جمعه ۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۲
کد مطلب : 67001
منبع : خبرگزاری فارس
عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور مطرح کرد

نقش نهاد نماز جمعه در شکست دشمن در فتنه 88

قم نيوز : عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: در دوره فتنه سال 88 هر هفته نقشه‌های دشمن در نمازهای جمعه بیان می‌شد و نهاد نماز جمعه در شکست قطعی دشمن در آن فتنه موثر بود.
نقش نهاد نماز جمعه در شکست دشمن در فتنه 88
نقش نهاد نماز جمعه در شکست دشمن در فتنه 88
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله غفوری ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر قم در مصلی قدس با اشاره به تاریخچه نماز جمعه در ایران اظهار کرد: حدود 40 سال از برگزاری نخستین نماز جمعه پس از انقلاب به امامت آیت‌الله طالقانی می‌گذرد و اکنون در بیش از 900 شهر نماز جمعه اقامه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین این روزها سالگرد درگذشت آیت‌الله مشکینی امام جمعه فقید شهر قم است، او به عنوان امام جمعه از طرف امام خمینی(ع) منصوب شد و در دوران زعامت مقام معظم رهبری، این وظیفه ادامه پیدا کرد، او استاد اخلاق و استاد فقه حوزه بود و ریاست مجلس خبرگان رهبری را بر عهده داشت، نسل اساتید حوزه علمیه قم مدیون آیت‌الله مشکینی هستند.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: نماز جمعه یک بحث قرآنی است که خداوند آن را پایه گذاری کرد، این نماز و دو خطبه آن به عنوان ذکر الله در قرآن مطرح شده، نماز جمعه و خطبه‌های آن، معنویت محض است و براساس آیات قرآن، مسلمانان باید در هنگام اقامه نماز جمعه از تجارت خودداری کنند.

غفوری، شرکت در نماز جمعه را دارای فضیلت فراوان دانست و تصریح کرد: در روایات ائمه معصومین(ع) تاکید زیادی بر شرکت در نماز جمعه شده و در عصر ظهور امام زمان(عج) شرکت در نماز جمعه برای افراد واجد شرایط واجب است.

وی ادامه داد: مومنان نباید به نماز جمعه بی اعتنایی کنند و آن‌ها باید تلاش کرده که در این نماز شرکت کنند، سنگر نماز جمعه در استمرار انقلاب اسلامی نقش زیادی داشت و باید این نقش به صورت علمی مورد بررسی قرار بگیرد.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: انسانی زمانی که عذری ندارد، باید شرکت در نماز جمعه را بر امور دیگر مقدم بدارد، نماز جمعه علاوه بر این که یک امر عبادی است، جایگاه سیاسی هم دارد و در جایگاه نماز جمعه باید امور دین و مسائل جامعه تبیین شود.

غفوری با اشاره به وظایف امام جمعه اظهار کرد: امام جمعه باید مردم را در جایگاه نماز جمعه به مصلحت دین و دنیای خود آگاه کند، او معمولا در خطبه دوم به مسائل معیشتی و زندگی مردم توجه می‌کند و سفارش‌هایی در این خطبه به مسئولان صورت می گیرد.

وی ادامه داد: مواردی که در خطبه‌های نماز جمعه بیان می‌شود، مصداق ذکر خداوند است و نقش نماز جمعه در اداره جامعه، نقشی حیاتی و تاثیرگذار است.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: اجتماع مومنین در نماز جمعه با محوریت یاد خداوند، تاثیر زیادی دارد و دشمنان با دیدن صحنه‌های اقامه نماز جمعه می‌بینند که مردم پای کار انقلاب ایستادند، پایگاه‌های نماز جمعه در دوران دفاع مقدس، پایگاه‌های اعزام نیرو به جبهه‌ها بود.

غفوری در پایان، نماز جمعه را دارای جایگاه آگاه بخشی و بصیرت افزایی در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: در دوره فتنه سال 88 شاهد این نقش نماز جمعه بودیم و هر هفته نقشه‌های دشمن در نمازهای جمعه در آن سال بیان می‌شد، این نقش نماز جمعه در شکست قطعی دشمن در آن فتنه موثر بود.

انتهای پیام/78004*40
https://qomnews.ir/vdcdfz09.yt05z6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما