سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : 66857
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

پیاده‌راه ارم تا خیابان شبستان ادامه پیدا می‌کند/توسعه پارکینگ‌های هسته مرکزی شهر در دستور کار شهرداری

قم نيوز : با توجه به تکمیل پیاده‌راه ارم تا خیابان انقلاب، مسیر این پیاده راه تا خیابان شبستان و پس از آن چهارراه شهدا ادامه پیدا خواهد کرد.
پیاده‌راه ارم تا خیابان شبستان ادامه پیدا می‌کند/توسعه پارکینگ‌های هسته مرکزی شهر در دستور کار شهرداری
پیاده‌راه ارم تا خیابان شبستان ادامه پیدا می‌کند/توسعه پارکینگ‌های هسته مرکزی شهر در دستور کار شهرداری
به گزارش قم نیوز منطقه هفت قم به وسعت 463 هکتار از جنوب به بلوار نیایش و خیابان دورشهر و میدان جانبازان و از شمال به میدان جهاد و بلوار 15 خرداد و خیابان کیوانفر، از سمت شرق بلوار عماریاسر و خیابان معلم و از منطقه غرب میدان سعیدی و خیابان ایستگاه منتهی‌ می‌شود. این منطقه سال 1392 طبق ابلاغیه وزارت کشور و تأییدیه استانداری به عنوان منطقه معصومیه قم تاسیس شد. جمعیت منطقه هفت بالغ بر 43 هزار نفر است که اکثراً در خیابان‌های صفاییه، دورشهر و امام موسی صدر ساکن هستند. تمام منطقه هفت در محدوده بافت فرسوده قرار گرفته که از هزار و 170 هکتار بافت فرسوده شهر قم حدود 40 درصد آن در منطقه 7 شهرداری قم قرار دارد. 310 هکتار بافت شهر قم بافت تاریخی است که 140 هکتار از این بافت در منطقه 7 قرار دارد. از 463 هکتار محدوه منطقه 7 شهرداری قم بیش از 300 هکتار شامل رودخانه، شوراع و توسعه و تعریض اطراف منطقه است و 20 درصد از بافت منطقه بافت جدید می‌باشد و مابقی منطقه در محدوده قرار گیری در بافت فرسوده هستند و مردم منطقه در حال ساخت و تعمیر بافت موجود هستند تا به استانداردهای مد نظر برسد.
عمده محدوده منطقه هفت بافت فرسوده بوده و مشکلات عدیده ای در این بافت وجود دارد، شهروندان خودشان استقبال دارند که به سمت نوسازی ملک‌های خود اقدام کنند اما یکسری تعهدات را نیز باید دولت و شهرداری انجام دهد تا این مهم نمود بیشتری داشته باشد. هنوز ساختار و بسته‌های تشویقی مناسب شکل نگرفته و صرفاً شهرداری در این زمینه ورود پیدا کرده است و با ارائه رایگان پروانه ساخت شهروندان ساکن در این مناطق را تشویق به ساخت بنای جدید می‌کند.
در این میان شهروندان توقع دارند که دولت نیز به تعهدات خود در این زمینه توجه کرده و یاری رسان شهروندان این مناطق باشد و وام مسکنی که بانک مسکن ارائه می‌کند میزان سود آنرا طبق تعهد خود کاهش داده و به نحوی کمک کننده و محرک مناسبی برای تشویق در این زمینه باشد.
عدم ایجاد انگیزه مناسب برای ساکنان این مناطق به دلیل سود نزدیک 18 درصدی بانک مسکن برای ساخت باعث شده است که شهرداری نیز در زمینه توسعه و تعریض هسته مرکزی شهر که مسئله بسیار مهم برای این مناطق است کاملا موفق نبوده و هم وجود این ساختمان‌های فرسوده در صورت بروز حوادث طبیعی مانند زلزله، امکان امداد رسانی و... را به حد بسیار پایینی در این مناطق کاهش خواهد داد.
در زمینه مباحث زیرساختی در منطقه هفت قم که شهرداری این منطقه باید طبق طرح تفضیلی عملیاتی کند، لکه‌های برای فضای سبز و پارکینگ تعریف شده است؛ همچنین توسعه و تعریض شوارع اصلی مانند فاز 5 خیابان عمار یاسر، خیابان صفائیه و خیابان استاد فقیهی و... در دستور کار می‌باشد، پارکینگ شرقی و ظلع شرقی حرم مطهر نیز در دست اقدام است.
تملک و اجرای فاز 5 عمار یاسر با جدیت دنبال می‌شود
تملک و اجرای فاز 5 عمار یاسر با توجه به دستور شهردار با جدیت دنبال می‌شود؛ در منطقه 7 شهرداری قم در حدود 140 پلاک در این مسیر قرار دارند تا این معبر مهم  باز شود، و با نگاه مناسب شهردار کلانشهر قم به این مهم و پیگیری‌های وی و اموالی که برای معوض این املاک قرار داده شده است پروژه اولویت دار منطقه 7 است. در سال جاری در حدود 30 میلیارد تومان نقد و غیر نقد که قابل افزایش می‌باشد برای تمکلات این پروژه در نظر گرفته شده است. این بلوار، عمار یاسر را به خیابان‌های دورشهر و ریل راه آهن و در نهایت به جمهوری اتصال داده و موجب تسهیل و روان سازی ترافیکی هسته مرکزی شهر شود.
در سال جاری با حدود 13 میلیارد تومان اعتبار، 30 پروژه را در دستور کار منطقه هفت است؛ این پروژه‌ها از 3 میلیون تومان تا 5 میلیارد تومان برآورد شده‌اند که موارد مهم آن پیاده راه ارم است که طرح‌های آن نهایی شده و در آینده نزدیک در مسیر مناقصه و تعیین پیمان قرار خواهد گرفت. شروع این مرحله حتماً با اطلاع‌رسانی قوی همراه خواهد بود تا شهروندان و زائرین و مجاورین و کسبه درجریان کار بوده و دچار مشکلات در این زمینه نشوند.
در حال حاضر اطلاع رسانی به شرکت‌های حفار انجام شده است تا هرگونه تغییر مد نظر این مراکز انجام شود و مقدمات این مهم تاحد مناسبی انجام گردیده و در آینده نزدیک این پروژه آغاز خواهد شد.
پیاده‌راه ارم؛ آغاز انقلابی در پیاده‌راه‌سازی در شهر قم
در سال قبل نیز تعدادی از پروژه‌هایی در منطقه آغاز شده است که در سال جاری به افتتاح رسید؛ با توجه به قرارگیری این منطقه در هسته مرکزی شهر و وجود بارگاه حضرت معصومه(س) مدیریت شهری به این نتیجه رسید که واقعاً این منطقه امکان رفت و آمد خودروهای نقلیه، موتور سیکلت و... را همزمان با رفت و آمد شهروندان و زائران ندارد و باید به سمت ایجاد یک پیاده راه مناسب برای زائران و شهروندان رفت و در همین راستا استارت این پروژه از کمترین متراژ آغاز شد و در نهایت در سال قبل این مهم با همه تبعاتی که ایجاد شد در طول مناسبی آغاز به کار کرد.
طول این پروژه 400 متر و عرض آن 21 متر است که پس از طراحی در سال 1394 و گذر از مراحل طراحی نهایی و تاییدات خاصی که باید با توجه به مرکزیت شهر در آن تأمل می‌شد در نهایت طرح نهایی این پروژه در سال 1396 ابلاغ شد و این پروژه در کمترین زمان تعیین پیمان و آغاز گردید، یکی از نقاط مهم در اجرای این پروژه یکی بودن کارگاه و رفت و آمد شهروندان بود و هیچ گونه کندی در حرکت شهروندان ایجاد نشد. همچنین در حدود 3.5 میلیارد تومان بودجه برای این پروژه در نظر گرفته شده بود. در سنوات قبل 200 متر مربع فضای سبز در این پروژه وجود داشته که با اجرای این پروژه به هزار و 200 متر مربع افزایش پیدا کرده است. عرض پیاده راه‌ها از 3 متر به 21 متر افزایش پیدا کرده است که شب‌ها این سواره راهی که برای خدمت رسانی به زائران در نظر گرفته شده نیز در حال تردد است و وجود و اجرای این پروژه را قابل توجه ساخته است.
در حال حاضر چند دستگاه حمل و نقل برقی برای رفاه حال کسانی که امکان پیاده روی ندارند در حال ارائه سرویس می‌باشد. در اجرای این پروژه به زیباسازی، روشنایی، جنس سنگ‌های مورد استفاده در مسیر و... توجه بسیار مناسبی شده است و با نظارت و تجارب و حضور در سایر شهرهای که این نمونه پروژه‌های در آنجا انجام شده است از نزدیک مشکلات احتمالی دیده شده است و با توجه به آب و هوایی قم سعی شده است از مواد اولیه ای استفاده شود که طول عمر و کارایی مناسبی داشته باشند.
در ادامه این پروژه سعی بر آن خواهد شد که حجم عملیات مرحله ای صورت گیرد و با اطلاع رسانی دقیق همه موراد مورد نیاز همسو شوند و پروژه در مرحله زمان بندی تعریف شده به پایان برسد. فاز اول از سه راه چهارمردان تا شبستان می‌باشد که سعی بر آن است که این فاز در دو مرحله انجام شود تا رفت و آمد جاری در صحن فاطمی مختل نشود و فاز دوم نیز از ابتدای شبستان تا چهار راه شهداء خواهد بود. با اجرای این پروژه انقلاب پیاده راه سازی در شهر قم آغاز شد و باید در مرحله بعدی به سمت ایجاد پارکینگ‌های حاشیه ای، طبقاتی و مکانیزه حرکت شود.
پارکینگ‌های هسته مرکزی شهر توسعه می‌یابد
در زمینه جداره سازی نیز شوارع فرعی را سازمان بهسازی اطراف حرم با همکاری اداره راه و شهرسازی در حال انجام دارد، کارهای بسیار مناسبی در زمینه احیاء بافت تاریخی در این مناطق در حال انجام است، به دلیل قرارگیری هسته مرکزی شهر دراین منطقه و وجود این مکان‌های تاریخی پیاده راه سازی این مناطق در دست اقدام و بررسی می‌باشد و در حال حاضر در منطقه باغ پنبه در حال اجرا و آماده سازی است.
در حال حاضر ظرفیت پارکینگ‌های حاشیه ای و طبقاتی در حدود 7 هزار خودرو است، ولی در بعضی فضاهای این منطقه کمبود این مهم مشهود است. از جمله این معابر خیابان شهداء است، پروژه شهید کاظمی در صورت آغاز 3 هزار پارکینگ به این ظرفیت می‌افزاید، لکه پارکینگی دیگری در خیابان دورشهر به مساحت 3 هزار و200 مترمربع وجود دارد که با تعامل با آموزش و پرورش در صدد استفاده از آن به عنوان پارکینگ عمومی هستیم. اما به دلیل قیمت بالای ملک، تملک و ساخت پروژه با کندی مواجه است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcbzwb0.rhb0spiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما