چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب : 65387
منبع : خبرگزاری فارس
اجرای پروژه‌های بیابان‌زدایی در قم

مقابله با 20 هزار هکتار کانون تولید ریزگرد نیازمند 90 میلیارد تومان اعتبار

قم نيوز : استان قم دارای 400 هزار هکتار منطقه مستعد بیابانی‌شدن است و 105 هزار هکتار از این مساحت به کانون تولید ریزگرد تبدیل شده که این کانون‌ها 25 درصد جمعیت کشور را تهدید می‌کند و برای رفع تهدید 20 هزار هکتار از مساحت این کانون‌ها 90 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
مقابله با 20 هزار هکتار کانون تولید ریزگرد نیازمند 90 میلیارد تومان اعتبار
مقابله با 20 هزار هکتار کانون تولید ریزگرد نیازمند 90 میلیارد تومان اعتبار
به گزارش قم نیوز استان قم با یک میلیون و 123 هزار هکتار مساحت دارای 400 هزار هکتار منطقه مستعد بیابانی‌شدن است و 105 هزار هکتار از این مساحت به کانون تولید ریزگرد تبدیل شده که این کانون‌ها 25 درصد جمعیت کشور و بخش‌هایی از استان‌های اصفهان، مرکزی و تهران را تهدید می‌کند.

اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در راستای مقابله با کانون‌های تولید ریزگرد پروژه‌های مختلف بیابان‌زدایی را در دستور کار قرار داده است که در این پروژه‌ها با روش‌های مختلف جلوگیری از گسترش بیابان‌ها و افزایش حجم گردوغبار دنبال می‌شود.

با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی پروژه بیابان‌زدایی با محوریت اداره‌کل منابع طبیعی در نزدیکی روستای حسین‌آباد 200 هکتار مالچ‌پاشی و 100 هکتار بوته‌کاری و همچنین 250 هکتار نهال‌کاری با استفاده از گونه گیاهی آتریپلکس در منطقه حصارسرخ واقع در شرق قم انجام شده است که سید مهدی صادقی استاندار قم ظهر امروز از اجرای پروژه‌های بیابان‌زدایی در این مناطق بازدید کرد.

همچنین، مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری، سید حسن رضوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سید رضا موسوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در این بازدید استاندار قم را همراهی کردند.

سید مهدی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از گردوغبارهای استان قم دارای منشا داخلی است، اظهار کرد: قم در میان استان‌های مختلف بالاترین مساحت بیابان کشور را به خود اختصاص داده است به همین علت موضوع بیابان‌زدایی به‌عنوان یک اولویت در این استان دنبال می‌شود.

وی ضمن تقدیر از اهتمام اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در راستای مقابله با تهدید کانون‌های تولید گرد و غبار اضافه کرد: با وجود اقدامات انجام شده باید به این موضوع توجه کنیم که بدون اعتبارات و حمایت‌های ملی نمی‌توانیم به نتایج مورد نظر در راستای مقابله با کانون‌های تولید ریزگرد استان قم برسیم.

استاندار قم از تلاش‌های انجام شده در راستای استفاده از اعتبارات توسعه ملی یاد کرد و گفت: هر چند مساحت کانون‌های تولید ریزگرد کم نیست اما امیدواریم با اقداماتی از جمله مالچ‌پاشی و بوته کاری در مناطق دارای اولویت پروژه‌های بیابان‌زدایی را اجرا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون مسئولان ملی برای مقابله با بحران ریزگردها در قم نگاه مطلوبی داشته‌اند، تصریح کرد: اکنون می‌دانیم که اولویت نخست کشور با رفع بحران ریزگردهای خوزستان است اما در تخصیص و اعتبارات ملی باید به شرایط بحران کانون‌های تولید ریزگرد برخی از استان‌ها از جمله قم نیز توجه داشته باشیم چراکه در آینده نزدیک اگر به این کانون‌ها توجه نشود کشور با بحران جدی‌تری روبرو می‌شود که برای مقابله با آن باید اعتبارات بیشتری را هزینه کند.

همچنین، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم نیز در حاشیه این بازدیدها در گفت‌و گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه یکی از بزرگ‌ترین کانون‌های تولید گرد و غبار کشور در استان قم قرار دارد، اظهار کرد: این کانون‌ها روزهای گرد و غباری استان را از زیر 10 روز به بیش از 105 روز رسانده است و می‌تواند در آینده نزدیک مخاطرات جدی‌تری را نیز به دنبال داشته باشد.

محمدتقی سجادی با بیان اینکه 25 درصد مساحت کشور مورد تهدید کانون‌های تولید ریزگرد استان قم است، اضافه کرد: طی ده‌های اخیر سالانه به صورت میانگین از 200 تا 300 هکتار عملیات بیابان‌زدایی در استان قم انجام می‌شد اما طی سال‌های اخیر مساحت عملیات‌های بیابان‌زدایی افزایش قابل توجهی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: طی سال گذشته در مجموع هزار و 400 هکتار بیابان‌زدایی با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد و 700 میلیون تومان انجام شده است.

سجادی با اشاره به اینکه بیش از 400 هزار هکتار از مساحت استان قم مستعد بیابانی‌شدن است، عنوان کرد: 105 هزار هکتار از این مساحت به کانون تولید گرد و غبار تبدیل شده است به همین علت با تهدید جدی در استان قم روبرو هستیم.

وی یادآور شد: 29 هزار هکتار از کانون‌های تولید ریزگرد در شمال شرقی، 27 هزار هکتار در جنوب شرقی، 40 هزار هکتار در دشت مسیله و باقیمانده کانون‌ها به صورت پراکنده در اطراف قم قرار دارد، هر چند تاکنون اقدامات قابل توجهی برای مقابله با این کانون‌ها انجام شده است اما همچنان باید با حمایت‌های بیشتر کارهای گسترده‌تری دنبال شود.

سجادی اضافه کرد: با استفاده از عملیات‌های بیابان‌زدایی امکان مقابله با 20 هزار هکتار از مساحت کانون‌های تولید ریزگرد استان قم مورد مطالعه و در این راستا برنامه بلند مدتی در دستور کار قرار گرفته است که برای اجرای عملیات‌های مختلف در این برنامه 90 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، با توجه به اینکه تامین این میزان اعتبار با استفاده از منابع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری و منابع استانی امکان‌پذیر نیست امیدواریم بتوانیم از حمایت‌های ملی استفاده کنیم.

انتهای پیام/137
https://qomnews.ir/vdciypaq.t1awv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما