يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب : 63602
منبع : خبرگزاری تسنیم

سال ۹۷ یا ۹۸؛ زمان مجهول بهره‌برداری فاز نخست مترو قم

قم نيوز : تناقضات گفتاری مجموعه مدیریت شهری قم، وضعیت ابهام‌انگیزی را در بین شهروندان درباره زمان افتتاح و راه‌اندازی فاز یک خط نخست مترو قم به‌وجود آورده است.
سال ۹۷ یا ۹۸؛ زمان مجهول بهره‌برداری فاز نخست مترو قم
سال ۹۷ یا ۹۸؛ زمان مجهول بهره‌برداری فاز نخست مترو قم
به گزارش قم نیوز در حالی گره‌های کور و گنگ ترافیکی محورها و معابر شهر قم هر روز تنگ‌تر می‌شود که زمان و وضعیت بهره‌برداری و افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی ابهام‌آمیزتر شده و وعده‌ و وعیدهای متناقض مختلفی در این زمینه به گوش می‌رسد.

کلنگ پروژه خط نخست مترو قم با اعتبار اولیه 860 میلیارد تومان در سال 89 به زمین‌خورده شد و طبق برنامه‌ریزی و زمان‌بندی پیش‌بینی‌شده قرار بود تا پایان سال 96 افتتاح و راه‌اندازی فاز نخست خود را جشن بگیرد که علی‌رغم عبور از زمان پیش‌بینی‌شده نتوانست انتظارات شهروندان را برآورده و بخشی از مشکلات حمل‌ونقل قم را کم کرده و گره‌های ترافیکی شهر را باز کند.

پروژه خط نخست مترو قم در دو فاز تعریف‌شده که فاز نخست آن از قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری جانمایی شده و فاز دوم خط نخست مترو قم نیز حدفاصل بین میدان مطهری تا مسجد مقدس جمکران را پوشش می‌دهد که در مجموع 14 ایستگاه را شامل می‌شود، همچنین خط نخست مترو قم در نهایت مسافتی بیش از 14 کیلومتر را با میانگین سرعت 80 و حداکثر سرعت 90 کیلومتر در ساعت سپری خواهد کرد.

با راه‌اندازی و افتتاح خط نخست مترو قم شمال غرب شهر به جنوب شرقی شهر متصل خواهد شد و از این منظر می‌تواند در دسترسی و مسیر رفت‌وآمد شهروندان اثرگذاری مهم و قابل‌توجهی داشته باشد.

با وجود مطالبه‌های عمومی شهروندان در راه‌اندازی به‌موقع این پروژه مهم شهری متأسفانه تناقضات گفتاری مسئولان و مجموعه مدیریت شهری در زمان اتمام و راه‌اندازی این طرح بزرگ حمل‌ونقل عمومی، وضعیتی ابهام‌آلودی برای شهروندان ایجاد کرده و بر سردرگمی‌های مردم افزوده است.

طبق نظر و برنامه‌ریزی‌های شورای شهر قم باید فاز نخست مترو قم تا پایان سال جاری به‌صورت کامل تکمیل‌شده و به بهره‌برداری برسد.

عبدالله جلالی رئیس شورای شهر, مترو را مهم‌ترین پروژه عمرانی قم دانسته و تأکید دارد: مهم‌ترین پروژه شهر قم در حال حاضر، مترو بوده که نخستین فاز آن از قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری است، عملیات اجرایی فاز نخست متروی قم تا پایان سال به پایان می‌رسد و 600 میلیارد تومان اعتبار برای افتتاح این فاز نیز در نظر گرفته‌شده است.

شهردار قم نیز افتتاح و بهره‌برداری از فاز نخست مترو قم را تا پایان سال جاری اعلام داشته و هرگونه مغایرت در این زمینه را مساوی با بروز مشکلات جدید در شورای عالی ترافیک کشور می‌داند.

سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم تأکید می‌کند: در پایان سال 97 فاز نخست قطار شهری باید راه‌اندازی شود و هیچ شک و شبهه‌ای نیست چراکه اگر این اتفاق نیفتد در شورای فنی دچار مشکل می‌شویم، تاکنون بیش از 10 کیلومتر تونل زده‌شده است، سال 97 مترو با مسیری به طول 5.2 کیلومتر راه‌اندازی و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

تأکیدات شهردار و رئیس شورای شهر قم بر آخرین‌مهلت و زمان راه‌اندازی و افتتاح فاز یک خط نخست مترو قم تا پایان سال 97 در حالی بوده که سرپرست قطار شهری قم و معاون عمرانی و زیربنایی شهرداری قم افتتاح و راه‌اندازی فاز نخست مترو قم را در سال 97 غیرممکن دانسته و زمان نامشخصی را در افق 98 برای افتتاح و راه‌اندازی این پروژه مشخص کرده است.

علی‌رضا قاری قرآن معاون عمرانی و زیربنایی شهرداری قم و سرپرست قطار شهری قم با اشاره به وضعیت کنونی متروی قم معتقد است: خط نخست مترو، از 14 ایستگاه برخوردار می‌شود که تا افق 98 ایستگاه نخست تا شش آن به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین خط 2 مترو نیز به دلیل تأمین نشدن منابع مالی آن، راکد مانده که پس از اتمام خط نخست ساخت آن آغاز می‌شود.

بدون شک مشکلات مالی و عدم تحقق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در تأمین اعتبارات موردنیاز مهم‌ترین عامل تأخیر و راه‌اندازی این طرح بزرگ شهری بوده چراکه در زمان‌بندی‌های اولیه صورت گرفته‌شده فاز نخست مترو قم باید تا پایان سال 96 به‌صورت کامل راه‌اندازی می‌شده و در اختیار شهروندان قرار می‌گرفت که به نظر می‌رسد هنوز مسیر پر پیچ‌وخم راه‌اندازی مترو قم آن‌طور که باید هموار نشده و در گیرودار مشکلات مالی و سرمایه‌گذاری به‌کندی در حال حرکت است.

نکته مهمی که در این‌بین وجود دارد این بوده که باید مجموعه مدیریت شهری قم در دادن وعده وعیدهای نهایی برای افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی دقت نظر لازم را داشته و سعی در راه‌اندازی و افتتاح پروژه‌های عمرانی در زمان مقرر کنند تا از این طریق ضمن اعتلا بخشیدن به جایگاه، اعتبار حقوقی و قدرت مدیریت و برنامه‌ریزی خود، زمینه‌های بی‌اعتمادی عمومی و دست دادن سرمایه‌های اجتماعی را فراهم نکنند.

انتهای پیام/ 138
https://qomnews.ir/vdcgx393.ak9wz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما