شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : 64796
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم خبر داد

استخراج 30 نوع ماده معدني از معادن استان قم/لزوم نگاه توليدي و حمايتي به معادن

قم نيوز : رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: 30 نوع ماده معدنی در استان کشف و استخراج می‌شود که از جمله آنها مي‌توان به مصالح ساختمانی، گچ، آهک، باریت، خاک‌های صنعتی، عقیق، نمک و منگنز اشاره كرد.
استخراج 30 نوع ماده معدني از معادن استان قم/لزوم نگاه توليدي و حمايتي به معادن
استخراج 30 نوع ماده معدني از معادن استان قم/لزوم نگاه توليدي و حمايتي به معادن
به گزارش قم نیوز محمدنقی کاظم‌زاده امروز با بیان اینکه 170 معدن در استان قم وجود دارد اظهار کرد: حدود 30 نوع ماده معدنی در استان کشف و استخراج می‌شود که از جمله آنها مصالح ساختمانی، گچ، آهک، باریت، خاک‌های صنعتی، عقیق، نمک و منگنز است و برخی از مواد معدنی مانند آهن، مس و طلا نیز در حال اکتشاف است.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت استخراج معدنی استان در سال 4 تا 5 میلیون تن است که به طور عمده در بحث گچ و آهک است و بزرگترین مصرف‌کننده مواد معدنی کارخانه سیمان نیزار محسوب می‌شود که نزدیک 1.2 میلیون تن در سال سنگ آهک صرف تولید سیمان می‌شود.

 

معدن منگنز ونارچ از معادن درجه یک کشور

رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه معدن زیر زمینی منگنز ونارچ از معادن درجه یک کشور محسوب می‌شود گفت: این معدن در عمق 400 تا 500 متری طراحی شده و اکنون نیروهای معدن در عمق 200 متری مشغول فعالیت هستند و منگنز استخراج می‌کنند و ماده معدنی آن برای مصارف ذوب آهن اصفهان مصرف می‌شود.

وی عنوان کرد: برخی از مواد معدنی در حال فرآوری هستند که در سال‌های آینده کارخانه فرآوری در کنار بخش استخراج این مواد احداث می‌شود.

کاظم‌زاده دریاچه نمک را مهمترین ظرفیت معدنی استان ذکر کرد و افزود: برای بحث سرمایه‌گذاری و جاده دسترسی و سایر فعالیت‌های  این بخش برنامه‌ریزی نیاز است که پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات معادن در چند سال گذشته گفت: با اداره‌کل منابع طبیعی هماهنگی‌های لازم برای صدور مجوزهای معدنی در زمینه پوشش، مرتع و مسائل مدیریت اراضی ماده معدنی صورت می‌گیرد که متأسفانه در چند سال گذشته تعامل و همکاری خوبی وجود نداشته است و به عمده استعلامات جواب منفی داده است البته این اداره دغدغه‌های خاص خود را در زمینه پوشش گیاهی، مرتع و پروانه‌های صادر شده دارد.

رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم عنوان کرد: اگر نگاه تولیدی و حمایتی داشته باشیم بسیاری از مسائل و مشکلات حل می‌شود ولی اعتقاد این است که نگاه ما حمایتی نیست.

 

90 درصد محیط پیرامون از مواد معدنی تشکیل شده است

وی عنوان کرد: باید در نظر داشت 90 درصد محیط اطراف از مواد معدنی تشکیل شده است بنابراین به طور طبیعی گنج‌های خدادادی در طبیعت باید استخراج و صرف زندگی و راحتی بشر شود. با این نگاه می‌توانیم بسیاری از مسائل و مشکلات را حل کنیم.

کاظم‌زاده با بیان اینکه بانک‌ها همکاری و تعامل لازم را در بخش معدن ندارند گفت: با دریافت تسهیلات می‌توان ماشین‌آلات فرسوده را نوسازی کرد بنابراین باید نگاه حمایتی درستی از سوی دستگاه‌های دولتی و عمومی صورت گیرد و بخش معدن به صورت زیرساختی حمایت شود.

وی با اشاره به مسئله ایمنی در معادن گفت: بخش عمده کنترل و رعایت مسائل ایمنی در صنعت و معدن انجام می‌شود و هر معدنی بالای 25 نفر نیروی کار، یک مسؤول ایمنی مستقل و معادن زیر 25 نفر نیرو، یک مسؤول فنی دارد که وظیفه نظارت و ایمنی معدن را عهده‌دار است.

رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم خاطرنشان کرد: کنترل ایمنی معادن یکی از عمده‌ترین وظایف نظارتی است. اگر ایمنی در معدن وجود نداشته باشد بر اساس گزارش‌هایی که ارائه می‌شود با صاحبان آن معادن برخورد خواهد شد.

وی عنوان کرد: حوادث پیش‌بینی نشده در معدن روی می‌دهد که سعی می‌شود با ایمن شدن فضا بتوانیم این حوادث را کاهش دهیم البته به جز بحث ایمنی ممکن است پارامترهای زیادی در حوادث نقش داشته باشد.

کاظم‌زاده یادآور شد: طی یک یا دو سال گذشته در بحث آموزش کارگران ورود پیدا کردیم زیرا به دلیل نداشتن اطلاع از برخی استانداردهای آموزشی حوادثی برای کارگر روی می‌داد.

وی با بیان اینکه حدود 2 هزار نفر اشتغال مستقیم در بحث معدن در بخش‌های اکتشاف، استخراج، شن و ماسه  وجود دارد گفت: با توجه به ظرفیت بالای معادن  7 تا 8 هزار نفر اشتغال غیر مستقیم در بحث معدن دارند.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcb0zb0.rhba9piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما