دوشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : 66160
منبع : خبرگزاری فارس
عضو هیأت مدیره اتحادیه سوهان قم مطرح کرد

سوهان نیازمند بازارهای جدید صادراتی/تولید سوهان منحصر به قم نیست

قم نيوز : عضو هیأت مدیره اتحادیه سوهان استان قم 'گفت: تنها راه نجات صنعت سوهان استان از وضعیت کنونی، توجه به فراسوی مرزها و پیدا کردن بازارهای جدید بین المللی برای صادرات سوهان قم است.
سوهان نیازمند بازارهای جدید صادراتی/تولید سوهان منحصر به قم نیست
سوهان نیازمند بازارهای جدید صادراتی/تولید سوهان منحصر به قم نیست
به گزارش قم نیوز سوهان یکی از محصولات شاخص استان قم است که نام آن با این استان در سراسر کشور و جهان عجین شده است.

صنعت سوهان اشتغال زایی زیادی در استان قم داشته است و کمک به این صنعت می‌تواند که موجب ایجاد شغل‌های جدید دیگری در این استان شود.

در حالی این سوغات منحصر به فرد مشتریان خاص خود را پیدا کرده است که حجم تولید و واحدهای فعال در این عرصه بسیار بیشتر از تقاضای مشتریان در شرایط کنونی است.

قطعا یکی از مشکلاتی که تولیدکنندگان در گذشته کمتر به آن توجه کرده اند پیدا کردن بازارهای جدید برای فروش محصول خود و عمل کردن به شیوه سنتی برای عرضه محصول است در شرایطی که حضور جدی و موثر بازار روز کشور و دنیا نیازمند بهره گیری از شیوهای روز در بخش های بسته بندی و عرضه است.

در گفت‌وگو با ابوالفضل روحانی عضو هیأت مدیره اتحادیه سوهان استان قم در این باره بحث و تبادل نظر کردیم.

 

*صنعت سوهان در استان قم اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟

استان قم به لحاظ واحدهای تولید سوهان اشباع شده و مشکلات اقتصادی اوضاع را بدتر کرده است، برخی از واحدهای تولید سوهان در قم در مرحله تعطیلی هستند، باید به دنبال صادرات سوهان به خارج از این کشور باشیم و در نمایشگاه اخیر استان قم در لبنان، مردم این کشور از سوهان قم استقبال کردند.

باید زمینه برای حضور تولیدکنندگان سوهان استان قم در نمایشگاه‌های بین المللی برای بازاریابی فراهم شود، حرکتی مستمری در این خصوص صورت نگرفته است، البته در نمایشگاه فرهنگی و اقتصادی استان قم در لبنان، جمعی از تولیدکنندگان با حمایت بخش دولتی حضور پیدا کردند.

 

* وضعیت صادرات سوهان استان قم چگونه است؟

آمار مشخصی در خصوص صادرات سوهان استان قم وجود ندارد، اما بیشتر صادرات سوهان استان به عراق صورت می‌گیرد، البته صادرات سوهان استان منحصر به این کشور نیست و به بقیه کشورهای دنیا هم صادرات سوهان قم انجام می‌شود، اما کارها در این زمینه به صورت فردی و نه سازماندهی شده است.

فروش واحدهای تولیدی و توزیعی سوهان در استان قم کاهش پیدا کرده و بازاریابی خوبی برای صادرات هم توسط نهاد یا تشکلی انجام نشده است، تنها راه نجات صنعت سوهان استان از این وضعیت، توجه به فراسوی مرزها و پیدا کردن بازارهای جدید بین المللی برای صادرات سوهان قم است.

 

* آیا تولید سوهان در ایران تنها منحصر به استان قم است؟

اکنون تولید سوهان در کشور دیگر منحصر به شهر قم نیست و در شهرهای دیگر هم به خصوص مشهد هم این محصول در حال تولید است، البته شهر قم هنوز جایگاه خود را در تولید سوهان دارد، تولید این محصول در شهرهای دیگر خطری برای تولیدکنندگان سوهان قم نیست و این محصول در حال جهانی شدن است.

طرحی برای افزایش مدت زمان ماندگاری سوهان در استان قم اجرا شد که موفق بود. در شرایط عادی حدود زمان ماندگاری سوهان، سه ماه است و با اجرای این طرح تحقیقاتی این زمان به 9 ماه می‌رسد.

 

فارس: آیا تشکیل خوشه سوهان در قم تاثیری داشته است؟

ایجاد خوشه سوهان در استان قم تاثیرات خوبی داشت و این خوشه در نمایشگاه‌های خارجی همچون روسیه حضور پیدا کرده است، سوهان قم با ذائقه مشتریان خارجی سازگاری دارد، البته نیاز به حمایت دولتی برای افزایش صادرات سوهان به خارج از کشور داریم.

متاسفانه کارها در زمینه شرکت در نمایشگاه‌های خارجی به صورت مقطعی بوده است، در حالی که باید این کار به صورت مستمر انجام و مشکلات برطرف شود.

 

فارس: صنعت سوهان چه مقدار اشتغال زایی در استان قم دارد؟

30 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در صنعت سوهان استان قم مشغول هستند و مدیران استان باید بیش از پیش به این صنعت توجه کنند، این صنعت نقش زیادی در اشتغالزایی در استان قم دارد.

اگر حمایتی از صنعت سوهان استان قم وجود نداشته باشد، شاهد بهتر شدن وضعیت این صنعت در آینده نخواهیم بود. اگر بخواهیم که صنعت سوهان در استان قم ارتقا پیدا کند، باید برای بهبود وضعیت آن، برنامه ریزی صورت بگیرد.

 

* چه راهکاری برای بهبود وضعیت صنعت سوهان در استان قم وجود دارد؟

تولید و عرضه سوهان در شهر قم منحصر به اطراف حرم حضرت معصومه(س) نیست و این صنعت به تمام شهر قم گسترش پیدا کرده است، خرید مسافران داخلی تمام تولید این واحدها را پوشش نخواهد داد و باید به دنبال صادرات سوهان باشیم.

نوآوری‌های زیادی در صنعت سوهان استان قم رخ داده است و فعالان این صنعت به تنوع در تولیدات خود توجه دارند.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdciuzaq.t1aqq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما