يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : 63595
منبع : خبرگزاری مهر

جذب کمک پرستاران در انتظار تأمین اعتبار

قم نيوز : معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: بعد از گذشت تقریباً دو سال از آموزش کمک پرستاران، جذب این نیروها به محیط کار صورت نگرفته است.
جذب کمک پرستاران در انتظار تأمین اعتبار
جذب کمک پرستاران در انتظار تأمین اعتبار
به گزارش قم نیوز ساعات زیاد کاری و اضافه کاری‌های اجباری، شیفت‌های در گردش، مجاورت با بیماری و ساعت‌ها ایستادن در طول روز، فشار و خستگی کار و فشارهای روحی زیاد فرسودگی زوتر از موعد پرستاران را به همراه داشته است، از طرفی هم تقاضا برای اشتغال در این شغل با نیاز پرستار در کشور و استان هماهنگ نیست، همه این‌ها وزارت بهداشت را به فکر انداخت که برای جبران بخشی از نیاز به پرستار راهکاری بیاندیشد و آن به‌کارگیری نیروهایی آموزش دیده به عنوان کمک پرستار در محیط بیمارستان‌ها بود.

در این طرح که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش بینی شده است، برای کاهش فشار کاری پرستاران، اموری که نیاز به تخصص و تبحر کمتری دارند به کمک پرستاران آموزش دیده واگذار شده و به این طریق از فشار کاری بر دوش پرستاران کاسته خواهد شد.

آموزش کمک پرستاری در قم

همین طرح بهانه‌ای شد برای برگزاری دوره آموزش کمک پرستار در قم که افرادی با هدف اشتغال در بیمارستان‌ها این دوره را گذراندند.

آن طور که مدیر مامایی و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم به خبرنگار مهر گفته است یکی از خلأهای بهداشت و درمان استان در سال‌های گذشته نبود کمک پرستار آموزش دیده و تربیت شده بود که از سال ۹۴ مجوز جذب و آموزش ۱۰ هزار کمک پرستار در سراسر کشور از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شد و در استان قم نیز با مجوزی که جهاد دانشگاهی استان گرفت امکان آموزش این افراد فراهم شد.

به گفته عزت الله براتی، مراکز آموزشی و درمانی استان قم به ۴۱۰ نیروی کمک پرستار نیاز دارند که جهاد دانشگاهی در فاز اول ۱۸۰ نیرو مهارت‌های ویژه مراقبت‌های اولیه بیمار را بر اساس آیتم‌هایی که وزارت بهداشت به عنوان دستور وظایف این رده شغلی اعلام کرده است، در یک دوره یک ساله به صورت تئوری و عملی آموزش دیدند.

کمک پرستاران به جای کمک بهیاران

به کار گیری نیروهای کمک پرستار با یک سال آموزش ابهاماتی در نحوه انجام وظایف و یا کاهش احتمالی کیفیت خدمات پرستاری نیز ایجاد کرده است که براتی در این زمینه اطمینان داده است که امور فنی پرستاران به هیچ وجه به کمک پرستار واگذار نمی‌شود و مراقبت‌های اولیه‌ای که در گذشته بر عهده کمک بهیاران بوده است با فعال شدن کمک پرستاران به این رده شغلی واگذار می‌شود.

به گفته وی نیروهای کمک پرستار با یونیفرم جدا و رنگ متمایز از پرستاران و تنها در مراکز دولتی مشغول به کار خواهند شد و به صورت دائمی نظارت صورت خواهد گرفت که ورود به حوزه وظایف تخصصی پرستاری از سوی کمک پرستاران صورت نگیرد.

طرحی برای کاهش فشار بر پرستاران

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قم هم اعتقاد دارد که حضور نیروهای کمک پرستار می‌تواند به بهره‌وری هر چه بیشتر و کاهش کمی از فشار تحمیل شده بر دوش پرستاران کمک کند به طوری که به گفته وی وظایفی وجود دارد که به صورت تخصصی باید پرستار انجام دهد و یک سری وظایفی هم وجود دارد که در سال‌های گذشته به دلیل حذف رتبه میانی کمک بهیار به وظایف پرستار افزوده شده است و همین مسئله فشار ایجاد شده بر پرستاران را بیشتر کرده است، با به کارگیری نیروی کمک پرستار و افزوده شدن این رده شغلی این فشار از دوش پرستاران برداشته خواهد شد.

 به گفته علی اصغر اکرمی فشار زیاد بر دوش پرستاران ممکن است در مواردی کیفیت ارائه خدمات پرستاری را تحت تأثیر قرار داده و نارضایتی‌هایی در این رابطه ایجاد کند و ایجاد یک رده شغلی میانی برای تقسیم وظایف می‌تواند در این رابطه هم کمک کننده باشد.

آن طور که وی گفته است کار زیاد سبب شده است که در گذر زمان بخشی از کارهای مراقبت‌های اولیه بیماران به نیروی خدمات واگذار شود که همین مسئله هم افت خدمات گروه پرستاری را به همراه خواهد داشت.

مرز بندی خدمات پرستاری و کمک پرستاری

به گفته اکرمی مرز بندی خدمات نیروی پرستار و کمک پرستار و مشخص شدن وظایف کمک پرستاری و تفکیک آن با وظایف پرستار یک موضوع فنی است که باید در حوزه کار معاونت درمان انجام گیرد و شرح وظایف کمک پرستاران تدوین شده و بر اساس دستورالعمل مشخص باید عمل کنند.

همه این‌ها در حالی است که هنوز بعد از گذشت تقریباً دو سال از آموزش این نیروها جذب به محیط کار صورت نگرفته است و مسئولان عدم اخذ مجوز جذب نیروی کمک پرستار از سوی وزارت بهداشت را عامل این تأخیر اعلام می‌کردند.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قم اما می‌گوید این مجوز در سال ۹۶ دریافت شده است و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مجوز جذب ۱۵۰ کمک پرستار در استان قم را در سال گذشته صادر کرده اما هنوز تأمین بودجه برای جذب این نیروها انجام نشده است.

اکرمی قول داده است که به محض تأمین اعتبار اقدامات لازم برای جذب نیروی کمک پرستار در بیمارستان‌ها انجام شده و نیروهای آموزش دیده در بیمارستان‌ها به کار گرفته خواهند شد و زمان این اتفاق هم در ماه‌های ابتدایی امسال تخمین زده است.


انتهای پیام/ 138
https://qomnews.ir/vdchmmn-.23nxwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما