سه شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۱
کد مطلب : 65892
منبع : خبرگزاری فارس
در نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان مطرح شد

سند راهبردی توسعه آموزش قرآن قم الگویی برای دیگر استان‌های کشور

قم نيوز : نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم با موضوع تهیه سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم استان با بهره‌گیری از ظرفیت حوزه‌های علمیه، مراجع تقلید و مؤسسات قرآنی و تبدیل این سند به الگویی برای دیگر استان‌های کشور برگزار شد.
سند راهبردی توسعه آموزش قرآن قم الگویی برای دیگر استان‌های کشور
سند راهبردی توسعه آموزش قرآن قم الگویی برای دیگر استان‌های کشور
به گزارش قم نیوز نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم ظهر امروز با حضور جمعی از مدیران استان و آیت‌الله سید محمد سعیدی امام جمعه قم در سالن محراب شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد.

در ابتدای این نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اظهار کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای استان‌های مختلف برنامه مشخصی را در دستور کار قرار داده و تهیه سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم یکی از این رسالت‌هاست که بر عهده استان‌ها گذاشته شده است.

سید موسی حسینی کاشانی اضافه کرد: در تدوین سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم باید جایگاه قم مشخص شود چراکه فعالیت‌های قرآنی این استان محدود به قم نمی‌شود به همین علت قم نیازمند اعتبارات قرآنی ویژه است.

وی با بیان اینکه تاکنون جمعیت هر استان، شاخص اصلی توزیع اعتبارات میان شوراهای توسعه فرهنگ قرآنی بوده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه از این پس سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم مبنای توزیع اعتبارات قرآنی خواهد بود به همین علت باید در استان قم یک سند قوی و مطلوبی را ارائه دهیم.

 

*فعالیت قرآنی بر اساس سند مشخص دنبال شود

یکی از اساتید برجسته قرآنی حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) در ادامه این جلسه با اشاره به برگزاری دو جلسه تخصصی در راستای ارائه سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم قم اظهار کرد: باید ظرفیت و نیازهای استان را شناسایی کنیم تا بتوانیم سند جامعی را ارائه دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی اضافه کرد: فعالیت‌های قرآنی در استان باید بر اساس سند مشخصی دنبال شود و این سند می‌تواند در استان‌های دیگر نیز کاربرد داشته باشد.

در ادامه این نشست، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه در سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم باید ظرفیت‌ها به صورت جامع مورد توجه قرار گیرد، مطرح کرد: حوزه علمیه قم یکی از ظرفیت‌های عظیم قرآنی قم است که باید در این سند مورد توجه قرار گیرد.

 

*مردم در اجرای برنامه های قرآنی پیشگام شوند

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری با اشاره به اینکه فعالیت قرآنی مراجع تقلید از جمله دروس تفسیر این شخصیت‌ها وزنه سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم استان قم را سنگین‌تر می‌کند، تصریح کرد: ظرفیت تفسیر ویژه قرآن کریم فقط در حوزه علمیه قم وجود دارد که باید نسبت به معرفی این ظرفیت اهتمام داشته باشیم.

وی بر لزوم پرداختن به مؤسسات قرآنی مردمی تاکید کرد و گفت: مردم باید در زمینه اجرای برنامه‌های قرآنی پیش‌قدم باشند تا تحقق اهداف قرآنی امکان‌پذیرتر شود.

 

*تفکیک خدمات فرهنگی قم در بعد ملی و استانی

قائم مقام دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم نیز طی سخنانی با بیان اینکه خدمات استان قم در سطوح استانی و ملی تفکیک نشده است، عنوان کرد: برخی از مؤسسات در قم کار ملی را دنبال می‌کنند به همین علت باید شامل اعتبارات ویژه شوند.

حجت‌الاسلام والمسملین اسدالله کریمی اضافه کرد: پرداختن به آموزش‌های عمومی یکی از محورهای اصلی مورد نظر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور است. فعالیت‌های تخصصی جایگاه خاص خود را دارد اما اولویت فعالیت‌های عمومی در شرایط کنونی بیشتر است.

مسئول نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان قم نیز با اشاره به اینکه سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم استان قم باید در کمترین زمان تدوین شود، مطرح کرد: افزایش سرعت ما در تهیه سند نباید موجب کاهش کیفیت آن شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد پوررضا از اهمیت پرداختن به ظرفیت دانشگاه‌ها در سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم یاد کرد و گفت: دانشجویان و مجموعه‌های دانشگاهی نیز می‌توانند در تدوین این سند نقش خود را ایفا کنند.

 

*تفکیک اهداف توسعه قرآنی

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به اینکه در سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم باید به ظرفیت‌های مدارس  توجه داشته باشیم، اظهار کرد: تفکیک اهداف توسعه قرآنی در حوزه‌های مختلف پژوهشی، رسانه‌ای، فناوری اطلاعات و... باید در دستور کار قرار گیرد.

ناصر حمزه‌ای با بیان اینکه رسالت آموزش عمومی قرآن کریم بر عهده آموزش و پرورش گذاشته شده است، مطرح کرد: اگر با محوریت مدارس به دنبال تاثیرگذاری در میان قشر جوان و نوجوان باشیم می‌توانیم زودتر به نتایج مورد نظر برسیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcj8oem.uqeihzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما