جمعه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۹
کد مطلب : 63255
منبع : خبرگزاری مهر
معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد؛

سرما به کشاورزی ۱۸ استان خسارت شدید وارد کرد

قم نيوز : معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: سرمای غیرقابل پیش بینی فروردین ماه خسارت سنگینی را به بخش کشاورزی وارد کرد که ۱۸ استان کشور را در بر می گیرد.
سرما به کشاورزی ۱۸ استان خسارت شدید وارد کرد
سرما به کشاورزی ۱۸ استان خسارت شدید وارد کرد
به گزارش قم نیوز محمد علی طهماسبی در حاشیه بازدید از مراحل برداشت گل محمدی در منطقه جعفریه قم و باغات پسته و مزارع کشت گیاهان دارویی استان، اظهار داشت: کشور ایران یک ویترینی از تمام حوادث غیرمترقبه است که اولین بخشی که در این خسارت ها متضرر می‌شود، بخش کشاورزی است.

وی افزود: سرمای غیرقابل پیش بینی فروردین‌ماه امسال که در سطح وسیعی در بیش از ۱۸ استان کشور رخ داد، باعث بروز خسارت‌های سنگینی به باغات و مزارع کشور شد به خصوص در مناطق سردسیری که درختان در حال رویش بودند.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: برای جلوگیری از حوادث غیر مترقبه، کشاورزان و دولت باید با هم وارد عمل شوند و تمهیداتی بیندیشند که از بروز خسارت تا حد امکان جلوگیری شود و در مرحله بعد خسارت‌های وارده به بهترین نحو جبران شود.

وی با اشاره به اینکه برای پرداخت خسارت به کشاورزان دو مکانیزم وجود دارد، تصریح کرد: گزینه اول پرداخت خسارت از طریق بیمه است به این نحو که کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کرده باشند بر اساس گزینه‌هایی که در بیمه نامه انتخاب کرده‌اند، به آنها خسارت پرداخت می‌شود.

طهماسبی با بیان این که مشکل اساسی در زمان بروز حوادث غیر مترقبه، پرداخت خسارت به کشاورزانی است که بیمه ندارند، گفت: در این زمینه نیز دولت سعی نموده با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و یا استمهال وام های کشاورزان، بخشی از خسارت وارد به این افراد را پرداخت نماید.

وی کشاورزی را یک فعال پرریسک دانست و افزود: متأسفانه بخش کشاورزی بیشترین تأثیرات را از تنش‌های اقلیمی و حوادث غیر مترقبه می‌بیند که وزارت جهاد و مجموعه دولت تلاش نموده تا حد امکان شرایط لازم را برای جبران این خسارت فراهم نماید.

۵۰ هزار هکتار محصولات زراعی و باغی قم دچار سرمازدگی شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در حاشیه این بازدید، با تأکید بر تأثیرات منفی تنش‌های اقلیمی در بخش کشاورزی قم، گفت: گرمای ۳۰ درجه‌ای که در فروردین‌ماه امسال در استان قم حادث شد، متأسفانه خسارت‌های زیادی را به محصولات کشاورزی استان وارد کرد.

محمدرضا طلایی اظهار داشت: با توجه به اینکه محصولات کشاورزی به دوره کامل رشد نرسیده بودند، این گرمای شدید در کاهش عملکرد مزارع تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

وی افزود: همچنین سرمایه غیر قابل پیش بینی فروردین‌ماه که در برخی مناطق به حدود صفر درجه هم رسید، تأثیر بسیار زیادی در درختان سردسیری داشت و پیش بینی می‌شود ۵ هزار هکتار از باغات سردسیری استان از ۲۰ تا ۹۰ درصد دچار سرما زدگی شده باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم خاطرنشان کرد: ۴۴ هزار هکتار از محصول جو استان که در مرحله غلاف و دانه پر کردن بودند نیز دچار خسارت شدند و پیش بینی می شود حداقل ۳۰ درصد در عملکرد محصول جو در استان قم نیز کاهش داشته باشیم.

طلایی گفت: در مجموع ۵۰ هزار هکتار محصولات زراعی و باغی استان قم در سرمازدگی فروردین امسال دچار آسیب شدند که پیش بینی می‌شود حدود ۱۱۲ میلیارد تومان خسارت به این دو بخش وارد شده باشد.

وی با اشاره به اینکه  میزان دقیق خسارت تا زمان برداشت محصول مشخص نمی‌شود، افزود: پرداخت خسارت به کشاورزان از دو طریق بیمه و تسهیلات بانکی انجام خواهد شد.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcamuni.49nem15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما