چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : 66889
منبع : خبرگزاری فارس
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد

اقدام مدبرانه امام رضا(ع) در برابر نقشه‌های مأمون

قم نيوز : استاد حوزه علمیه قم گفت: حرکت امام رضا(ع) از مدینه به مرو را نمی‌توان حرکت منفعلانه در برابر طراحی و نقشه‌ریزی مأمون تلقی کرد بلکه ایشان مدبرانه وارد عمل شدند.
اقدام مدبرانه امام رضا(ع) در برابر نقشه‌های مأمون
اقدام مدبرانه امام رضا(ع) در برابر نقشه‌های مأمون
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام مرتضی سلطانی ضمن تبریک سالروز ولادت امام رضا(ع) اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در بیانی نورانی فرمودند مزار پاره تن من در توس است. تعبیر پاره تن از رسول خدا(ص) درباره امام رضا(ع) اینگونه تحلیل می‌شود که این امام، عالم آل محمد است.

وی خاطرنشان کرد: این امام بزرگوار در دوران مأمون به عنوان زیرک‌ترین خلیفه عباسی روش پیچیده‌ای در مبارزه اهل بیت(ع) انتخاب کردند و سعی داشتند با سلاح اهل بیت(ع) در قالب علم، فکر و حرکت بر مدار دانش به میدان آیند و هیمنه و قوت علمی امامان شیعه را به چالش بکشاند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه دوره مأمون به عنوان دوران نهضت ترجمه نامگذاری شده است گفت: مأمون حرکت و نهضت  علمی را با ترجمه متون یونان قدیم و خارج از مرزهای اسلامی به عربی آغاز کردند تا در جامعه اسلامی نشر پیدا کند و امام رضا(ع) را در این میدان به چالش بکشاند و پایه‌های بقای شیعه در طول تاریخ را تخریب کند.

وی یادآور شد: امام رضا(ع) در طول حیات و دوران مبارزه پیچیده سیاسی و علمی با مأمون جایگاه امامان شیعه را تقویت کردند و به حفظ، تقویت، تبیین و تفسیر سنت نبوی پرداختند.

سلطانی عنوان کرد: امام رضا(ع) توانستند بنیه علمی امامان شیعه را در زمینه حفظ، تبیین، تفسیر قرآن و سنت نبوی به اثبات برسانند که نمونه‌های آن در تاریخ نقل شده است.

وی با بیان اینکه حرکت امام رضا(ع) از مدینه به مرو را نمی‌توان حرکت منفعلانه در برابر طراحی و نقشه‌ریزی مأمون تلقی کرد گفت: ایشان حرکت فعالی داشتند و می‌توان بیان کرد امام معصوم(ع) مکانی را برای استقرار انتخاب می‌کند که پیام او به همه عالم منتقل شود که این امر در سیره اهل بیت(ع) به وضوح وجود دارد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در دوران این امام بزرگوار پایتخت کشور اسلامی به مرو منتقل شد و همه اتفاقات و اخبار مرو به همه عالم اسلام انتشار پیدا کرد. به عنوان مثال امام رضا(ع) با حضور در مرو در کانون توجهات مسلمین قرار گرفتند و بیانات و سخنان ایشان مورد توجه همگان واقع شد.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcgy793.ak9374prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما