چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : 67209
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم مطرح کرد

آغاز عملیات احداث تصفیه خانه فاضلاب در شهرک صنعتی محمودآباد/سرعت گرفتن روند سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی

قم نيوز : مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم گفت: سال گذشته کار مطالعات مشاور برای احداث تصفیه خانه فاضلاب در شهرک صنعتی محمودآباد انجام شد و مناقصه برای احداث این تصفیه خانه را برگزار کردیم و پیمانکار کار احداث آن را شروع کرده است.
سرعت گرفتن روند سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی
سرعت گرفتن روند سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی
به گزارش قم نیوز شهرک‌های صنعتی استان قم طی سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشتند و تعداد زیادی از واحدهای صنعتی در این چند سال در این شهرک‌ها به بهره برداری رسیدند.

بخش صنعت استان قم توانسته است که با جذب سرمایه گذاری از داخل و خارج کشور نقش بزرگی را طی سال‌های اخیر در ایجاد اشتغال در این استان ایفا کند.

برای اطلاع از وضعیت کنونی شهرک‌های صنعتی استان قم و روند توسعه این شهرک‌ها و مشکلات پیش رو به گفت‌وگو با امیر طیبی نژاد مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم پرداختیم.

 
برای رفع مشکلات زیرساختی در شهرک‌های صنعتی استان قم چه کاری صورت گرفت؟

دستگاه‌های استان پیگیر حل مشکلات زیرساختی در این شهرک‌ها هستند، اما مثال احداث یک پست 400 کیلووات برق برای شهرک‌های صنعتی استان قم خارج از توان استان است و احداث چنین پستی نیازمند 100 میلیارد تومان سرمایه گذاری است و عدم وجود این پست مشکلاتی را به وجود آورده است.

 
روند سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی استان قم در چه وضعیتی قرار دارد؟

روند سرمایه گذاری در این شهرک‌ها نه تنها کند نشده، بلکه طی در چند سال اخیر سرعت زیادی گرفته است، سال گذشته 189 هکتار زمین در شهرک‌های صنعتی استان به سرمایه گذاران واگذار کردیم که 104 هکتار آن مربوط به کارخانه خودروسازی در شهرک صنعتی محمود آباد است، در حالی که پیش از این بیشترین میزان واگذاری زمین به سرمایه گذاران در طول یک سال، 73 هکتار بود.

با وجود رکود اقتصادی در سال 96، نسبت به میانگین کشوری در زمینه واگذاری زمین به سرمایه گذاران در استان قم رشد داشتیم و رکود واگذاری زمین در آن سال شکسته شد، در آن سال گام بلندی برای توسعه صنعتی استان قم برداشتیم و این مرهون مدیریت یک پارچه در استان است، استان قم به دلیل موقعیت جغرافیایی ممتاز  و فراهم بودن زیرساخت‌ها برای سرمایه گذاران جذاب است.

پروسه شروع عملیات عمرانی برای احداث واحدهای صنعتی در استان قم بعد از دریافت زمین کمی طولانی است و تا زمان دریافت جواز ساخت و ساز، بین دو تا 6 ماه طول خواهد کشید، البته تاکنون بسیاری از سرمایه گذاران جواز ساخت و ساز را گرفتند و این سرمایه گذاران انشعاب آب و برق موقت را برای شروع ساخت و ساز دریافت می‌کنند.
 

چه پاسخی در خصوص انتقادها از آلایندگی واحدها در شهرک‌های صنعتی استان قم دارید؟

پیش از استقرار واحدهای صنعتی در این شهرک‌ها از سازمان محیط زیست و سازمان صنعت و معدن استعلام می‌گیریم، نظارت بر آلایندگی این واحدها بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک دستگاه ضابط قضایی است.
 

چه اقداماتی برای تولید برق خورشیدی در شهرک‌های صنعتی استان قم انجام دادید؟

دستگاه‌های اداری براساس برنامه ششم توسعه موظف هستند که 20 درصد از مصرف برق خودشان را از انرژی های نو تامین کنند، اقداماتی در این زمینه در شرکت شهرک‌های صنعتی داشتیم، در شهرک‌های صنعتی طی چند مرحله صنعتگران را دعوت و در جلساتی، صرفه اقتصادی تولید برق خورشیدی برای صنعتگران مطرح کردیم، امکان نصب صفحه‌های خورشیدی بر سقف واحد تولیدی وجود دارد، البته بخش صنعت اکنون با مشکلات زیادی مواجه است، اما در نهایت بخش صنعت به سمت استفاده از برق خورشیدی می‌رود.

 

چه تعداد واحد تعطیل در شهرک‌های صنعتی استان قم داریم؟

براساس آمار سال گذشته 209 واحد تولیدی تعطیل در شهرک‌های صنعتی استان داشتیم که 39 واحد مشکلاتشان برطرف شد و دوباره به چرخه تولید برگشتند، وضعیت استان قم در این زمینه در حد میانگین کشوری است.


تصفیه فاضلاب در شهرک‌های صنعتی استان قم چه وضعیتی دارد؟

در شهرک صنعتی شکوهیه تصفیه خانه فاضلاب داریم، براساس استاندارد در هر شهرک صنعتی که بیشتر از 100 مترمکعب پساب فاضلاب داشته باشد، امکان ایجاد تصفیه  خانه در آن وجود دارد، شهرک صنعتی محمودآباد به این رقم رسیده است و سال گذشته کار مطالعات مشاور برای احداث تصفیه خانه فاضلاب انجام شد. مناقصه برای احداث این تصفیه خانه را برگزار کردیم و پیمانکار کار احداث آن را شروع کرده است، البته تصفیه خانه را پس از احداث تحویل بخش خصوصی می‌دهیم و بهره برداری از آن توسط این بخش صورت می‌گیرد، از پساب فاضلاب در بخش صنعت و آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود.

 

چه کاری برای انتقال پساب فاضلاب شهر قم به شهرک‌های صنعتی استان قم انجام دادید؟

شهرک‌های صنعتی از تصفیه خانه فاضلاب قم دور هستند و اکنون از پساب این تصفیه خانه در بخش صنعت استفاده نمی‌شود، به دنبال گرفتن مشاور هستیم تا بهترین مسیر برای انتقال پساب فاضلاب به شهرک‌های شهاب، شکوهیه، محمود آباد و الغدیر را بررسی کند. اجرای چنین پروژه ای سرمایه گذاری زیادی را می‌طلبد، اما ما از سرمایه گذاری در آن ابایی نداریم، به خاطر این که تنها راه تامین آب قابل اتکا در شهرک‌های صنعتی استان، پساب فاضلاب است، براساس مطالعات در سال گذشته احداث این طرح حدود 35 تا 45 میلیارد تومان هزینه دارد.
 

توسعه نواحی صنعتی در روستاهای استان قم در چه مرحله ای قرار دارد؟

متولی نواحی صنعتی در مجاورت روستاها، شرکت شهرک‌های صنعتی است، امکان توسعه در بخشی از این نواحی در قم وجود ندارد، چون چهار طرف آن نواحی مثل ناحیه صنعتی طغرود دارای عوارض طبیعی و مستثنیات است، حق انتفاع در زمین‌های نواحی صنعتی روستایی پایین است و به همین دلیل باید از زمین‌های ملی برای احداث این نواحی استفاده کنیم.

بحث توسعه تعدادی از نواحی صنعتی روستایی در برنامه ششم پیش بینی شد که در حال توسعه آن‌ها در استان قم هستیم، از جمله این نواحی، ناحیه صنعتی کهک، ناحیه صنعتی سرو و ناحیه صنعتی قاهان است که در حال طی کردن مراحل اداری برای توسعه این نواحی هستیم.

انتهای پیام/ 139
https://qomnews.ir/vdcdnx09.yt05z6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما