جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۹
کد مطلب : 64163
منبع : خبرگزاری فارس
به بهانه آغاز ماه مبارک رمضان

موسم ارتقاء روح با تسلط بر شهوات نفسانی

قم نيوز : ماه رمضان بهترین فرصت تقرب الی الله و موسم پاک شدن از گناهانی است که مانع از کسب رزق و روزی مادی و معنوی برای ما می‌شود.
موسم ارتقاء روح با تسلط بر شهوات نفسانی
موسم ارتقاء روح با تسلط بر شهوات نفسانی
 قم نیوز -سید محمد مهدی موسوی: شهید مطهری در گفتار ارزشمندی در خصوص ویژگی‌ها و برکات معنوی ماه رمضان می‌گوید: "اساساً برنامه ماه مبارک رمضان برنامه انسان سازی است که انسان‌های معیوب در این ماه خود را تبدیل به انسان‌های سالم و انسان‌های سالم خود را تبدیل به انسان‌های کامل کنند. برنامه ماه مبارک رمضان برنامه تزکیه نفس است، برنامه اصلاح معایب و رفع نواقص است، برنامه تسلط عقل و ایمان و اراده بر شهوات نفسانی است، برنامة دعاست، برنامه پرستش حق است، برنامه پرواز به سوی خداست، برنامه ترقی دادن روح است، برنامه ارتقاءدادن روح است."

تاکید استاد شهید بر ارتقاء روح در سایه تسلط بر شهوات نفسانی، نشان دهنده آن است که هم چنین تسلطی به واسطه تقوا امکان پذیر است و هم این که ترقی دادن روح برای تبدیل شدن به انسان کامل، هدف و مقصود ما آدمیان از زندگی در این دنیاست.

از این منظر، روزه از آن دست فرائضی است که در نهایت ثمره شیرینش، ازدیاد ایمان و تقوای الهی است، چنان که مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی از عرفای بزرگ در همین باره می‌گوید:"اگر کسی می‌خواهد مسیر سیر و سلوک الهی را طی کند همین گرسنگی فواید بسیار زیادی برای سالک الی الله در مسیر کمال و دستیابی به معرفت الهی به همراه دارد".

البته باید توجه داشت که تحمل گرسنگی و تشنگی، اولین مرتبه از مراتب روزه داری است، چه آن که بر پایه آموزه‌های دینی، روزه حقیقی آن است که در آن انسان روزه دار تنها امساک از خوردن و آشامیدن نداشته بلکه همه اعضا و جوارحش از تمام گناهان و معاصی مبرا باشد؛ این گونه اگر شد بلاشک آدمی به مراتب بالایی از کمال و معرفت نائل آمده و به حقیقت بندگی و عبودیت نزدیک و نزدیک تر می‌شود.

سیدبن طاووس نیز در کلامی ارزشمند در خصوص ماه رمضان می‌نویسد:" عده ای اول سالشان فروردین است که تلاش می‌کنند لباس نو در بر کنند ولی آن‌ها که اهل سیر و سلوک اند، اول سالشان ماه مبارک رمضان است. آنها به حسابرسی خود می‌پردازند که ماه رمضان گذشته، چه درجه ای از معنویت داشته و امسال چه درجه ای دارند؟ ماه مبارک رمضان، برای سالکان کوی دوست، ماه محاسبه است".

بی گمان یکی از دستاوردهای این ماه عزیز آن است که با تحمل گرسنگی و تشنگی بیش از پیش به یاد فقر خود در روز قیامت می‌اُفتیم، ضمن آن که در این وضعیت، بیش از پیش، حال و روز محرومان و مستمندان جامعه را درک کرده و برای کمک بی منت و خالصانه به آن‌ها پیش قدم می‌شویم.

از دیگر برکات روزه داری در ماه رمضان نیز البته می‌توان به تقویت قوه صبر و خویشتن داری در برابر ناملایمات و سختی‌ها، کنترل شهوات و مقابله با وسوسه‌های شیطانی، همچنین تقویت محبت در بین دوستان و خویشاوندان و البته بهره گیری درست از همه لحظات عمر اشاره نمود.

به هر صورت آنچه مسلم است اینکه ماه رمضان بهترین فرصت تقرب الی الله و موسم پاک شدن از گناهانی است که مانع از کسب رزق و روزی مادی و معنوی برای ما می‌شود؛ این روزها و شب‌های عزیز در پناه قرآن و مناجات همچنین نیکوفرصتی است برای این که در باب هدف خلقت خویش بیشتر اندیشیده و در مسیر نیل به سعادت دنیا و آخرت بیش از پیش تفکر و تلاش کنیم.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcjtvem.uqexmzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما