جمعه ۱۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۳۲
کد مطلب : 66016
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
محقق حوزوی:

انگیزه‌های الهی باید در معماری و شهرسازی وجود داشته باشد

قم نيوز : انگیزه‌های الهی چون تقوی باید در معماری و شهرسازی وجود داشته باشد و تا زمانی که انگیزه‌های غیر الهی مانند تجارت و سود کلان و فشار به قشر ضعیف و دلال پروری در معماری و ساخت ساز جامعه وجود داشته باشد این بناها اسلامی نیست.
انگیزه‌های الهی باید در معماری و شهرسازی وجود داشته باشد
انگیزه‌های الهی باید در معماری و شهرسازی وجود داشته باشد
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام طاهری  در همایش «حوزویان مهندس» در مقاله‌ای به بررسی حضور علمای دین در عرصه معماری و شهرسازی پرداخت.

وی با بیان اینکه انگیزه ساخت و ساز مهم است گفت: انگیزه‌های الهی چون تقوی باید در معماری و شهرسازی وجود داشته باشد و تا زمانی که انگیزه‌های غیر الهی مانند تجارت و سود کلان و فشار به قشر ضعیف و دلال پروری در معماری و ساخت ساز جامعه وجود داشته باشد این بناها اسلامی نیست و باید از دیدگاه قرآن خراب و نابود شود هرچند صورت و اسم مسجد را داشته باشد.

محقق حوزوی افزود: باید بنای معماری، شرایط تطهیر و تزکیه را فراهم کند و علت اعدادی و زمینه ساز تطهیر انسان باشد.

وی بیان کرد: از نظر اسلام، معماری کارکرد محور و محتوا محور است و بیش از صورت و شکل ظاهری بنا، عملکرد و کاربری فضا و خروجی آن مهم است.

حجت الاسلام طاهری با اشاره به اینکه نوع نگاه به معماری و شهرسازی باید یک نگاه فرهنگی باشد گفت: افرادی که دارای انگیزه‌های الهی و دغدغه‌های فرهنگی هستند باید در عرصه مدیریت و اجرا حضور داشته باشند.

وی افزود: تبیین قداست فعالیت در عرصه معماری و شهرسازی اسلامی، تربیت نیروهای مؤمن در این عرصه، انگیزه بخشی به آنها و حمایت‌های معنوی از آنها و راهنمایی و ارشاد آنها و نظارت بر فعالیت‌های آنها از وظایف علمای دین است.

محقق حوزوی تصریح کرد: در طول تاریخ، بنا نهادن مساجد، مدارس علمیه، بیمارستان‌ها، مراکز فرهنگی، کتابخانه‌ها، اماکن عام‌المنفعه و به ویژه مسکن طلاب علوم دینی از دغدغه‌های علمای دین بوده و همواره حمایت‌های مادی و معنوی از آنها داشته‌اند.

وی ابراز داشت: اصلاح در مؤلفه‌های معماری و شهرسازی باید به یک سبک معماری جدید به نام سبک معماری اصیل اسلامی منجر شود که متکی بر مکتب فکری اسلام است.

حجت الاسلام طاهری گفت: اکثر تحولات در سبک‌های معماری مانند معماری مدرن، پست مدرن و ... از سوی فلاسفه صورت گرفته و معماران مطرح صاحب سبک، نوعاً فیلسوف بوده‌اند.

وی افزود: طراحی سبک جدید معماری و شهرسازی نیازمند هم‌فکری علمای دین و مهندسین است.

این محقق حوزوی بیان کرد: از علمای دین انتظار نمی‌رود که در این مرحله ورودی داشته باشند و دست به طراحی یا اجرا بزنند لکن در طول تاریخ علمایی چون شیخ بهایی و علامه طباطبایی وجود داشته‌اند که آثار ارزشمند معماری و شهرسازی از خود به جا گذاشته‌اند.

وی گفت: پیگیری و نظارت بر فعالیت‌های عمرانی انجام شده از سوی علمای دین می‌تواند نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کند و به مهندسین روحیه مضاعف و قوت قلب ببخشد.

حجت الاسلام طاهری بیان کرد: ایجاد مراکز تخصصی میان رشته‌ای در حوزه علمیه یکی از امور لازم است تا افرادی علاوه بر فقه و علوم دینی در رشته‌های دیگر نیز تخصص پیدا کنند و با موضوع شناسی بتوانند مشکلات موجود جامعه را با الگو گیری از دستورات نورانی وحی برطرف و زمینه را برای پدید آمدن یک جامعه اسلامی بیش‌ازپیش فراهم کنند. واضح است آن دسته از علما و طلاب علوم دینی که در زمینه معماری و شهرسازی نیز تخصص داشته باشند در اولویت طرح فقه معماری قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdciquaq.t1aqz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما