يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : 68945
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
دبیر انجمن شعر آیینی کشور:

مداح و شاعر اهل بیت(ع) نباید نسبت به مسایل روز جامعه بی تفاوت باشد

قم نيوز : دبیر انجمن شعر آیینی کشور تصریح کرد: یک مداح و شاعر اهل بیت(ع) نباید نسبت به مسایل روز جامعه بی تفاوت و یا کم تفاوت باشد.
مداح و شاعر اهل بیت(ع) نباید نسبت به مسایل روز جامعه بی تفاوت باشد
مداح و شاعر اهل بیت(ع) نباید نسبت به مسایل روز جامعه بی تفاوت باشد
به گزارش قم نیوز استاد محمد علی مجاهدی، شنبه شب طی سخنانی در نهمین سوگواره شعر عاشورایی که با حضور مداحان و شاعران آیینی استان قم در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به این که در آستانه ماه محرم حسینی و آغاز عزاداری های سید و سالار شهیدان قرار داریم، اظهار داشت: شاعر و مداح اهل بیت(ع) لازم است که قبل از ماه محرم یک خانه تکانی درباره معلومات و آموزه های خود داشته باشد و با توجه به این که فضای جامعه عوض شده بکوشد که خود را بر اساس معارف دینی و نیازهای کنونی ، به روز سازد.
وی افزود: اهداف ما در مسیر ستایشگری و شاعری و مداحی اهل بیت(ع) به ویژه برگرفته از فرهنگ ناب عاشوراست و لذا ما برای تاثیرگذاری بر مخاطب از حیث ادبی، سیاسی و اجتماعی باید به روز باشیم و بر غنای درونی خویش بیفزاییم.
این شاعر پیشکسوت آیینی همچنین با بیان این که از جمله وظایف ما در حال حاضر تجزیه و تحلیل حوادث و وقایع روز جامعه است تا مخاطبان را در مسیر لازم به درستی هدایت کنیم، ابراز داشت: اتفاقاتی که پیرامون این کشور عزیز رخ می دهد و در خصوص جامعه ما تاثیرگذار است باید همواره رصد شود و یک شاعر و مداح اهل بیت(ع) به خصوص کسی که در دستگاه عظیم و مقدس سیدالشهدا(ع) فعالیت می کند، نباید نسبت به وقایع روز جامعه بی تفاوت و کم تفاوت باشد.
وی در ادامه گفت: غالب اشعار عاشورایی ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به لحاظ موضوعی و به خصوص محتوایی، در خیلی از موارد قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب نیست و انصافاً رشد و پیشرفت بسیار چشمگیری نسبت به قبل داشته است.
مجاهدی افزود: حدود هزار و صد سال سابقه شعر عاشورایی در زبان فارسی است اما حقیقتاً پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رویکرد شاعران متعهد ما به مضامین ناب عاشورایی بسیار بیشتر و پررنگ تر بوده است و شاعران ما در نهایت هنرمندی این مضامین را به صورت شعر درآورده و به جامعه عرضه کرده اند.
وی یادآور شد: از این منظر حقیقتاً باید گفت اشعاری که در دو دهه اخیر آفریده شده جزو آثار فاخر ماست و لذا باید عزیزان مداح نسبت به آثاری که تازه سروده می شود عنایت بیشتری داشته باشند چرا که مخاطبان گرایش و علاقه زیادی به شنیدن این آثار دارند.
دبیر انجمن شعر آیینی کشور همچنین گفت: این ها غالباً شعرهای بی حاشیه هستند که قابل انطباق با آموزه های اسلامی و شیعی هستند و از گزافه و خرافه و غلو عاری می باشند و از این رو توصیه بنده این است که حتماً از این گونه آثار در مداحی ها و مرثیه خوانی ها استفاده شده و جلسات مذهبی و عزاداری با این مضامین پرمحتوا و دلنشین در قالب شعر بیش از پیش زینت داده شود.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcbs9b0.rhbwapiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما