دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : 65828
منبع : خبرگزاری فارس
مدیر ستاد دیه استان قم:

زندانیان جرایم غیرعمد 50 میلیارد تومان بدهکارند/ کمک 1.1 میلیاردی مردم قم به به زندانیان جرایم غیرعمد

قم نيوز : مدیر ستاد دیه استان قم گفت: حدود 190 زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های استان داریم که بدهی‌های آن حدود 50 میلیارد تومان است.
زندانیان جرایم غیرعمد 50 میلیارد تومان بدهکارند/ کمک 1.1 میلیاردی مردم قم به به زندانیان جرایم غیرعمد
زندانیان جرایم غیرعمد 50 میلیارد تومان بدهکارند/ کمک 1.1 میلیاردی مردم قم به به زندانیان جرایم غیرعمد
به گزارش قم نیوز آزادی زندانیان جرایم غیرعمد طی سال‌های اخیر به یکی از دغدغه‌های مدیران و خیرین استان قم تبدیل و در این راستا گلریزان‌هایی در این استان برگزار شده است

ستاد دیه به عنوان یک نهاد مردمی وظیفه پیگیری برای آزادی زندانیان غیرعمد را در سراسر کشور دارد و این ستاد طی چند دهه اخیر صدها نفر از این زندانیان را در استان‌های مختلف ایران با کمک مردم آزاد کرده است.

برای اطلاع از فعالیت‌های ستاد دیه در استان قم و روند آزادی زندانیان غیرعمد در این استان به گفت‌وگو با رضا رضایی مدیر ستاد دیه استان قم پرداختیم.

 

* مردم استان قم در ماه رمضان به چه میزان برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد کمک کردند؟

مردم استان در گلریزان در ماه مبارک رمضان به میزان 628 میلیون تومان در قالب پول نقد، چک و تعهد برای آزادی این زندانیان کمک کردند، همچنین پرداخت 480 میلیون تومان نیز تسهیلات توسط خیرین به عهده گرفته شد.

برخی از خیرین پس از ماه مبارک رمضان به ستاد دیه مراجعه حضوری داشتند یا به حساب ستاد دیه پول واریز کردند که مبلغ کمک آن‌ها 80 میلیون تومان بود و در نهایت یک میلیارد و 180 میلیون با احتساب تسهیلات و چک و تعهدات کمک جمع آوری شده توسط ستاد دیه از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون است، تعهدات خیرین هم کم کم به پول نقد تبدیل می‌شود.

 

* چند نفر از زندانیان جرایم غیرعمد در استان قم آزاد شدند؟

از روز برگزاری گلریزان ماه مبارک رمضان در استان قم، 16 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد در استان آزاد شدند که مبلغ بدهی آن‌ها 11 میلیارد و 150 میلیون ریال بود، با همکاری مددکاران زندان و ستاد دیه و اعضای شورای حل اختلاف مبلغ 9 میلیارد ریال از شکات تخفیف گرفتیم و مابقی بدهی‌های این زندانیان از طریق اعتبارات دولتی و کمک‌های گلریزان تامین شد.

زمینه آزادی پنج نفر از زندانیان جرایم غیرعمد استان قم فراهم و آزادی آن‌ها مصوب شده است، اما به دلیل عدم پرداخت تسهیلات یا در دسترس نبودن شاکیان تاکنون آزاد نشدند، طی روزهای آتی شاهد آزادی این زندانیان خواهیم بود.

 

* آیا آزادی زندانیان جرایم غیرعمد تنها منحصر به ماه مبارک رمضان است؟

روند آزادی زندانیان غیرعمد در استان قم ادامه دارد، البته آزادی این زندانیان مستلزم تائید و تصویب هیأت امنای ستاد دیه است. رسالت این ستاد این است که زندانیان نیازمند را آزاد ‌کند و این کار پس از انجام تحقیقات صورت می‌گیرد، باید نیازمند بودن نیازمندان احراز می‌شود و ما هر هفته شاهد آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در استان هستیم.

امسال هم همچون سال گذشته نیز بخشی از کمک‌های جمع آوری شده در برنامه ماه عسل به استان اختصاص پیدا می‌کند و با این کمک‌ها، تعدادی از زندانیان جرایم غیرعمد در استان آزاد می‌شوند، لیست این زندانیان را به همراه بدهی هایشان و تخفیف شکات به مرکز ارسال کردیم.

 

* چه تعداد زندانی جرایم غیرعمد در استان قم داریم؟

رقم زندانیان جرایم غیرعمد در استان قم سیال است، چون هر روز تعدادی از زندانیان آزاد یا به زندان وارد می‌شوند، حدود 190 زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های استان قم داریم که بدهی‌های آن حدود 50 میلیارد تومان است، بدهی یکی از این زندانیان جرایم غیرعمد 23 میلیارد تومان است.

همچنین چهار زندانی جرایم غیرعمد زن در استان قم داریم که تعداد آن‌ها نسبت به جمعیت استان قم، کمتر از استان‌های دیگر است، بدهی این بانوان زندانی بیش از 50 میلیون تومان است.

 

* چه طرح‌هایی برای افزایش آمار کمک‌های مردمی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در استان قم داریم؟

در ماه مبارک رمضان مدیرکل زندان‌های استان در جلسه ای با 400 نفر از ائمه جماعات مساجد قم، طرح هر مسجد آزادی یک زندانی را برای آن‌ها تشریح کرد، شروع این طرح در استان موفقیت آمیز بود و برخی از مساجد میزان کمک‌های خودشان را به ستاد دیه اعلام کردند، در صورت موفقیت کامل طرح هر مسجد آزادی یک زندانی در استان قم، اجرای آن به سراسر کشور گسترش پیدا خواهد کرد.

همچنین اخیرا در دانشگاه آزاد اسلامی شاهد برگزاری یک گلریزان توسط دانشجویان به صورت خودجوش با همکاری ستاد دیه بودیم، دانشجویان با وجود محدودیت‌های مالی به این گلریزان کمک کردند و شاهد فرهنگ سازی در این خصوص در فضای دانشگاه آزاد قم بودیم.

 

* آیا تمام زندانیان مالی زیرپوشش کمک‌های ستاد دیه قرار می‌گیرند؟

رسالت ستاد دیه زیرپوشش قرار دادن زندانیان نیازمند است، گاهی زندانیانی دارای تمکن مالی هستند، اما بدهی‌های خود را به مردم نمی‌دهند و در زندان می‌مانند، ستاد دیه به این افراد کمک نمی‌کند.

 

* آیا برگزاری گلریزان برای زندانیان استان قم در آینده ادامه دارد؟

امسال برای دومین سال شاهد برگزاری گلریزان برای آزادی این زندانیان در استان بودیم و فرهنگ سازی در این زمینه را در قم دنبال می‌کنیم، برگزاری گلریزان در استان‌های دیگر چندین سال است که انجام می‌شود.

سال گذشته کمک‌ها در گلریزان برای آزادی زندانیان در استان قم، 350 میلیون تومان بود که امسال این کمک‌ها به یک میلیارد و 180 میلیون تومان رسید و رشد 3.5 برابری را در این بخش شاهد بودیم، امیدوارم سال آینده این رقم افزایش پیدا کند.

امسال در حین برگزاری گلریزان برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در استان قم، سه نفر از این زندانیان که سادات بودند با حضور در این گلریزان آزاد شدند. حضور زندانیان در گلریزان یک کار تبلیغاتی است و عینی شدن حضور زندانیان در گلریزان موجب می‌شود که خیرین بیشتر برای آزادی آن‌ها کمک کنند.  

 

* برنامه‌های آتی ستاد دیه استان قم برای دریافت کمک‌های مردمی چیست؟

امسال در این ستاد از ظرفیت صدا و سیمای استان قم استفاده کردیم و برنامه‌هایی در خصوص زندانیان جرایم غیرعمد در شبکه نور پخش شد، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بسترهای مناسبی برای جمع آوری کمک‌های مردمی برای آزادی زندانیان جرای غیرعمد است و به دنبال استفاده از این بسترها در آینده هستیم.

قرار است که با مشارکت شهرداری و صدا و سیما در یکی از بوستان‌ها یا یکی از مراکز اصلی شهر قم برنامه ای برای مردم در یکی از اعیاد داشته باشیم و مردم با حضور در این برنامه کمک‌های خودشان را برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد اهدا کنند.

ستاد دیه استان قم با شماره حساب‌های بانک ملی 0105297424006، بانک تجارت  1530085593 و بانک ملت 1822288724 و پرداخت از طریق موبایل بانک با کد *780*7777025# و شماره تماس 37722666 آماده دریافت کمک‌های خداپسندانه و خیرانه مردم است.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcivvaq.t1awr2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما