شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : 64798
منبع : خبرگزاری ايرنا
قم درهفته ای که گذشت،

از احتمال شوری آب قم تا برگزاری همایش توسعه گردشگری

قم نيوز : گشایش ششمین نمایشگاه قرآن کریم، هشدار احتمال شور شدن آب، تاکید بر صادرات کفش و برگزاری همایش توسعه گردشگری از مهمترین رویدادهای هفته گذشته قم بود.
از احتمال شوری آب قم تا برگزاری همایش توسعه گردشگری
از احتمال شوری آب قم تا برگزاری همایش توسعه گردشگری
به گزارش قم نیوز همچنین دراین هفته قم شاهد اخبار دیگری از جمله بهره برداری ازتقاطع غیر همسطح کریمه ، انتخاب سرمربی فوتسال آتلیه طهران قم ، برگزاری جشن روزه اولی ها ، جلسه رفع موانع تولید و دومین جلسه توسعه صادرات بود.

موضع گیری های هفته
**آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید درضیافت افطاری دارالقرآن کریم علامه طباطبایی قم تاکید کرد: دشمنان با تحریم و فشار نمی توانند جلوی اسلام و انقلاب اسلامی را بگیرند و اقدامات آنان اثرگذار نخواهد بود. وی ادامه داد: همانطور که تحریم ها و فشارهای دشمنان در زمان پیامبر اسلام (ص) اثرگذار نبود و اسلام درسراسر جزیره العرب و جهان گسترش یافت، امروز نیز فشارها و تحریم های استکبار جهانی نیز بی اثر است.

**آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) نیز دردیدار اعضای ستاد قرارگاه فرهنگی استان قم گفت: همگان باید بدانند که ما بر اساس تعالیم دینی و اسلامی، هیچ‌گاه از ارزش‌های خود کوتاه نمی‌آییم و می دانیم استکبار هم از تفکرات و برنامه‌های شوم خود علیه ما کوتاه نخواهد آمد.

**آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در جلسه خارج فقه خود با اشاره به 14خرداد سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، جمهوری اسلامی را امانت بزرگ الهی دانست و گفت: ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی، میراث بزرگ بنیانگذار جمهوری اسلامی است که باید با زنده نگه داشتن نام ایشان، این میراث بزرگ را پاسداری کرد.

تاکید هفته
**«صادرات کفش قم در اولویت توجه مسئولان باشد» این تاکید استاندار قم درجلسه کارگروه توسعه صادرات استان خطاب به تمام مدیران اقتصادی استان بود.سید مهدی صادقی گفت:با توجه به ارزیابی های انجام شده مبنی بر تولید 80 درصد کفش کشور در قم، صادرات این محصول باید در دستور کار جدی مسئولان استان قرار گیرد. وی ادامه داد: موضوع کفش درقم بسیار مهم است و باید اقدام های عملی برای توسعه این صنعت و مقابله با واحدهایی که به صورت غیر مجاز در این بخش فعالیت می کنند در کوتاه ترین زمان انجام شود.

افتتاحیه هفته
**افتتاح تقاطع غیرهمسطح کریمه را می توان مهمترین افتتاحیه قم در هفته گذشته دانست. پروژه ای که اجرای آن 576 میلیارد و 820 میلیون ریال خرج بر روی دست شهرداری قم گذاشت ولی افتتاح آن تکمیل رینگ شهری، کاهش ترافیک، دسترسی آسان به بلوار پیامبر اعظم(ص) و حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران را در پی داشت. تقاطع غیرهمسطح کریمه، بین بلوار حضرت خدیجه (س) و بلوار شهید کبیری و یکی از محورها در امتداد رینگ سوم ترافیکی شهر قم است.

آمار جالب هفته
** تعداد دانش آموزان 25 مدرسه قم کمتر از10 تن است. این آماری بود که معاون پژوهش،برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان از مدارس کم تراکم داد. علی محمدی گفت: 38 باب مدرسه در روستاهای استان با یک معلم و یک کلاس اداره می شود که از این تعداد، دانش آموزان 25 مدرسه کمتر از 10 تن می باشند. مدارس کم جمعیت در شهرهای استان قم نداریم و مدارس تک کلاس و یا کمتر از 10 تن جمعیت در روستاها و به ویژه در مقطع ابتدایی به دلیل جمعیت کم روستاها دایر است.این در حالی است که به گفته وی بیش از 87 درصد مدارس شهر قم به دلیل تراکم بالای دانش آموزان، به ویژه در مقطع ابتدایی به صورت 2 شیفته است. در سال تحصیلی جاری حدود 140 هزار دانش آموز مقطع ابتدایی در 600 مدرسه دولتی و غیردولتی تحصیل می کنند.

هشدار صریح هفته
** 'مصرف کاهش نیابد آب قم شور می شود» این هشدار مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم در هفته گذشته بود که دررسانه های این استان انعکاس بسیاری داشت. علی جان صادق پور دراین زمینه گفت: درصورتی که مردم همکاری نکنند ومصرف آب همچنان بدون توجه به شرایط کم آبی ادامه یابد ناچار به استفاده ازمنابع زیرزمینی هستیم که منجربه تغییر در طعم و شوری آب خواهد شد. وی سازگاری با کم آبی را تنها عبور از شرایط کم آبی دانست و بر لزوم صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف تاکید کرد.

هفته قرآنی قم
**دردومین هفته از ماه مبارک رمضان، ششمین نمایشگاه قرآن و عترت قم با حضور آیت الله سید محمد سعیدی امام جمعه، سید مهدی صادقی استاندار و جمعی از مسئولان و فعالان قرآنی یکشنبه گذشته در مجتمع ناشران گشایش یافت. در این نمایشگاه، علاوه بر 96 ناشر مذهبی، حوزوی و قرآنی، 7 غرفه مربوط به نرم افزارهای قرآنی، 7 غرفه مربوط به کودک و نوجوان، 10 غرفه به امور خیریه، 5 غرفه به امور فرهنگی و قرآنی، 17 غرفه به موسسه های قرآنی، 15 غرفه به صنایع دستی، 4 غرفه به عفاف و حجاب، 4 غرفه به بازی های فکری برای کودکان و جوانان و 5 غرفه به نجوم و علوم و فنون اختصاص یافته است.این نمایشگاه تا 12 خردادماه دایر است.

خبرهای پلیسی هفته
** کشف 1.5 تن انواع مواد مخدر، دستگیری سه هزار خرده فروش و معتاد تا دستگیری هفت دلال و فروشنده غیرمجاز انواع ارز از اخبار پلیسی هفته گذشته قم بود. سردار کاظم مجتبایی فرمانده انتظامی قم هفته گذشته از کشف 1.5 تن انواع مواد مخدر دراین استان از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: کشفیات انواع مواد مخدر در 2 ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 67درصد افزایش داشته است ضمن اینکه در این مدت بیش از سه هزار خرده فروش و معتاد در سطح شهر، میادین و معابر و نشانگاه هایی که محل آمد و شد معتادان و فروشندگان خرد است شناسایی و دستگیر شده اند. رئیس پلیس آگاهی استان قم نیزاز شناسایی و دستگیری هفت دلال و فروشنده غیرمجاز انواع ارز در قم خبر داد.

انتصاب هفته
**مسئولان تیم فوتسال آتلیه طهران قم با انتصاب حسین صبوری از مربیان خوش نام این استان به عنوان سرمربی جدید خود در هفته گذشته خبرساز شدند. رسول قلی زاده مدیرتیم فوتسال آتلیه طهران قم در این باره گفت: گزینه های متعددی برای سرمربی گری این تیم مطرح بودند که در نهایت بعد از رایزنی و تبادل نظر، صبوری که سابقه حضور در تیم های ارم کیش قم و مربی گری در تیم های لیگ برتری را دارد به عنوان سرمربی انتخاب و کار خود را آغاز کرد.

جشن هفته
**قم درهفته گذشته شاهد برگزاری سومین جشن روزه اولی ها بود.این جشن عصر دوشنبه از سوی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با حضور آیت الله سید محمد سعیدی امام جمعه قم در حرم مطهر کریمه اهل بیت (ع) برگزار شد. دراین آیین معنوی که درصحن فاطمی بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) ترتیب یافته بود ، 600 تَن از نوجوانان پسر استان قم که برای نخستین سال، گرفتن روزه بر آنها واجب شده است، شرکت داشتند. این برنامه برای دختران روزه اولی نیز اجرا شد.

موافقت و مخالفت هفته
**مخالفت اعضای شورای اسلامی شهر قم با افزایش بهای پارکینگ و نیز موافقت آنان با انتشار اوراق مشارکت برای تکمیل ساخت خط یک و 2 مترو از جمله مهمترین مصوبه های هفته گذشته قم بود.
در پنجاهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم در شامگاه دوشنبه پیشنهاد شهرداری قم در خصوص افزایش تعرفه بهای خدمات توقف خودروها در پارکینگ های مسقف و روباز مطرح و اعضای شورا با افزایش نرخ بهای پارکینگ ها موافقت نکردند. همچنین در این جلسه اعضای شورای شهر قم با اکثریت آراء، لایحه اخذ مجوز انتشار هفت هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت سال 97 جهت هزینه کرد خط یک و 2 مترو موافقت نمودند.

اقتصاد هفته
** برگزاری جلسه رفع موانع تولید و دومین جلسه توسعه صادرات قم از نشست های اقتصادی هفته گذشته بود، تاکید بر رفع مشکلات شهرک صنعتی شکوهیه و حل مشکل واحدهای موتورسیکلت سازی این شهرک، تسریع بر اتصال شبکه راه آهن سراسری به شهرک صنعتی شکوهیه و نیز الحاق 96 هکتار زمین به شهرک صنعتی شکوهیه از جمله مباحث مطرح شده در جلسه رفع موانع تولید بود. در دومین جلسه توسعه صادرات قم نیز از صادرات 34 میلیون دلار کالا از طریق گمرکات استان درسالجاری و حضور جدی قم در بازارهای کشورهای مختلف از جمله روسیه، عراق ، افغانستان؛ پاکستان و عمان اشاره و از رشد 20 درصد صادرات قم نسبت به سال گذشته رشد خبر داده شد.

گردشگری هفته
**چهارمین همایش توسعه گردشگری قم و استان های مرکزی و اصفهان در هتل پارسیای این شهر برگزار و در آن اعلام شد که این استان سالانه میزبان 25 میلیون زائر و گردشگر از اقصی نقاط کشور و جهان است. یونس عالی پور، معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم با تاکید بر حداکثر بهره مندی از ظرفیت های گردشگری قم و استان های همجوار گفت: باید از ظرفیت حضور زائران در این استان استفاده کامل شود. وی همکاری سه استان یاد شده در جذب بیش از پیش توریست و گردشگر را خواستار شد و افزود: سالانه یک میلیون و 700 هزار زائر عراقی وارد قم می شوند که نبودن یک کانال رسمی و معتبر برای عزیمت زائران عراقی به قم یکی از مشکلات اساسی در حوزه گردشگری مذهبی این استان است.

فضای مجازی هفته
**نخستین همایش توجیهی بانوان فعال درفضای مجازی شامل همسران، دختران و فرزندان شهدا و بانوان جانباز استان قم هفته گذشته در مجتمع اردویی ولایت با حضور مریم مجتهدزاده رییس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس برگزار شد.وی دراین همایش فضای مجازی را جنگ نرم دشمن با نظام اسلامی دانست و گفت: فضای مجازی استمرار خصومت دشمنان با نظام جمهوری اسلامی در بستر جنگ نرم است و باید در این فضا با جدیت تمام وارد عمل شد.

آسیب های اجتماعی هفته
**«کنترل آسیب های اجتماعی باید با محوریت مساجد باشد» این محوری ترین اظهار نظر مطرح شده درجلسه هماهنگی و برنامه ریزی مقابله با آسیب های اجتماعی که هفته گذشته توسط فرماندار قم بیان شد. رضا سیار با تاکید بر ضرورت قرار گرفتن همه امکانات و ظرفیت های دوایر دولتی در اختیار مساجد گفت: مدیریت و کنترل آسیب های اجتماعی باید با محوریت مساجد صورت گیرد. وی اظهار داشت: دستگاه های دولتی در راستای اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل مساجد به قرارگاه های فرهنگی، برای کاهش آسیب های اجتماعی تکلیف دارند و باید همه امکانات خود از قبیل پارکینگ، ورزشگاه و سالن اجتماعات را در اختیار این اماکن مقدس بگذارند.

ناگفته های هفته
**ابوالفضل ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی هفته گذشته با حضور در پنجاهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم از نامناسب بود وضعیت زیرساخت های سلامت قم خبر داد و گفت: وضعیت فعلی بهداشت و درمان دور از شان و جایگاه ملی این استان است. وی به فرسودگی برخی مراکز بیمارستانی قم و عمر 30 ساله بیمارستان شهید بهشتی اشاره کرد.

گردهمایی هفته
**گردهمایی حوزه و انقلاب اسلامی هفته گذشته درحالی در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفاء قم برگزار شد که حجت الاسلام والمسلمین عبدالله حاج صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه و سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام میهمانان ویژه این گردهمایی بودند. نماینده ولی فقیه درسپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این گردهمایی گفت: امروز دشمنان اسلام برای نابودی انقلاب اسلامی به دنبال نفوذ، تعامل و استحاله نظام از درون هستند. سعید جلیلی نیز گفت: انقلاب اسلامی افسانه شکست ناپذیری مستکبران را از میان برده و این مساله مهم برای آنها بسیار سنگین و دردناک است.

وعده های هفته
**افتتاح 2 استودیوی قرآنی در قم تا پایان امسال و اتصال شهرک شکوهیه به راه آهن وعده هایی بود که در هفته گذشته داده شد. سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در نشست خبری به مناسبت گشایش ششمین نمایشگاه قرآن و عترت قم از افتتاح 2 استودیوی قرانی تا پایان امسال در قم خبر داد و گفت: نخستین استودیوی قرآنی با استفاده از مدرن ترین تجهیرات با اعتبار پنج میلیارد ریال به زودی به بهره برداری می رسد، ضمن این که دومین استودیوی قرآنی نیز تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید. محسن اعتماد مدیرکل راه آهن قم نیز گفت: اتصال شهرک صنعتی شکوهیه در کنار اتصال گمرکات استان و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در دستور کار راه آهن قم قرار دارد.به گفته وی، با اجرایی شدن این طرح که نیاز به 200 میلیارد ریال اعتبار نیازمند است، سالانه سه میلیون تن کالا از شهرک صنعتی شکوهیه قم از طریق شبکه ریلی به سراسر ایران و جهان صادر می شود.


انتهای پیام / 138
https://qomnews.ir/vdcdj509.yt0on6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما