دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : 6380
محمد نوروزی دومین قربانی فوتبال پیشکسوتان؛

به بهانه احترام به پیشکسوتان بی‌احترامی شد

قم نيوز : قم نیوز: محمد نوروزی دومین قربانی لیگ فوتبال پیشکسوتان قم که البته خوشبختانه با انتقال سریع به بیمارستان از مرگ نجات یافت، بار دیگر این سوال را در ذهن طرفداران ورزش فوتبال مطرح کرد که آیا برگزاری لیگ فوتبال پیشکسوتان آن هم در شرایطی نامطلوب ضروری است؟
به بهانه احترام به پیشکسوتان بی‌احترامی شد
به گزارش قم نیوز، دی ماه ۱۳۹۰ اتفاق تلخ و ناگواری در فوتبال قم به وقوع پیوست که طی آن حسین نیکوبیان پیشکسوت فوتبال در یکی از دیدارهای لیگ پیشکسوتان استان قم به دلیل ایست قلبی هنگام بازی جان باخت و خاطره ناگواری را بر جای گذاشت که موجب تألم اهالی فوتبال و ورزش دوستان قمی شد.

این حادثه حواشی زیادی را به دنبال داشت و تا جایی پیش رفت که به نظر می‌رسید مسوولان هیئت فوتبال استان قم از ادامه این لیگ صرف نظر کرده‌اند، ولی در سال جدید باز هم این بازی‌ها دنبال شد و متاسفانه باز هم اتفاق ناگوار دیگری رخ داد که طی آن محمد نوروزی پیشکسوت فوتبال و عضو تیم سهیل در بازی مقابل تیم میلادی مشکل قلبی پیدا کرد و به سرعت به بیمارستان منتقل شد و این بازیکن پیشکسوت هم اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است.

لیگ پیشکسوتان همان طور که از نامش بر می‌آید متعلق به بازیکنان با سنین بالا است که اکثر آنها آمادگی لازم برای انجام بازی‌های سنگین را نداشته و برگزاری مسابقات آن باید در شرایط خاص و وی‍ژه صورت پذیرد تا درصد وقوع حوادث ناگوار و صدمات به این بازیکنان به حداقل برسد و حال سوالی که مطرح می‌شود این است که مسابقات لیگ پیشکسوتان قم تا چه حد در شرایط استاندارد برگزار شده است؟

هیئت فوتبال برنامه‌ریزی مناسبی برای برگزاری لیگ ندارد
حسن حاجی‌زاده از پیشکسوتان فوتبال قم درباره اتفاقات رخ داده در مسابقات فوتبال پیشکسوتان گفت: نفس برگزاری لیگ فوتبال پیشکسوتان بسیار خوب و پسندیده است ولی این لیگ به جز یکی دو سال اول که بسیار منظم و عالی برگزار شد، متاسفانه در سال گذشته بسیار نامنظم و در شرایط نامناسب برگزار شد و فوت مرحوم نیکوبیان حادثه بدی بود که در این دوره به وقوع پیوست.

وی ادامه داد: هفته گذشته نیز محمد نوروزی که در نیمه دوم به زمین آمد و فعالیت چندانی هم نداشت ناگهان بر روی زمین افتاد که سریعاً به بیمارستان منتقل شد.

این پیشکسوت فوتبال قم در مورد علل وقوع این حوادث در لیگ فوتبال پیشکسوتان اظهار داشت: به دلیل نبود برنامه‌ریزی صحیح بازی‌هایی که قرار بود ظرف دو ماه به پایان می‌رسید، از دی ماه سال گذشته آغاز شده و هنوز به پایان نرسیده و در طول برگزاری مسابقات نیز مسوولان برگزار کننده امکاناتی همچون پزشک و آمبولانس که از ملزومات برگزاری این مسابقات است را به بهانه اینکه بودجه ندارند در ورزشگاه مستقر نمی‌کنند و با توجه به سن بازیکنان و شرایط جسمی آنها این اتفاقات ناخوشایند به وقوع پیوسته است.

حاجی‌زاده تصریح کرد: مسوولان اگر می‌خواهند این لیگ برگزار شود باید در نحوه برنامه‌ریزی و برگزاری مسابقات تجدید نظر کنند تا کمتر شاهد وقوع اتفاقات تلخ در فوتبال قم باشیم.

آماده نبودن ورزشکاران پیشکسوت نقش مهمی در صدمات دارد
جعفر عابدی خبرنگار ورزشی و بازیکن اسبق تیم فراز قم که خود از پیشکسوتان فوتبال استان است در این خصوص گفت: نفس برگزاری مسابقات پیشکسوتان بسیار خوب است و این مسابقات جزو برنامه‌های فدراسیون فوتبال است، ولی باید توجه داشت بازیکنان پیشکسوت تا چه حد از آمادگی جسمانی برای بازی در این رقابت‌ها بهره‌مند هستند و مسائلی که پیش می‌‌‌آید اغلب به دلیل آماده نبودن بازیکنان است و تیم‌های شرکت کننده در این رقابت‌ها باید از قبل با برنامه‌ریزی و تمرینات مناسب برای حضور در بازی‌ها آمادگی لازم را کسب کنند.

وی افزود: یکی از مسائل مهم زمان برگزاری این مسابقات است که هیئت فوتبال باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد و برگزاری مسابقات در فصل سرما به طور طبیعی مصدومیت‌هایی را برای بازیکنان به همراه دارد که این مسئله در بازیکنان پیشکسوت به دلیل نداشتن آمادگی لازم ظهور و بروز بیشتری دارد.

بازیکن اسبق تیم فراز قم ادامه داد: همچنین وجود پزشک عمومی و آمبولانس در این دیدارها بسیار ضروری است و می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از حاد شدن مشکلات و صدمات بازیکنان داشته باشد و باید توجه داشت اگر به شکل کنونی پیش رویم محمد نوروزی آخرین نفر نخواهد بود و هر لحظه ممکن است مسائل و مشکلات حادتری در این مسابقات به وقوع بپیوندد که واقعاً قابل جبران نباشد.

عابدی گفت: وقتی هیئت فوتبال متولی برنامه‌ای می‌شود باید به حساسیت‌های آن واقف باشد؛ در لیگ پیشکسوتان شرایط عادی نیست و مسئله حادتر می‌شود، بنابراین باید ساز و کاری فراهم شود تا افراد قبل از حضور در مسابقات زیرپوشش تست‌های پزشکی قرار گرفته و برای آنها مجوز حضور در مسابقات صادر شود و مسابقات با استاندارهای تعریف شده برگزار شود که کمتر شاهد مشکلات جسمی بازیکنان باشیم.

قوانین تدوین شده برای لیگ با شرایط قم سازگار نیست
محمود شریف یکی دیگر از پیشکسوتان فوتبال قم با بیان اینکه سال گذشته برای برگزاری لیگ قوانین و دستورالعملی به تیم‌ها ابلاغ شد که به هیچ عنوان با شرایط فوتبال قم سازگار نبود، اظهار داشت: شرایطی برای تیم‌ها مقرر شده که طی آن هر تیم باید سه بازیکن بالای ۴۰سال، چهار بازیکن بالای ۴۵سال و چهار بازیکن بالای ۵۰ سال را برای بازی به خدمت بگیرند که این مسئله عملاً با وضعیت فوتبال قم سازگار نیست.

وی با انتقاد از حضور نداشتن مسوولان ورزش استان در برگزاری این مسابقات اظهار داشت: هنگامی که تیم صبا در قم بازی دارد تمام مسوولان از استانداری گرفته تا تربیت بدنی در استادیوم حاضر می‌شوند، ولی لیگی که متعلق به کسانی است که سال‌ها برای ورزش این استان زحمت کشیده‌اند بسیار غریبانه برگزار می‌شود، تا جایی که حتی از امکانات اولیه مانند از آمبولانس و پزشک تا داور و توپ مناسب به دلیل هزینه بردار بودن امتناع می‌شود.

وی اضافه کرد: برخی اوقات اینگونه تصور می‌شود که مسوولان هیئت فوتبال قم فقط برای ارائه گزارش این مسابقات را برگزار می‌کنند و عاقبت چنین مسابقاتی این می‌شود که یکی فوت می‌کند و دیگری در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شود.

شریف با اشاره به اینکه این مسابقات در ابتدا با هدف جمع شدن پیشکسوتان و تجدید خاطرات برگزار شد، افزود: در لیگ جاری حواشی، درگیری و خشونت در بازی‌ها سر به فلک کشید و خیلی از رفاقت‌ها از بین رفت و مشکلات زیادی بین بازیکنان پیشکسوت به‌وجود آمد و با توجه به مشکلات پیش آمده و این برخوردها مسوولان باید فکر اساسی کرده، یا این وضعیت را سامان دهند و یا لیگ را تعطیل کنند تا بیش از این مشکل ایجاد نشود.

به بهانه احترام به پیشکسوتان بی‌احترامی شد
مهدی قیاسی پیشکسوت فوتبال و عضو تیم سهیل قم عامل بروز مشکلات در لیگ پیشکسوتان را برگزار نشدن مسابقات در زمان‌بندی مناسب دانست و گفت: بازی‌ها با فواصل ۲۰ روز تا یک ماه برگزار می‌شود و به دلیل این بی‌برنامگی و همچنین تمرین نداشتن بازیکنان این صدمات پیش می‌آید و با این وضعیت برگزاری، اگر مسابقات برگزار نشود نفعش بیشتر است.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری این مسابقات اهمیت دادن به ورزشکاران پیشکسوت است، ولی این سبک برگزاری مسابقات بی‌احترامی و بی‌توجهی مسوولان به پیشکسوتان را نشان می‌دهد.

بازیکن پیشکسوت تیم سهیل قم افزود: از دیگر مشکلات به‌وجود آمده در این مسابقات این است که تیم ها برای دراختیار گرفتن بازیکنان هیچ محدودیتی ندارند و بسیار دیده می‌شود کسانی در لیگ بازی می‌کنند، هیچ سابقه بازی در باشگاه‌ها و تیم‌های منتخب قم ندارند که برای این مسئله نیز باید سازوکاری اندیشیده شود.

بازیکنان پیشکسوت تست پزشکی می‌دهند
مجتبی رمضان‌بیگی رییس هیئت فوتبال استان قم در خصوص مسائل مطرح شده درباره لیگ برگزاری لیگ پیشکسوتان اظهار داشت: از چهار سال پیش که بحث لیگ پیشکسوتان مطرح شد، هدفی که برای آن بیان شد این بود که با برگزاری این مسابقات امید به ادامه ورزش و تجدید دوستی بین بازیکنان پیشکسوت فوتبال به وجود بیاید و این هدف در سال اول به نحوه احسن محقق شد.

وی با اشاره به اینکه از سال دوم به بعد شرایط بازی‌ها عوض شد و تیم‌ها برای برد و باخت به میدان آمدند، اضافه کرد: در سه سال اول تمام قوانین بازی‌ها داخلی بود و هر هیئت فوتبالی در سطح کشور به صورت اجتهادی و با توجه به شرایط استان قوانین را وضع کرده و این مسابقات را برگزار می‌کرد.

رییس هیئت فوتبال استان قم افزود: سال گذشته کمیته پیشکسوتان فدراسیون فوتبال قوانین این لیگ را تدوین و به هیئت‌های فوتبال استان ها ابلاغ کرد و همه هیئت‌ها موظف به اجرای آن شدند و قوانینی که در لیگ چهارم وضع شد سراسری بود و ما نیز برای برگزاری این لیگ موظف به تبعیت از فدراسیون بودیم.

رمضان‌بیگی در ادامه به بیان مشکلات پیش روی هیئت فوتبال استان قم در برگزاری مسابقات پرداخت و ابراز داشت: تنها یک زمین چمن مصنوعی در اختیار این هیئت قرار دارد که ما باید تمام مسابقات خود را از رده نونهالان تا پیشکسوتان در این زمین برگزار کنیم و ناچاریم با یک برنامه ریزی فشرده تمام مسابقات را در همین زمین برگزار کنیم که نارضایتی‌هایی را نیز به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه برای برگزارکنندگان مسابقات خروجی مسابقات مهم است، ابراز داشت: ما در برگزاری مسابقات نونهالان، نوجوانان و جوانان به دنبال آینده نگری هستیم که این هدف در لیگ پیشکسوتان متصور نیست و اولویت کاری این هیئت برای ارتقا سطح فوتبال پایه است.

رییس هیئت فوتبال استان قم با اشاره به انتقاد از زمان برگزاری لیگ پیشکسوتان گفت: با در نظر گرفتن کمبود امکانات و منابع مالی این مسئله را نیز باید مد نظر قرار دهیم که با توجه به وضعیت تحصیلی نوجوانان و جوانان پس از مهر امکان برگزاری مسابقات این مقاطع وجود ندارد و از طرفی اگر بخواهیم لیگ پیشکسوتان را در شرایط ایده آل برگزار کنیم باید فضای مناسبی در اختیار داشته باشیم که تداخلی با مسابقات داخلی ما نداشته باشد، همان طور که در سال اول این مسابقات در زمین هلال احمر برگزار شد و کیفیت برگزاری آن نیز بسیار مطلوب بود.

رمضان‌بیگی با بیان اینکه مصدومیت‌ها و مشکلاتی که برای بازیکنان بوجود می‌آید ناشی از آماده نبودن آنهاست، ادامه داد: تمام این با‌زیکنان در سنی هستند که شرایط مختلف را در فوتبال دیده‌اند و با تمام مسائل آشنا هستند و مشکلات را درک می‌کنند، از طرفی بهترین پزشک برای این بازیکنان خودشان هستند و وقتی می‌بینند بدنشان توان تحمل فشار سنگین را ندارد نباید به میدان بیایند.

وی افزود: از سال آینده برای این مسئله سازوکاری تعریف خواهیم کرد که کسانی که می‌خواهند در لیگ پیشکسوتان حاضر شوند تست‌های پزشکی مورد نیاز را نزد پزشک هیئت فوتبال انجام دهند و پس از دریافت مجوز در مسابقات حاضر شوند تا کمتر شاهد بروز حوادث باشیم، هرچند فوتبال مرکز اتفاقات است و کسی که درون آن قرار می‌گیرد باید تمام شرایط را بپذیرد.

رییس هیئت فوتبال استان قم خاطرنشان کرد: ما باید قبول کنیم که در اجرا و برنامه ریزی ضعف داریم و از طرفی کمبود امکانات نیز ما را دچار مشکلات بیشتری می‌کند ولی از طرفی باید قبول کرد که اگر لیگی با نظم و کیفیت عالی برگزار می‌شود بازیکن، تیم و هیئت فوتبال همه در آن سهیم هستند و امیدواریم تمام دلسوزان فوتبال خودشان را در این مسئله سهیم بدانند و ما را در راه رسیدن به اهدافمان که رشد و تعالی این ورزش در استان قم و در سطح کشور است، حمایت کنند.

با وجود اینکه بخشی از اظهار نظرهای صورت گرفته از سوی رییس هیئت فوتبال قم به دلیل مشکلات و کمبودها قابل پذیرش است، ولی کمبودها نباید موجب شود که لیگ پیشکسوتان بدون نظم و برنامه و بدون مهیا شدن امکاناتی نظیر پزشک و آمبولانس و تایید سلامت جسمی بازیکنان پیشکسوت برگزار شود.

بهتر است به جای پاک کردن صورت مسئله، به دنبال حل مشکل بود تا از بروز مجدد حوادث تلخ و ناگوار جلوگیری کرد.

انتهای پیام/۱۰۹
https://qomnews.ir/vdci.vaqct1apubc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما