شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : 68552
منبع : خبرگزاری ايرنا
رئیس سازمان جهاد کشاورزی:

300 هکتار از مزارع قم به کشت گیاهان دارویی اختصاص می یابد

قم نيوز : رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: براساس راهبرد تغییرالگوی کشت ، 300 هکتار از مزارع این استان به کشت گیاهان دارویی که در برابر تنش های محیطی مقاومت خوبی دارد، اختصاص می یابد.
300 هکتار از مزارع قم به کشت گیاهان دارویی اختصاص می یابد
300 هکتار از مزارع قم به کشت گیاهان دارویی اختصاص می یابد
به گزارش قم نیوز محمد رضا طلایی روز شنبه  بیان کرد: کشت گیاهان دارویی به دلیل ارزش افزوده اقتصادی مناسبی که ایجاد می کند درسال های اخیر مورد استقبال کشاورزان قمی قرار گرفته است و بسیاری از بهره برداران این بخش، آن را جایگزین کشت های قبلی خود کرده اند.
وی افزود:ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی درکنار مزارع گیاهان دارویی،باعث افزایش ارزش افزوده اقتصادی این محصولات و ایجاد اشتغال بیشتر در بخش کشاورزی استان خواهد شد.

وی ادامه داد: برای اجرایی شدن طرح های فوق و ایجاد فرصت های شغلی پایدار در بخش کشاورزی، از ظرفیت های صندوق توسعه ملی، اعتبارات درنظر گرفته شده برای اشتغال فراگیر روستاییان، اعتبارات ملی و استانی، تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری بخش خصوصی بهره گرفته می شود.
طلایی گفت: هم اکنون بسیاری از مزارع گیاهان پر آب بر مانند زمین های کشت یونجه جای خود را به گیاهان دارویی و محصولات کم آب بر مانند گل محمدی داده است که این مساله با توجه به شرایط سخت تامین منابع آبی در قم، از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

وی با اشاره به این که حفظ حیات شمار زیادی از روستاهای استان به رونق کشاورزی وابسته است، افزود: با برگزاری دوره های آموزشی و توجیهی برای بهره برداران در روستاها، بسیاری از مردم ساکن در آن مناطق با استفاده از تسهیلات بانکی در محل زندگی خود، به سمت کشت گیاهان دارویی و کم آب بر که صرفه اقتصادی دارد روی آورده اند.

تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان دارویی و کم آب بر به دلیل برخورداری از مزایای اقتصادی و کم آب بَر بودن طی سال های گذشته در دستور کار جهاد کشاورزی قم قرار گرفته است.

گسترش سطح زیر کشت گیاهان دارویی همچون گل محمدی از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی قم برای رشد اقتصادی بیشتر استان در بخش کشاورزی و اشتغالزایی درمناطق روستایی است.
حدود 10 قلم گیاه دارویی در قم شامل نعنا فلفلی، نعنا معمولی، شوید، به لیمو، بابونه، زیره سبز، بید مشک، گل محمدی و زعفران کشت می‌شود.

در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت استان معادل 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز قم شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، استان قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.


انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdcf0tdv.w6dctagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما