شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 63867
منبع : خبرگزاری فارس

سردار دهقان: ضمانتی برای پایبندی اروپایی‌ها به برجام وجود ندارد

قم نيوز : مشاور فرمانده کل قوا در امور صنایع دفاعی گفت: خروج آمریکا از برجام با توجه به رویکردی که ترامپ نسبت به تعهدات و پیمان‌های بین المللی و مسائل منطقه غرب آسیا و خاورمیانه دارد، کاملا قابل پیش بینی بود.
خروج آمریکا از برجام کاملا قابل پیش بینی بود/ ضمانتی برای پایبندی اروپایی‌ها به برجام وجود ندارد
خروج آمریکا از برجام کاملا قابل پیش بینی بود/ ضمانتی برای پایبندی اروپایی‌ها به برجام وجود ندارد
به گزارش قم نيوز سردار حسین دهقان در خصوص خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: خروج آمریکا از برجام، نه تنها اتفاق غیرقابل انتظاری نبود، بلکه با توجه به رویکردی که ترامپ نسبت به تعهدات و پیمان‌های بین المللی و مسائل منطقه غرب آسیا و خاورمیانه دارد، کاملا قابل پیش بینی هم بود.

وی افزود: از زمانی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی با آن نمایشی که به راه انداخت، افکار عمومی دنیا را این طور مجاب کرد که ترامپ این کار را خواهد کرد. ترامپ هم به استناد این اقدام و برای آن که فشار افکار عمومی و حوزه حقوق جهان را کم کند، این کار را انجام داد.

مشاور فرمانده کل قوا در امور صنایع دفاعی ادامه داد: در واقع ترامپ به استنادات جعلی رژیم صهیونیستی اعتنا و اتکا کرد و بهانه ای که این رژیم برای ترامپ فراهم آورد، یک سناریوی از پیش نوشته شده بود. به قول معروف رژیم صهیونیستی آتش را تهیه و شرایط ذهنی و فکری جهانیان را آماده و ترامپ هم خروج از برجام را اعلام کرد.

وی با اشاره به پیامدهای خروج آمریکا از برجام بیان کرد: نخستین پیامدی که این اقدام آمریکایی‌ها داشت، این است که تا حد قابل توجهی قیود از دست و پای جمهوری اسلامی ایران باز شد. در واقع آمریکایی‌ها با حفظ ظاهری برجام و عمل نکردن به آن، تا حدی دست و پای جمهوری اسلامی را بسته بودند و می‌توانستند از این طریق یک اقدام قاطع و مبتکرانه را خنثی کنند.

 

خروج آمریکا از برجام فرصت مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران است

دهقان تصریح کرد: اما خروج آمریکایی‌ها موجب شد که موضعشان کاملا شفاف و بدعهدی آنها ثابت شود و همچنین فروپاشی برجام به گردن آمریکایی‌ها گذاشته شود و ابتکار عمل به دست جمهوری اسلامی بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: امروز ابتکار عمل به دست جمهوری اسلامی ایران است و ایان اسلامی می‌تواند از شرایط موجود استفاده کرده و یک فرصت جدید را خلق کند. البته این منوط به  فعال و هوشیار بودن دستگاه دیپلماسی، سیاست خارجی و دولت است که بتوانند در این شرایط از عملیات روانی لازم استفاده کنند.

مشاور فرمانده کل قوا در امور صنایع دفاعی عنوان کرد: در واقع با توجه به اینکه آمریکایی‌ها برجام را به گروگان گرفته و امروز رها کردند، ما می‌توانیم برای سایر اعضای برجام شرط و شروط بگذاریم چراکه اروپایی‌ها بنا بر رویکردشان و منافعی که برجام برای آنها دارد، اسرار بر ماندن آمریکا و حفظ برجام داشتند.

وی خروج آمریکا از برجام را فرصت مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: امروز وقت آن است که جمهوری اسلامی شرایط جدید خود را اعلام کرده و تامین و تضمین منافعش را از اروپایی‌ها بخواهد و تهدید کند که اگر منافع ملی ما در سایه برجام که قرار بود آمریکایی‌ها تامین کنند وهیچ گاه اتفاق نیفتاد، تامین نشود، ایران هم از برجام خارج خواهد شد.

 

هیچ ضمانتی برای پایبندی اروپایی‌ها به برجام وجود ندارد

دهقان تاکید کرد: حتی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به دلیل خروج آمریکا از برجام، تفسیر جدیدی از برجام ارائه دهد و بگوید که ما به بخشی از برجام، مثلا پیوستن به پروتکل الحاقی یا بخش‌های دیگری که قابل نقد و اعتراض بود، عمل نمی کند و خود را ملزم به اجرای همه تعهدات برجام نمی‌داند.

وی ابراز کرد: البته این یک رویکرد انقلابی و شجاعانه ای در دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی را می‌طلبد که از فرصت فراهم آمده، استفاده کنند و ابتکار عمل را به دست بگیرند و بخشی از خواسته‌هایمان که در دوره‌های مذاکره تامین نشدند را به کشورهای اروپایی که مشتاقانه در باقی ماندن برجام اصرار دارند، تحمیل کنند.

مشاور فرمانده کل قوا در امور صنایع دفاعی با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها هم قابل اعتماد نیستند، گفت: هیچ ضمانتی وجود ندارد که اروپایی‌ها هم از برجام خارج نشوند. البته پیش بینی می‌شود که اروپایی‌ها به دلیل منافع کثیری که از برجام دارند، مثل آمریکایی‌ها بطور کامل از برجام خارج نشوند، اما انجام تعهداتشان نسبت به جمهوری اسلامی را به تعویق خواهند انداخت.

وی اضافه کرد: بنا بر این اگر آمریکا بخواهد تحریم‌های گذشته را برگرداند که ظاهرا می‌خواهد این کار را انجام دهد و یا تحریم‌های جدیدی را برقرار کند، طبیعتا تعامل و ارتباط کشورهای اروپایی با ایران در سایه برجام دچار چالش جدی خواهد شد.

 

دولت بر عملکرد اشتباه گذشته خود اصرار نداشته باشد

دهقان خاطرنشان کرد: از سویی دیگر با توجه به حجم تبادلات سیاسی، اقتصادی و امنیتی اروپایی‌ها با آمریکا که به مراتب بیش از ایران است، طبیعی است که بیشتر به سمت آمریکا رفته و از انجام تعهداتشان نسبت به جمهوری اسلامی تا حدی سرپیچی کنند.

وی بیان کرد: ما باید یک سری تعهدات و تضمین های قطعی و لازم الاجرا را از اروپایی‌ها بگیریم، زیرا اروپایی‌ها به تدریج و در طول زمان به سمت آمریکا غش خواهند کرد.

مشاور فرمانده کل قوا در امور صنایع دفاعی ادامه داد: درواقع اگر قرار است یک یا دوسال دیگر اروپایی‌ها در جایی بایستند که دیروز آمریکا ایستاده بود، جمهوری اسلامی باید از حالا تکلیف خود را بداند و بتواند بدون فوت وقت برای پیشرفت بدون برجام برنامه ریزی کند.

وی عنوان کرد: البته بعید است که اروپایی‌ها تضمین و تعهدی برای تامین منافع جمهوری اسلامی بدهند اما اگر ایران بتواند چنین تعهدی را از اروپایی‌ها بگیرد، به نظر می‌رسد که حفظ موقعیت و موضع برتر جمهوری اسلامی در برجام در روزهای آینده بلامانع باشد.

دهقان یادآور شد: امروز همه ما به همراه تمام قوا تحت رهبری مقام معظم رهبری، موظفیم یکپارچه در مقابل دشمن بایستیم و از تسویه حساب‌های داخلی هم پرهیز کنیم، ضمن اینکه دولت هم باید بر عملکرد نسبتا اشتباه گذشته خود اصرار نداشته باشد و در رفتاری که در جریان برجام داشته، تجدیدنظر کند.

 

همه دستگاه‌ها و قوای کشور پای کار بیایند

وی تصریح کرد: از سویی دیگر امروز زمان مناسبی برای سرزنش کردن دولت از سوی رقبای سیاسی وی نیست و همه باید یکپارچگی و وحدت رویه ای را تحت اشراف مقام معظم رهبری در مقابل دشمن از خود بروز و ظهور دهند.

مشاور فرمانده کل قوا در امور صنایع دفاعی در ادامه گفت: کمترین زیان در ماجرای خروج آمریکا از برجام، متوجه جمهوری اسلامی است چراکه ما در گذشته منفعت چندانی از برجام نبردیم که امروز از به خطر افتادن آن نگران باشیم. درواقع آمریکایی‌ها نه تنها به هیچ یک از تعهداتشان عمل نکردند، بلکه جلوی انجام تعهدات کشورهای اروپایی را هم می‌گرفتند.

وی تاکید کرد: ایران اسلامی باید در کوتاه مدت به لحاظ منافع اقتصادی تمهیداتی را بیندیشد و باید همه دستگاه‌ها و قوای کشور پای کار بیایند و برای عبور از این وضعیت تلاش کنند.

دهقان در پایان خاطرنشان کرد: این اتفاق بیش از آن که در واقعیت می‌تواند برای اقتصاد جمهوری اسلامی آسیب زا باشد، ممکن است به لحاظ روانی مسائلی برای کشور ایجاد کند که با تدبیر و مدیریت کردن صحیح افکار عمومی می‌توان از این مرحله هم عبور کرد.

==============

گفت‌وگو: سیده فاطمه حسینی

==============

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcjaoem.uqetmzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما