مردم کار کنند، دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم وقت زیادی را برای موفقیت طرح تصمیم در استان قم خواهد گذاشت. امیدواریم که با طرح‌های آموزشی و مشاوره ای در زمینه طلاق، آمار طلاق در استان کاهش پیدا کند.

 

* دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم چه اقداماتی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان دارد؟

دفتر  امور اجتماعی کارهای زیادی در این راستا انجام داده است و دولت نیز سال گذشته نزدیک پنج میلیارد تومان اعتبار برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان قم اختصاص داد، به دنبال این هستیم که با این اعتبارات و انجام پروژه‌های مختلف، آمار آسیب‌های اجتماعی در قم روز به روز کاهش پیدا کند.

 

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjhtem.uqe8yzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما