شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : 68569
منبع : خبرگزاری مهر

مراجعه سالیانه ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر به مراکز درمان اعتیاد قم

قم نيوز : مدیرکل بهزیستی استان قم از مراجعه سالیانه ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر به مراکز درمان اعتیاد استان قم خبر داد و گفت: آمار منطقی و واقع بینانه اعتیاد در قم حداقل ۳ تا ۴ درصد است.
مراجعه سالیانه ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر به مراکز درمان اعتیاد قم
مراجعه سالیانه ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر به مراکز درمان اعتیاد قم
بهگزراش قم نیوز همین چند ماه پیش بود که سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در شیوع اعتیاد در میان زنان به ویژه در گروه سنی پایین را رو به افزایش خواند و در این رابطه ابراز نگرانی کرد.

بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر ۱۰ درصد معتادان کشور زن هستند این در حالی است که در ۲ دهه گذشته شاهد تغییر ناگهانی در تعداد زنان معتاد بودیم به طوری که در سال ۱۳۸۰، حدود پنج درصد معتادان زن بودند اما این رقم در سال ۹۰ دو برابر شد، اتفاقی که هشداری جدی است و نگرانی‌هایی را در رابطه با اعتیاد دختران که مادران آینده هستند ایجاد می‌کند.

آن طور که مدیرکل بهزیستی استان قم  گفته است جمع‌آوری آمار اعتیاد به این صورت است که در سرشماری‌ها از افراد پرسیده می‌شود که سابقه مصرف مواد مخدر دارند یا خیر که بر اساس آخرین خود اظهاری آمار اعتیاد در استان قم ۲ و ۸ دهم درصد عنوان شده است اما این آمار خیلی نمی‌تواند مورد اطمینان باشد و واقعیت بیش از این تعداد است.

حدود ۴ درصد قمی‌ها معتادند

به گفته رضا سلیقه، آمار مراجعه کنندگان به مراکز درمان اعتیاد نشان می‌دهد که این رقم واقعی نیست به طوری که سالیانه بین ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر برای درمان و ترک اعتیاد به کمپ‌ها و مراکز درمان اعتیاد استان قم مراجعه می‌کنند؛ از طرفی آماری که پلیس مواد مخدر از دستگیری‌ها می‌دهند نیز رقم دیگری است اما آمار منطقی و واقع بینانه اعتیاد در قم حداقل ۳ تا ۴ درصد است.

در نتیجه نامشخص بودن آمار کلی اعتیاد آمار دقیقی هم نمی‌توان از میزان اعتیاد زنان ارائه داد اما آن طور که سلیقه گفته است در مورد زنان نیز اگر چه رقم مشخصی از اعتیاد زنان نمی‌توان ارائه کرد اما از دیده‌ها و شنیده‌ها می‌توان برداشت کرد که دیگر اعتیاد برای زنان همانند سابق یک میوه ممنوعه نیست و قبح آن تا حدی از بین رفته است اما می‌توان گفت در قم نیز همان نسبت اعتیاد کشوری برقرار است و زنان ۱۰ درصد از آمار اعتیاد استان را به خود اختصاص داده‌اند.

۱۰ درصد از آمار ۴ درصدی که مدیرکل بهزیستی قم از شیوع اعتیاد در استان قم ارائه کرده است خود جمعیت چند هزار نفری را تشکیل می‌دهد، هزاران زنی که مادر هزاران خانواده هستند و خواهند بود و قطعاً ابتلای آنها به اعتیاد تأثیرگذاری بسیار بیشتر بر کل خانواده خواهد داشت.


نیاز به بازتعریف اعتیاد

به گفته وی تعریف نامشخص اعتیاد هم در قطعی نبودن آمار اعتیاد مؤثر است در واقع باید بازتعریفی صورت گرفته و موارد شمول اعتیاد و یا سو مصرف مواد مخدر مشخص شود، برای مثال عده‌ای از افرادی که درگیر اعتیاد هستند متجاهر نامیده می‌شوند یعنی افرادی که اعتیاد آنها علنی شده و دیگر به صورت مخفیانه نبوده و بحث آبروداری در آن اصلاً مطرح نیست و کمپ‌های ماده ۱۶ که از آنها به عنوان کمپ‌های ترک اعتیاد اجباری هم یاد می‌شود هم مختص پذیرش این افراد است.

آن طور که سلیقه گفته است کمپ ترک اعتیاد اجباری زنان در منطقه قمرود نیز بیش از دو سال است به در قالب کمپ‌های ماده ۱۶ در حال فعالیت است و در حال حاضر ۴۰ معتاد در آن مراحل بهبود را طی می‌کنند.

نباید انتظار داشته باشند که فردی که به تازگی از چرخه درمان خارج شده همه رفتارهای گذشته و عادی خود را داشته باشد

به اعتقاد وی خانواده‌ها باید آموزش ببیند و نحوه برخورد با افراد بهبود یافته را دریافت کنند و نباید انتظار داشته باشند که فردی که به تازگی از چرخه درمان خارج شده است همه رفتارهای گذشته و عادی خود را داشته باشد و باید این درک وجود داشته باشد که این موضوعات زمان بر است، شاید کسی که یک سال مواد مخدر مصرف می‌کنند ممکن ۳ الی ۴ برابر این زمان نیاز به زمان داشته باشد تا بازسازی‌های روحی و مغزی روی فرد انجام شده و بتواند رفتارهای اصلاح شده را داشته باشد.

مرحله از بازسازی و بهبود فرد درگیر اعتیاد که مدیرکل بهزیستی استان قم از آن سخن می‌گوید همان مرحله بازتوانی است که مرحله بسیار مهمی نیز هست.

به گفته وی علت اینکه تنها ۲۰ درصد از کسانی که وارد مسیر اعتیاد می‌شوند می‌توانند از این آسیب به سلامت بیرون بیایند این است که این چرخه درمان فرد درگیر اعتیاد کامل نشده و عموماً مرحله بازتوانی که بعد از ترک اعتیاد است مغفول واقع می‌شود و بسیاری پس از ترک اعتیاد دوباره درگیر آن می‌شوند.


انتهای پیام/ 138
https://qomnews.ir/vdcdnk09.yt0j96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما