يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۰۰
کد مطلب : 64842
همراه با نهج البلاغه

آخرین تلاش انسان ناتوان در نگاه صاحب نهج البلاغه 

قم نيوز :  كسى كه غيبت مي كند، بدون شك آدم ناتوان و بى جرأتى است؛ زيرا همينكه مى ‏نشيند و پشت سر ديگران بدگويى مى‏كند، نشان مى‏ دهد كه جرأت ندارد با آن افراد روبرو شود.
آخرین تلاش انسان ناتوان در نگاه صاحب نهج البلاغه 
آخرین تلاش انسان ناتوان در نگاه صاحب نهج البلاغه 
به گزارش قم نیوز هیئت تحريريه بنياد نهج ‏البلاغه در قالب کتاب «پندهاى كوتاه از نهج البلاغه» به جمع آوری بخشى از كلمات و جملات این کتاب ارزشمند و ارائه شرح مختصری از آن پرداخته که تقدیم می شود.
* غيبت، كار ناتوانها
الغيبه جهد العاجز
* ترجمه
غيبت كردن، آخرين تلاش آدم ناتوان است.
* شرح
غيبت كردن، پشت سر كسى سخن گفتن، و بدگويى كردن و براى او عيب و ايراد شمردن. و اين کار از زشت‏ترين و ناپسندترين عيب هايى است كه بعضى از افراد دچار آن هستند.
كسى كه غيبت مي كند، بدون شك آدم ناتوان و بى جرأتى است. زيرا همينكه مى ‏نشيند و پشت سر ديگران بدگويى مى‏كند، نشان مى‏ دهد كه جرأت ندارد با آن افراد روبرو شود، و حرف خود را پيش روى آنها بر زبان آورد. و چون در خود قدرت و جرأت روبرو شدن با آن افراد را نمى ‏بيند، آخرين تلاشى كه مى‏ توان بكار ببرند، اين است كه به وسيله بدگوئى كردن در پشت سر، انتقام خود را از آنها بگيرد و باصطلاح دل خود را خنك كند.
حال آن كه يك مسلمان مؤمن واقعى، اگر نسبت به كسى ايراد و انتقادى داشته باشد، بايد بر اساس جرأت انسانى و اخلاق اسلامى، رو دروى آن شخص، ايراد و انتقاد خود را بر زبان آورد و بدون ترس و واهمه او را امر به معروف و نهى از منكر كند.
اگر هم ايراد و انتقادش درست نباشد و فقط از حسارت و تنگ نظرى سر چشمه گرفته باشد، هرگز نبايد پشت سر كسى كه از او شايسته ‏تر بود و به پيشرفت و ترقى رسيده است، بدگويى كند و خود را در جامعه، رسوا و بى اعتبار سازد.


انتهای پیام/ 138
https://qomnews.ir/vdcdxj09.yt0oo6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما