شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : 63881
منبع : خبرگزاری فارس
به بهانه دهه تکریم و غبارروبی مساجد

خانه دوست را از غبارها بزداییم

قم نيوز : مسجد، خانه امن الهی و به نوعی مهم ترین پایگاه مردمی است؛ مردمی که دل در مسیر عبودیت سپرده و اندیشه تقرب و نزدیکی به خدای خویش را در سر می‌پروانند.
خانه دوست را از غبارها بزداییم
خانه دوست را از غبارها بزداییم
قم نیوز - سید محمد مهدی موسوی: چند سالی است که دهه آخر ماه شعبان المعظم به دلیل آمادگی مردم به ویژه نمازگزاران مساجد برای ورود به ماه ضیافت الهی در تقویم‌ها به عنوان دهه تکریم و غبارروبی مساجد نام گرفته است.

با نگاهی به آیات و روایات در این خصوص، به خوبی متوجه می‌شویم که با توجه به قداست خانه خدا پاکیزه نگاه داشتن و غبارروبی و نظافت مسجد چه ثواب و اهمیت بالایی از منظر دینی، اخلاقی و انسانی دارد چه آن که بی شک کسی که به پاکیزه کردن خانه حضرت حق و عبادتگاه او می‌پردازد، نزد صاحب خانه، یعنی همان پروردگار متعالی که نظافت و پاکیزگی را دوست دارد، دارای شرافت و مقام و اجر ویژه‌ای است تا آن جا که حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) در حدیثی می‌فرمایند: "کسی که مسجدی را جارو کند، خداوند برای او پاداش آزاد ساختن بنده ای را منظور می‌کند".

مسجد، خانه امن الهی و به نوعی مهم ترین پایگاه مردمی است؛ مردمی که دل در مسیر عبودیت سپرده و اندیشه تقرب و نزدیکی به خدای خویش را در سر می‌پروانند.

بی شک در چنین فضایی، زیبایی و پاکیزگی امری است بس ضروری که تحلیل چرایی آن چندان نیاز به استدلال و برهان خاصی ندارد.

این منزل و مأوای بی نظیر به خصوص در زیباترین ماه‌ها یعنی رمضان المبارک، پذیرای میهمانان خدا و پویندگان راه تعالی و تهذیب نفس است؛ روزه دارانی که بر سر سفره پرتنعم خالق خویش نشسته‌اند و چشم به تکریم ویژه میزبان دارند و از این منظر نیز بس شایسته و نیکوست که فضای مقدس مسجد، از هر نوع آلودگیِ مادی و معنوی مبرا باشد.

حتی در بعضی از روایات بر این مساله تاکید شده که مؤمنان در هنگام ورود به مسجد، به شدت مراقب باشند تا به هیچ عنوان آلودگی‌های محیط خارج را به داخل مسجد انتقال ندهند و بی شک این همه تاکید و سفارش به جهت جایگاه و منزلت والای مسجد در دین مبین اسلام است تا به این وسیله زمینه مناسب برای شوق حضور در خانه خدا خصوصاً در ماه مبارک رمضان هر چه بیشتر و بهتر فراهم آید.

نقل است که در زمان حضرت رسول(ص) بانویی سیاه پوست از اهل حبشه که پس از اسلام آوردن، همواره غبار و خار و خاشاک را از مسجد خارج می‌کرد، به رحمت الهی رفت. بعد از مدتی وقتی که پیامبر(ص) از فوت این خدمت گزار مسجد آگاه شدند، با لحنی اعتراض آمیز خطاب به یاران و صحابه خود که از ماجرا مطلع بودند ، فرمودند: «چرا به من این قضیه را اطلاع نداده اید؟» سپس آن حضرت به همراه جمعی از یاران خویش کنار قبر آن زن حبشی حاضر شده و برای او نماز خوانده و دعا کردند.

اهتمام پیامبر اکرم(ص) به تکریم یکی از خادمین مسجد نشان دهنده آن است که خدمت به خانه خدا و تلاش در نظافت و مرتب سازی آن چقدر اهمیت دارد و از این منظر چه زیبا و پسندیده است که ما نیز در آستانه ورود به ماه رمضان، در این خصوص همت خویش را مصروف بداریم و یا دست کم در تجلیل از خادمان مساجد کوشا باشیم، به این امید که انشاالله ما نیز مشمول دعای خیر برترین مخلوق خداوند ، حضرت محمد مصطفی(ص) و خاندان مطهر ایشان قرار گیریم.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcfycdv.w6dmcagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما