سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : 67520
منبع : خبرگزاری ايرنا

تصاویری که ماندگار شد

قم نيوز : روز خبرنگار فرصت یادآوری مشقت هایی از عکاسان خبری هنرمند و خلاقی است که تصاویری از عمق حادثه و لحظه های تلخ و شیرین به ثبت رسانده اند که در هر برهه ای از تاریخ به یادگار مانده است.
تصاویری که ماندگار شد
تصاویری که ماندگار شد
به گزارش قم نیوز روز شهادت شهید محمود صارمی خبرنگار و مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در افغانستان که در 17 مرداد سال 77 در جریان کشتار دیپلمات های ایرانی در مزار شریف به دست طالبان به شهادت رسید منجر شد تا روزی در تقویم رسمی کشور به نام خبرنگار رقم بخورد.
عکاسان خبری هم دوش خبرنگاران در صحنه های حساس حضور پیدا کرده و تصاویری را خلق می کنند که بیننده را تا عمق ماجرا پیش می برد و با خود همراه می سازد.
گاهی با تماشای یک عکس آنقدر به جریان آن حادثه نزدیک می شوی که گویی از آن عکس و رنگ هایش عبور کرده ای و با عکاس هم قدم و همراه شده ای به گونه ای که هنگام ثبت عکس در آن مکان بوده ای و از نزدیک وقایع را به چشم دیده ای.
گاهی از دیدن عکس ها لذت می بری و گاهی مات و مبهوت می مانی و گاهی به راحتی از یک عکس ثبت شده نمی توانی بگذری و دقایق زیادی به آن خیره می شوی.
عکاسان با به ثبت رساندن لحظه ها به دنبال نشان دادن تصویری دیگر از زندگی و افراد جامعه هستند، هر عکاسی با هنرمندی خارق العاده عکسی را خلق می کند و به ثبت می رساند که چشمانت آن عکس را نوازش می کند.
عکاسانی که با عشق در امتداد کوچه ها و هیاهوهای زندگی قدم می زنند تا لحظه ای زیبا را ثبت کنند و چشمان بینای من و تو از گوشه و کنار این جامعه باشند.
مشکلاتی از جمله امنیت شغلی، معیشتی و اقتصادی نه تنها در پشت دوربین های عکاسان جا می ماند بلکه خدشه ای به حرفه آنان نیز وارد نمی کند و آنها دنیا را با حادثه های مختلف برای ما تداعی می کنند.
روز خبرنگار فرصتی است تا مروری بر خاطره های تلخ و شیرین عکاسان خبری استان قم و آنچه که بر آنها گذشته است داشته باشیم، خاطره هایی که به بیان مشکلات آنها نیز می پردازد.


** احمد ظهرابی جمکرانی عکاس خبری استان قم با اشاره به این که بهترین خاطره شیرین در حیطه عکاسی، ثبت تصاویر از مشکلات مردم با هدف کمک کردن به رفع مسائل زندگی آنان است گفت: گزارش های تصویری مستند با این که بسیار زمانبر است ولی در نهایت بازتاب خوبی در فضاهای مجازی و توجه مسئولان به مشکلات مردمی دارد.
وی به خاطره عکاسی از ریل های رها شده راه آهن در حاشیه شهر قم اشاره کرد و افزود: هنگام عکاسی از این موضوع طی چند روز خود را با مشکلات مردم حاشیه شهر همراه ساختم تا موفق شدم آنچه را که مشاهده می کنم به ثبت رسانم.
وی گفت: بعد از انتشار این گزارش تصویری در خبرگزاری، مدیرکل راه آهن قم در نشست خبری با خبرنگاران قم به این موضوع اشاره و توضیح هایی در این خصوص ارائه کرد که نشانگر بازتاب های این گزارش و توجه به آن بوده است.
وی همچنین به عکاسی از منطقه اسماعیل آباد قم اشاره کرد و افزود: بعد از انتشار تصاویر، شاهد اختصاص خدمات شهری به شهروندان در این منطقه شدیم.
وی تاکید کرد: عکس هایی ماندگار می شود که لحظه ای ناب را به ثبت برساند و یا زمینه ساز رسیدگی و حل مشکل یک موضوع باشد.
وی همچنین به جذابیت های عکاسی از بارش برف در حرم حضرت معصومه(س) پرداخت و گفت: در زمستان سال گذشته از نیمه های شب بارش برف آغاز شد برای گرفتن عکس به سمت حرم مطهر حرکت کردم که شاهد ایجاد فضای جالبی از برف و باد در حرم و گنبد کریمه اهل بیت(ع) بودم.
وی گفت: در همین لحظه عکس های یادگاری که زائران و مجاوران با حرم حضرت معصومه(س) می گرفتند نظر مرا به خودش جلب کرد که بسیار زیبا بود.


** حمیدعابدی عکاس خبرگزاری ابنا با اشاره به این که بهترین خاطره ام مربوط به تصاویر گرفته شده از احیای شعائر اسلامی است گفت: زیارت پیاده کاروان از سمت حرم حضرت معصومه(س) به سمت حرم ثامن الحجج(ع) و سفر پیاده روی از نجف به کربلا مهمترین تصاویری است که سالانه سعی کرده ام در آن شرکت کنم و تصاویر را به ثبت برسانم.
وی افزود: در این مجموعه تصاویری که ثبت می کنم شاهد لحظه های بسیار ناب از جمله حضور همه نوع قشر جامعه با هر توان جسمی و مالی و یا کسانی که با داشتن یک پا و یا پیر و جوان این مسیر را خالصانه طی می کنند، هستم.
وی ادامه داد: بازتاب گزارش از این حرکت معنوی و مذهبی در سایت های مختلف منعکس شد، ضمن این که در جشنواره های ملی و بین المللی جزو عکس های برتر انتخاب شد.
وی به استقبال مردم در برپایی نمایشگاه تصاویر پیاده روی اربعین اشاره کرد و گفت: نمایشگاهی در حرم حضرت معصومه(س) برپا شد که مسئول این نمایشگاه عنوان کرد بازدید کنندگان از این نمایشگاه هنگامی که به مجموعه تصاویری پیاده روی می رسیدند مدتی غرق در عکس شده و اشک می ریختند.
وی ادامه داد: از این که با تصاویر ثبت شده می توانم دل های کسانی که به هر دلیلی در این سفرهای معنوی حضور نداشتند را با دیدن تصاویر همراهی کنم خوشحال می شدم و خستگی کار از تنم در می آمد.


** محمد محسن زاده عکاس خبری قم نیز اظهار داشت: عکاسی علاقه می خواهد وگرنه با هزینه های سنگین تجهیزات، مقرون به صرفه نیست.
وی گفت: در حرفه عکاسی نه تنها درآمد کافی تامین نمی شود بلکه گاهی در آیین های مختلف شاهد برخورد های نادرست و غیر اخلاقی با عکاسان خبری هستیم که نشانگر نبود اطلاعات از شان و جایگاه خبری است.
وی با بیان خاطره ای از ثبت عکاسی در مسابقات موتور سواری قم گفت: بعد از اتمام مسابقه با عکاسان دیگر در حال صحبت بودیم که موتورسواری بدون دقت با بنده خارج از زمان مسابقه برخورد کرد و باعث ایجاد حادثه و خسارت شد.
وی گفت: بعد از اقدام های درمانی در حال حاضر در مراجع قضایی پیگیر خسارت به تجهیزات و وضعیت جسمانی خود هستم.
وی همچنین اضافه کرد: هنگام اجرای طرح عمرانی پل جمهوری به سمت نیروگاه، شکسته شدن لوله آب خسارت قابل توجه ای به منزل زوجی وارد کرده بود به گونه ای که خانه و اسباب زندگی آنها را آب گرفته بود.
وی افزود: ثبت این گزارش تصویری بازدید نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و رسیدگی به خسارت آنها را در پی داشت که برایم خیلی خوشحال کننده بود.


** محمدرضا جباری عکاس باشگاه خبرنگاران جوان نیز با اشاره تلخ ترین عکسی که طی یک سال ثبت کرده است گفت: بعد از شنیدن حادثه زلزله به کرمانشاه رفتم و خسارت های جانی و مالی، مرا تحت تاثیر قرار داد.
وی افزود: صحنه هایی که سعی می کردم از مردم داغدیده زلزله زده ثبت کنم خیلی زجر آور بود ولی بخش مهمی از واقعیت یک اتفاق بود که به ثبت رسید.
وی با بیان این که حرفه عکاسی زمان و مکان نمی شناسد گفت: با این که عکاسی از زلزله کرمانشاه در محدوده کاری استان قم نبود ولی این عشق به عکاسی است که عکاس را تا فرسنگ ها می کشاند تا تصاویر را خلق کنند.
وی بیان داشت: ما عکاسان سعی می کنیم از زبان هنر با مردم سخن بگوییم و برایشان لحظه هایی را ثبت کنیم که دوست دارند در آن مکان و زمان باشند.
وی خاطرنشان کرد: حرفه عکاسی بسیار سخت است، ولی این علاقه است که روحیه را تقویت و در رسیدن به اهداف ثابت قدم می کند.


** محمدعلی مریزاد عکاس خبرگزاری تسنیم نیز به سخت ترین و خاطره انگیز ترین تصاویر ثبت شده در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: بنده با 2 تن از نامزدهای انتخابات به سفرهای مختلف می رفتم که در این سفرها چهره های مختلف مردم با شور و هیجان در استقبال از نامزدها را می دیدیم.
وی اضافه کرد: این که مردم این قدر نسبت به آینده کشورشان اهمیت قائل هستند و در سخنرانی ها و برنامه های نامزدها شرکت می کردند برایم جذاب بود.
وی ادامه داد: هر کدام از استان های میزبان، شور و هیجان و حاشیه های شادی خاصی داشت که در عین خستگی و بی خوابی ناشی از کار باعث می شد تا روحیه ما عکاسان را تغییر دهد.
وی با اشاره به این که حرفه عکاسی همه ذوق است گفت: اگر عکاسی ذوق و سلیقه نداشته باشد نمی تواند مجموعه های ماندگار را تولید کند.


** عباس منجمی گیلانی عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قم نیز با اشاره به ویژگی های این استان گفت: قم به عنوان ام القرای جهان اسلام و خاستگاه انقلاب اسلامی ایران، همیشه مورد توجه است و در طول سال به مناسبت های گوناگون شاهد خیل عظیم زائران از استان های مختلف و حتی خارج از کشور هستیم و این حضور پرشور عاشقان ولایت و امامت در رویدادهای مختلف توسط عکاسان خبری ثبت و توسط رسانه ها مخابره می شود.
وی با اشاره به برگزاری تور رایگان «قم گردی» در سال های اخیر گفت: در عید نوروز امسال با این تور همراه شدم و گزارشی تصویری از این حضور تهیه کردم و شاهد اشتیاق مسافران نوروزی و زائران حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) برای آشنایی و شناخت هر چه بیشتر از فرهنگ و هویت و نیز اماکن تاریخی و دیدنی قم بودم.
اینها بخشی از خاطره های تلخ و شیرین عکاسانی است که با ثبت عکس هایی، باعث ماندگاری حوادث و رویدادها در ذهن های بیننده می شوند. عکس هایی که پشت آنها حرف های ناگفته بسیاری است.

این عکس ها هستند که تاریخ را مستند و نام عکاس را ماندگار می کند، عکاسانی که گرفتاری ها، رنج و شادی ها را پشت قاب دوربین گذاشته و بدون چشم داشتی عاشقانه در یک لحظه دکمه ثبت عکس را می فشارند، تنها این روز خبرنگار است که می شود از زحمت ها و خدمات آنان قدردانی کرد و به آنان خداقوت گفت.


انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdcjyiem.uqea8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما