پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : 66948
منبع : خبرگزاری مهر
مدیرکل میراث فرهنگی استان قم خبر داد؛

وجود بیش از ۴۰ آب انبار ثبت شده در قم

قم نيوز : مدیرکل میراث فرهنگی استان قم از وجود بیش از ۴۰ آب انبار ثبت شده در قم خبر داد و گفت: آب انبار طرلاب قم به سفره خانه سنتی تغییر کاربری خواهد داد.
وجود بیش از ۴۰ آب انبار ثبت شده در قم
وجود بیش از ۴۰ آب انبار ثبت شده در قم
به گزارش قم نیوز به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم؛ حمید یزدانی صبح پنج‌شنبه در بازدید از روند عملیات مرمت کاروانسرای طرلاب قم، گفت: امروز استفاده از آب‌انبارها با کاربری گذشته وجود ندارد، اما می‌توان از این آثار به‌عنوان مراکز فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استفاده کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی قم افزود: آب انبار تاریخی طرلاب با همت مالک با اعتباری نزدیک به ۳ میلیارد ریال به سفره خانه سنتی تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: این مرمت شامل حذف الحاقات، سبک سازی و مرمت بام، استحکام بخشی، احیاء بادگیر، ساب و بند کشی بدنه‌ها، مرمت سر درب و راه پله ورودی و ساماندهی محوطه می‌باشد.

یزدانی گفت: در استان قم بیش از ۴۰ آب انبار ثبت شده در فهرست آثار ملی وجود دارد که اغلب آنها موقوفه هستند که متأسفانه بدون استفاده رها شده‌اند.

وی بیان کرد: بسیاری از آب انبارهای استان قم بالقوه این ظرفیت را دارند که با توجه به معماری و فضای داخلی آن با تغییر کاربری می‌توانند به یکی از تأسیسات گردشگری تبدیل شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی قم گفت: آب انبار تاریخی طرلاب در بخش سلفچگان واقع شده و قدمت آن متعلق به عصر صفویه است. این اثر در سال ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۶۲۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که به همت مالک و حمایت اداره کل میراث فرهنگی استان قم به زودی بهره برداری از آن به عنوان سفره خانه سنتی آغاز می شود.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcc4oqe.2bqe08laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما