سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۱۴
کد مطلب : 67149
منبع : خبرگزاری فارس
در جلسه كارگروه سلامت و امنيت غذايی استان قم مطرح شد

مرگ سالیانه 300 نفر در تصادفات قم/ افزایش 13 سال سن امید به زندگی در ایران

قم نيوز : در حالی در سه سال اخیر هر سال به صورت میانگین 300 نفر در تصادفات در استان کشته شده اند که میزان مرگ و میر موتورسیکلت سواران در این میان نقش مهمی در بالا رفتن آمار داشته است.
مرگ سالیانه 300 نفر در تصادفات قم/ افزایش 13 سال سن امید به زندگی در ایران
مرگ سالیانه 300 نفر در تصادفات قم/ افزایش 13 سال سن امید به زندگی در ایران
به گزارش قم نیوز  جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان قم عصر امروز در سالن جلسات امام رضا(ع) فرمانداری قم برگزار شد.

عطاء الدین قاسمی در ابتدای این جلسه با اشاره به اهمیت سلامت در جامعه اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های جامعه پیشرفته، توجه به بخش سلامت است و در این راستا دولت ایجاد مجامع سلامت را در کشور در دستور کار خود قرار داد.

وی ادامه داد: مجمع سلامت با استفاده از تمام ظرفیت‌های دولتی و بخش خصوصی در استان قم شکل گرفته است تا راهکارهای رسیدن به وضعیت مطلوب در این مجمع تهیه شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم افزود: دستگاه‌ها در تدوین سند جامع سلامت در استان مشارکت کردند و این سند 12 بخش دارد، اولویت مجمع سلامت پرداختن به تصادفات و بیمارهای غیرواگیردار همچون بیماری‌های قلبی و عروقی است.

وی خاطرنشان کرد: 70 درصد از مرگ‌ومیرها در کشور به دلیل بیماری‌های غیرواگیردار است، مهم ترین دلایل این مساله عدم تحرک و هزینه‌های زیاد درمان است.

 

ضعف عملکرد مجمع سلامت در قم

ابوالفضل ایرانی خواه در ادامه این جلسه، ریاست مجمع سلامت کشور را با رئیس جمهور دانست و تصریح کرد: به دلیل عدم اشراف دستگاه‌های استان قم، مجمع سلامت در این استان در نقطه صفر قرار دارد، وزارت بهداشت تنها 20 درصد می‌تواند در تامین سلامت نقش ایفا کند و باید بقیه دستگاه‌ها در این زمینه مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از عوامل مهم مرگ و میر در کشورمان، حوادث است، البته در استان قم جزو استان های پرآسیب در حوادث جاده ای نیست، اما به دلیل ساختار شهر قم و استفاده زیاد از موتورسیکلت در این شهر، آسیب‌های و مرگ‌ومیرهای ناشی از حوادث داخل این شهر زیاد است و به صورت مستمر شاهد مرگ موتورسواران در شهر قم هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: مرگ در تصادفات تبعات زیادی را برای خانواده‌ها و جامعه دارد و به این دلیل باید تلاش برای کاهش آمار مرگ‌های در تصادفات در اولویت کار مدیران استان قرار بگیرد.

ایرانی خواه با اشاره به دلایل مرگ‌ومیرها در کشور اظهار کرد: عمده مرگ‌ومیرها در ایران به دلیل بیماری‌های غیرواگیردار است و این مساله به خاطر تغییر سبک زندگی و تغذیه است، در یک دهه اخیر شاهد افزایش 13 سال سن امید به زندگی در ایران بودیم.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار قم در بخش دیگری از جلسه حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی را جزو موارد سند حقوق شهروندی دانست و تصریح کرد: براساس سند چشم انداز کشورمان باید در آسیای غربی رتبه نخست را در بحث سلامت داشته باشد، البته اکنون کشورمان وضعیت خوبی در زمینه پزشکی دارد.

سید محمد رضا‌ هاشمی ادامه داد: باید برای کاهش آسیب‌های تصادفات در استان، تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند و باید به دنبال فرهنگ سازی در این زمینه باشیم، طرح همیار پلیس در این زمینه یک کار موفق بود.

 

مرگ سالیانه 300 نفر در تصادفات قم

مسؤول تدوین سند جامع سلامت استان قم در ادامه این جلسه گفت: در سه سال اخیر هر سال به صورت میانگین 300 کشته در تصادفات در استان قم داشتیم، مجموعه هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از تصادفات در سال 95 در استان، دو هزار و 250 میلیارد تومان بود، کسی که نقص عضو شود، دو برابر دیه انسان کامل هزینه بازتوانی او می‌شود.

حسن خلج افزود: 41 درصد از کشته‌های تصادفات استان سرنشیان خودروها و 22 درصد موتورسواران هستند.

 

تعداد زیاد پرونده‌های تصادفات در دادگاه‌های قم

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم در بخش دیگری از جلسه با اشاره به مشکلات وقوع تصادفات در استان قم اظهار کرد: به دلیل تعدد زیاد پرونده‌های مربوط به تصادفات فوتی و جرحی و خسارتی، یک مجتمع در دادگاه‌های کیفری و شوراهای حل اختلاف برای رسیدگی به این  پرونده‌ها ایجاد شده است.

سعید کاویانی ادامه داد: یک سوم از پرونده‌های کیفری استان قم مربوط به پرونده‌های تصادفات است که این مساله برای دستگاه قضایی مشکلاتی به وجود آورده است، بین پرونده‌های رانندگی بدون گواهینامه با پرونده‌های تصادفات جرحی رابطه مستقیمی وجود دارد.

وی افزود: بیش از 300 هزار موتورسیکلت در شهر قم داریم اما کاری برای موتورسیکلت سواران در استان انجام نشده است، هر فوتی در تصادفات دو میلیارد تومان هزینه برای کشور دارد که فراتر از میزان دیه است.

کاویانی خاطرنشان کرد: خطر عادی شدن آسیب‌های اجتماعی فراتر از خطر خود این آسیب‌ها است، باید با رانندگی بدون گواهینامه به خصوص در زمینه موتورسیکلت در استان قم برخورد شود.

فرماندار قم در بخش پایانی جلسه، نقش آموزش در زمینه کاهش تصادفات را اساسی دانست و تصریح کرد: در شهر قم به دلیل بافت فرسوده، استفاده از موتورسیکلت رواج زیادی دارد.

رضا سیار خاطرنشان کرد: شاهد مرگ و میر در سنین پایین به دلیل بیماری‌های قلبی در جامعه هستیم و باید با مشارکت دستگاه‌های مختلف به دنبال کاهش این مرگ‌ومیرها باشیم.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcgyq93.ak9ut4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما