جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۲۹
کد مطلب : 67991
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
استاد حوزه علمیه قم:

آیت الله دوزدوزانی در مقام آزاد اندیشی بسیار شجاع بود

قم نيوز : حجت الاسلام و المسلمین ایمانی گفت: مرحوم دوزدوزانی در مقام آزاد اندیشی بسیار شجاع بود و نظرات مختلف را نقد می‌کرد و کلاسهایشان مجتهد پرور بود و وقتی در طلبه‌ای استعدادی می‌دید برای شکوفایی استعداد او کم نمی‌گذاشت.
آیت الله دوزدوزانی در مقام آزاد اندیشی بسیار شجاع بود
آیت الله دوزدوزانی در مقام آزاد اندیشی بسیار شجاع بود
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام و المسلمین ایمانی پنجشنبه شب در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله دوزدوزانی در مسجد رفعت قم با بیان اینکه آیت الله دوزدوزانی از مفاخر حوزه علمیه آذربایجان و قم هستند گفت: آیت الله دوزدوزانی بیش از 70 ساله همه سطوح عالی حوزه را تدریس کردند و داشتن حافظه قوی و خدادادی از ویژگی‌های بارز ایشان بود.

وی با اشاره به مصیبت ارتحال یک عالم در جامعه از منظر قرآن و روایات تصریح کرد: خداوند در آیه 11 سوره مجادله می‌فرماید که خدا از میان شما كسانى را كه ایمان آورده و كسانى را كه صاحب علم و دانش‏اند، به درجاتى رفعت و بزرگى می‌دهد و خداوند به آنچه انجام می‌دهید به خوبى آگاه است.

استاد حوزه علمیه قم گفت: علم از منظر اسلامی نوری است که در دل بنده مؤمن برای شناخت خدا و احکام خدا قرار می‌گیرد و اشرف علوم، علمی است که خدا را معرفی می‌کند.

وی بیان کرد: پیامبر رحمت در مقام معرفی انسان ارزشمند می‌فرمایند که ارجمندترین شخصیت کسی است که علم او بیشتر باشد.

حجت الاسلام و المسلمین ایمانی افزود: امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند بالاترین و فضیلت‌ها علم است و هدف غائی از کسب فضیلت‌ها میل به علم است.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) در میان علوم، علم فقه را ستون معرفی می‌کنند گفت: پیامبر (ص) می‌فرمایند هر چیزی ستونی می‌خواهد و ستون دین اسلام، تحصیل علم فقیه، نشر معارف فقهی و التزام به انجام احکام فقه است.

خطیب این مراسم با اشاره به اینکه زمانی که جامعه فقیهی را از دست می بدهد مصیبت‌زده می‌شود، عنوان کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند که مرگ عالم دینی مصیبتی است که جبران پذیر نیست.

وی بیان کرد: امام صادق (ع) می‌فرمایند برای شیطان هیچ‌چیزی محبوب‌تر از این نیست که بشنود فقیهی مرده است.

حجت الاسلام و المسلمین ایمانی با بیان اینکه در مراسم چلهم ارتحال عالم و فقیهی محقق، عامل و ولایت مدار هستیم، گفت: آیت الله دوزدوزانی متولد سال 1307 شمسی در تبریز هستند و در خانواده مرجعیت به دنیا آمدند.

وی ابراز داشت: مرحوم دوزدوزانی در اوج جوانی به قم آمدند و با تلاش شبانه‌روزی و توکل، نه تنها شخصیت خانواده خود را حفظ کرد، بلکه به عنوان یک ستاره علمی در حوزه درخشید.

سخنران این مراسم گفت: آیت الله دوزدوزانی در کنار تحقیقاتشان هرگز به دنیال مرید بازی و سیاهی لشکر جمع کردن در درس نبود و با مثال و تغییر تن صدا به خوبی کلاس را اداره می کرد و نمی‌گذاشت کسی حواسش پرت شود.

وی تصریح کرد: مرحوم دوزدوزانی در مقام آزاد اندیشی بسیار شجاع بود و نظرات مختلف را نقد می‌کرد و کلاسهایشان مجتهد پرور بود و وقتی در طلبه‌ای استعدادی می‌دید برای شکوفایی استعداد او کم نمی‌گذاشت.

استاد حوزه علمیه قم گفت: مرحوم دوزدوزانی پدیده‌ای برای حوزه علمیه بود و امیدواریم که زندگیشان برای طلاب جوان الگو باشد.

 انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcb89b0.rhbz9piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما