دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : 65094
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم
مدیرعامل سازمان بهسازی اطراف حرم مطهر مطرح کرد:

احیای بافت فرسوده شهر قم با مشارکت شهروندان

قم نيوز : مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: به دنبال الگویی در بافت فرسوده شهر قم هستیم که با مشارکت شهروندان و یا با مشارکت سرمایه گذار محلی ، بافت قدیمی شهر قم احیا گردد.
احیای بافت فرسوده شهر قم با مشارکت شهروندان
احیای بافت فرسوده شهر قم با مشارکت شهروندان
به گزارش قم نیوز علیرضا خاکی با اشاره به ضرورت باقی ماندن ساکنین بافت فرسوده، اظهار کرد: نخستین هدف ما در بافت فرسوده شهر قم، نگه داشتن ساکنین بومی این بافت است که بهترین و مناسب ترین روش برای آن ایجاد دفاتر تسهیل گری است، تجربه نشان داده که مداخله مستقیم که محدوده ای از بافت فرسوده را بخریم و پس از تخریب منازل، ساخت و ساز جدید کنیم، موجب مهاجرت مردم خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) ادامه داد: به دنبال الگویی در بافت فرسوده شهر قم هستیم که خود اهالی با هم یا با مشارکت سرمایه گذار محلی، ساخت و ساز انجام بدهند، اگر هم پروژه ای را در بافت فرسوده شهر قم تعریف کردیم، هدف باقی ماندن اهالی بود، پروژه‌هایی همچون تملک یک یا دو هکتار در بافت فرسوده و احداث 200 واحد مسکونی معمولا جوابگو و توجیهه مناسبی نیست.
خاکی افزود: راه دسترسی و مسائل ایمنی جزو مهم ترین مشکلات بافت فرسوده در شهر قم است، در این راستا اگر امکان ورود خودروهای آتش نشانی وجود نداشته باشد، باید شیرهای آب آتش نشانی را به داخل بافت فرسوده شهر قم برده تا درصدی از احتمال خطر را کاهش بدهیم.
وی با اشاره به دلایل مهاجرت ساکنین بافت فرسوده شهر قم، اظهار کرد: فرسودگی تاسیسات و نبود فضای سبز از جمله مشکلات ساکنین این بافت است که موجب مهاجرت شهروندان از بافت فرسوده می‌شود، باید فضایی را ایجاد کنیم که مالکین این بافت ها شروع به نوسازی منازل مسکونی کنند.
مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س)ادامه داد: تغییر رویکرد بازآفرینی شهری، یک رویکرد درست است، احیای بافت فرسوده در نقاط مختلف کشور یک کلید واحد ندارد و مشکلات هر کدام از محلات و شهرها را در این زمینه باید به شیوه ای دقیق حل کرد.
خاکی افزود: پروژه‌های احیای بافت فرسوده در شهر قم پیوست فرهنگی دارند، البته تهیه این پیوست‌ها راحت است، اما انطباق آن‌ها با واقعیت کار پیچیده ای است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بهترین روش برای احیای بافت فرسوده، اجرای پروژه‌های افزایش کیفیت محله ای است که منافاتی با نیازهای محله ندارد و رغبت ساکنین محلات را برای ماندگاری در بافت فرسوده افزایش می‌دهد، از جمله این پروژه‌ها افزایش راه‌های دسترسی و فضاهای سبز است که یک کار فرهنگی متفاوت هم به شمار می‌رود.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcdoz09.yt0kn6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما