سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
کد مطلب : 63454
منبع : خبرنامه دانشجویان ایران
علی باقری درباره ابعاد تصمیم ۲۲ اردیبهشت ترامپ گفت:

جلوی ترامپِ دیوانه را امتیازدهی نمی‌تواند بگیرد

قم نيوز : در واقع اروپایی‌ها در ذیل منافع ملی آمریکا گام برمی‌دارند، اگر ما می‌خواهیم منافع و امنیت ملی‌مان تضمین شود نباید چشم امید به هیچ بیگانه‌ای از جمله اروپایی‌ها داشته باشیم و باید مسیر خودمان را طی کنیم تا آنها به دنبال ما بیایند.
جلوی ترامپِ دیوانه را امتیازدهی نمی‌تواند بگیرد/ اروپایی‌ها به ما می‌گویند محرومیت موشکی را باید بپذیرید
جلوی ترامپِ دیوانه را امتیازدهی نمی‌تواند بگیرد/ اروپایی‌ها به ما می‌گویند محرومیت موشکی را باید بپذیرید
به گزارش قم نیوز تا ۱۲ماه می (۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷) چند روزی باقی مانده است و رسانه‌ها از تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام خبر می‌دهند. براساس قوانین داخلی آمریکا، رئیس جمهوری این کشور باید هر ۴ ماه یک بار نظر خود را در زمینه توقف تحریم‌ها علیه ایران به کنگره اطلاع دهد که ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری نیز به عقیده بسیاری از کارشناسان روز سرنوشت‌سازی برای ادامه یا خاتمه برجام خواهد بود. به همین بهانه به سراغ علی باقری عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای رفتیم.

باقری درباره پیشنهاد اخیر محمدجواد ظریف درباره برجام گفت: «هدف اصلی برجام مسئله لغو تحریم‌ها بود، برجام نهایی شد و آمریکا هم تاکنون در برجام حاضر بوده است. آمریکا در برجام بود و تحریم‌های ISA توسط اوباما تمدید شد، از طرفی دیگر تحریم‌های کاتسا در دوره ترامپ وضع شد و در مرحله اعمال آن هستیم، ایرانیان از ورود به آمریکا منع شدند، ده‌ها فرد و شرکت ایرانی مجدداً تحریم شدند، نرخ ارز تصاعدی افزایش پیدا کرد. همه این اتفاقات در چه شرایطی افتاده است؟ در شرایطی که آمریکا در برجام حضور دارد»!

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای افزود: «مسئله اصلی لغو تحریم‌ها بود ولی ما همچنان تحریم شدیم، آقای رئیس جمهور هم چند روز قبل صریحاً گفتند: «بعد از برجام ما پول را با گونی به کشور وارد کردیم.» پس با وجود برجام ما با گونی دلار را وارد می‌کردیم. مسئله اصلی تحریم است و در واقع استراتژی باید این باشد و بگوییم که اگر آمریکا تحریم‌ها را رفع نکند، ما فلان اقدام را انجام می‌دهیم چرا که آمریکا در برجام باشد یا نباشد، اصلا موضوعیت ندارد».

باقری ادامه داد: «عده‌ای احتمال می‌دهند که در 22 اردیبهشت، ترامپ در برجام باقی می‌ماند ولی تمدید تعلیق تحریم‌ها را امضا نمی‌کند و چون برخی در داخل مسئله اصلی را حضور آمریکا در برجام می‌دانند، این قضیه را به عنوان یک پیروزی قلمداد خواهند کرد و این در حالی است که آمریکا همان تحریم‌های تعلیق شده را نیز دوباره اجرایی کرده است».

معاون بین‌الملل سابق شورای عالی امنیت ملی در ادامه با بیان اینکه "عده‌ای می‌خواهند اذهان عمومی را از تحریم‌های جدید منحرف کنند" گفت: جامعه نخبگانی و رسانه‌ها باید واقعیت را برای مردم تبیین کنند، واقعیت اصلی چیست؟ واقعیت اصلی و آنچه که مردم خواستار آن بودند «لغو تحریم‌ها» بود که رهبر انقلاب در فرمان اجرای برجام این نکته را به رئیس جمهور ابلاغ کردند.

وی افزود: بودن یا نبودن آمریکا در برجام مسئله یک جریان و تفکر سیاسی است، چون این جریان سیاسی تمام حیثیت خود را در پی این موضوع گذاشته است که اگر با آمریکا توافق کنیم همه‌ی مسائل حل می‌شود. این‌ها برای اینکه حیثیت خودشان را حفظ کنند منافع ملی را به تاراج گذاشتند و این در حالی است که باید معیارمان در قبال آمریکا بحث دشمنی آنها با ما باشد و معیار اصلی ارزیابی عملکرد آمریکا، برداشتن تحریم‌های داخلی و عدم اضافه کردن هرگونه تحریم جدید باشد.

باقری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره طرح جدید اروپایی‌ها پیرامون تاسیسات نظامی ایران نیز گفت: اینکه مسئولین در قبال این مساله چه واکنشی نشان خواهند داد را باید از خودشان بپرسید اما اروپایی‌ها نشان داده‌اند که از ایفای یک نقش مستقل ناتوان هستند حتی زمانی که به نفع خودشان باشد. در واقع اروپایی‌ها در ذیل منافع ملی آمریکا گام برمی‌دارند و اگر ما می‌خواهیم منافع و امنیت ملی‌مان تضمین شود نباید چشم امید به هیچ بیگانه‌ای از جمله اروپایی‌ها داشته باشیم و باید مسیر خودمان را طی کنیم تا آنها به دنبال ما بیایند.

وی به سابقه اعتماد تیم هسته‌ای ایران به اروپایی‌ها در سال 82 تا 84 اشاره کرد و گفت: در آن مقطع اروپایی‌ها به طرف ایرانی وعده دادند که آمریکا می‌خواهد موضوع هسته‌ای شما را به شورای امنیت ببرد و ما تلاش خواهیم کرد که این کار انجام نشود و در عوض آن شما باید فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق کنید. طرف ایرانی به همین امید، فعالیت‌های هسته‌ای کشور را تعلیق کرد. در همان دوران دولت اصلاحات، اروپایی‌ها پیشنهاد نهایی خود را به ایران ارائه دادند، در آن پیشنهاد آوردند که اگر ایران می‌خواهد تضمین پیدا کند که در بازارهای بین‌المللی به سوخت هسته‌ای دسترسی یابد، باید کلیه فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق کند اما وقتی این پیشنهاد را مشاهده کردیم، آن را رد و خودمان در مسیر پیشرفت هسته‌ای گام برداشتیم و توانستیم از 5/3 درصد غنی‌سازی به 20 درصد برسیم، آب سنگین اراک را راه انداختیم و... .

باقری با اشاره به اینکه غربی‌ها با مشاهده پیشرفت‌های هسته‌ای ایران پیشنهاد مذاکره دادند، افزود: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در چه زمانی عقلانی تصمیم گرفتند؟ زمانی که ما روی توانمندی خودمان اتکا کردیم و هسته‌ای را به پیش بردیم و این در حالی است که در وضعیت فعلی، اروپایی‌ها می‌گویند برای اینکه ترامپ در برجام بماند، ایران باید محدودیت و محرومیت موشکی را بپذیرید!

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه نمی‌توان با امتیازدهی مقابل ترامپ دیوانه ایستاد، گفت: تنها در صورت توانمند شدن، خودباوری و خوداتکایی قادر خواهیم بود تا مقابل زورگویی رئیس جمهور آمریکا ایستادگی کنیم. وی ادامه داد: من نمی‌گویم که کار دیپلماسی نکنیم، بلکه وابسته به آن نباشیم. در هر صورت اگر ایران محدودیت موشکی را بپذیرد و یا نپذیرد، آمریکا درصدد است تا تحریم‌های دیگری را اضافه کند. وی افزود: «کاتسا» هنوز به طور کامل اجرایی نشده و دارای چندین مرحله اجرا است و اگر این تحریم اجرایی شود بخش‌های وسیعی از اقتصاد کشور را در بر خواهد گرفت.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcbaab0.rhbfspiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما