دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : 68979
منبع : خبرگزاری فارس
تبیین وظایف آحاد ملت در بیانات اخیر رهبر انقلاب

از «وحدت و انسجام ملی» تا «دوری از فضای ناامیدی و یأس عمومی»

قم نيوز : بیانات اخیر رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با معظم له، باید تبیین و تشریح دوباره وظایف عموم مردم، نخبگان بویژه اهالی رسانه و تریبون داران و البته مسؤولان در شرایط خطیر و حساس کنونی عنوان کرد.
از «وحدت و انسجام ملی» تا «دوری از فضای ناامیدی و یأس عمومی»
از «وحدت و انسجام ملی» تا «دوری از فضای ناامیدی و یأس عمومی»
به گزارش قم نیوز نکات دیدار اخیر نمایندگان مردم در مجلس خبرگان رهبری با رهبر انقلاب اسلامی را باید در ادامه سایر نکات مطرح شده از سوی معظم له درباره شرایط خطیر و حساس کنونی کشور دانست.

البته باید به این مسئله هم توجه داشت که حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار اخیر، بیشتر بر نقش آفرینی بسیار مهم مردم و نخبگان در شرایط کنونی متمرکز شدند؛ به بیان دیگر اگر در دیدارهای پیش از این، بیشتر بر مسؤولیت مسؤولان ارشد کشور و دولتی ها تأکید می شد اکنون با بیان مسؤولیت مردم و نخبگان، به نوعی وظیفه همگان در شرایط کنونی مشخص می شود، شرایطی که آحاد ملت باید در آن مسؤولیت خود را بشناسند و ایفای نقش کنند.

به نظر می رسد بیانات و رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار در سه سرفصل قابل تلخیص و بازخوانی است:

 

1. مهم ترین وظیفه مردم و نخبگان در شرایط خطیر کنونی چیست؟

این عنوان نشان می دهد که حضرت آقا، به وظایف و مسؤولیت های مختلفی برای مردم و نخبگان در شرایط کنونی باور دارند که از عنوان «مهم ترین» استفاده می کنند.

و اما این مهم ترین، همانا «حرکت در جهت حفظ و تعمیق انسجام مردم با دستگاه ها و نهادهای کشور» در کنار «پرهیز از ایجاد فضای یأس و ناامیدی یا احساس وجود بُن بست در کشور» است.

درباره این دو عنوان کلیدی و بسیار مهم، چند نکته تکمیلی از منویّات حضرت آقا قابل استخراج است:

الف . شاید در نگاه اول چنین به نظر برسد که رهبر انقلاب اسلامی، انتقاد کردن را برای حفظ و تعمیق انسجام و وحدت ملی و همچنین دامن نزدن به فضای ناامیدی در جامعه جایز نمی شمرند اما معظم له به صراحت بیان می دارند که «بنده خود اهل انتقادم و در جلسات مختلف با مسؤولان که شاید ده برابر جلسات عمومی است بارها انتقاد کرده و مطالبه داشته ام.»

و اما این انتقاد کردن در شرایط حساس کنونی، باید ویژگی هایی داشته باشد که «مبالغه نکردن در انتقاد» و «بیان انتقاد با هدف اصلاح و خیرخواهی» و همچنین «دیدن همزمان فعالیت های مثبت و منفی مسؤولان و دستگاه ها» از آن جمله است.

اینچنین است که انتقاد بدون رعایت این شرایط سبب ایجاد و تشدید اضطراب افکار عمومی و تکثیر ویروس بدبینی در جامعه می شود.

در همین جاست که معظم له در دیدار اخیر با اهالی خبرگان، می فرمایند:

«گاهی اوقات انتقاد باید عمومی باشد و نباید همیشه درِگوشی باشد؛ اما اینکه به ‌گونه‌ای صحبت کنیم که بندِ دلِ شنونده پاره شود و همه‌چیز را از دست ‌رفته تلقی کند؛ کار صحیحی نیست ... نباید فضای عمومی کشور به ‌گونه‌ای شود که اقدامات و تبلیغات مثبت، قابل باور نباشند اما سخن دروغ دشمن قابل باور شود؛ زیرا این وضعیت بسیار خطرناک است.»

بر این اساس است که برای تحقق این مهم ترین وظیفه مردم و نخبگان در شرایط حساس کنونی، رهبر آگاه و بیدار کشور از دستگاه ها هم می خواهند تا اقدامات خود را با کمک تریبون داران برای مردم بگویند.

به نظر می رسد در این زمینه باید اهالی رسانه های عمومی و فضای مجازی را از جمله مهمترین مصادیق تریبون داران برشمرد. پس بر همه آنان است که در بیان اخبار، گزارش ها و مصاحبه های خود و همچنین در تحلیل ها و اظهارنظرهایشان، همزمان به دیدن و ثبت فعالیت های مثبت مسؤولان در کنار بیان انتقادهای خیرخواهانه بپردازند و به بیان دیگر، ایجاد رابطه سالم بین افکار عمومی و دستگاه های مسؤول را در کنار سخن گفتن و انتقاد و در عین حال کمک فکری و عملی کردن را، وظیفه اصلی خود برشمردند و بر آن اهتمام داشته و پایبند باشند.

مقام معظم رهبری در همین دیدار اخیر، باز هم مسؤولان را به استفاده از نظرات مردم و متخصصان برای حل مشکلات کشور و بویژه مشکلات اقتصادی در کنار کار جهادی و تلاش شبانه روزی و تحرک برای حل مشکلات فراخواندند.

 

2. جنگ اقتصادی با جنگ رسانه ای و تبلیغاتی پشتیبانی می شود

بخش دیگر رهنمودهای اخیر رهبری توجه به این نکته بود که کشور در شرایط فعلی و به طور همزمان، مورد هجمه دو جنگ اقتصادی و رسانه ای از سوی دشمن است با این تفصیل که جنگ رسانه ای راه افتاده از سوی سازمان های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی با حمایت مالی قارون های منطقه اطراف ما، غالبا دیده نمی شود و از آن غفلت می شود.

این نکته باز هم نشان می دهد که در برابر جنگ رسانه ای و تبلیغاتی، هم باید هوشیار بود و آگاه سازی کرد و هم باید با تدابیر رسانه ای، عکس العمل به موقع و متناسب نشان داد، امری که تدبیر و دقت نظر بیشتر اهالی رسانه را می طلبد.

 

3. نظام اسلامی با همه مشکلات موجود در حال پیشرفت است

معظم له در این باره می فرمایند: «بیان این موضوع به ‌عنوان رجزخوانی نیست؛ بلکه با اطلاع دقیق می ‌گوییم که کشور در حال حرکت به سمت مفاهیم و آرمان‌ ها و حقایق انقلابی است؛ اگرچه ممکن است سرعت حرکت، آن‌ گونه که انتظار می ‌رود نباشد اما نظام در زمینه ‌های گوناگون علمی، صنعتی، عزت سیاسی، رشد فکری و معنوی، حرکت رو به ‌جلو دارد و پیشرفت ‌های خوبی روی داده است.»

اینجا بود که رهبر معظم انقلاب در تبیین یکی از همین پیشرفت های معنوی، به کتاب «یادت باشد»، (خاطرات همسر شهید سرافراز مدافع حرم، شهید حمید سیاهکالی مرادی) و نذر این زوج برای گرفتن سه روز روزه به منظور گناه نشدن در جشن عروسی شان اشاره کردند و فرمودند: این ها را باید در تاریخ ثبت کرد؛ این ها را باید یادداشت کرد؛ دید و فهمید.

کوتاه سخن آنکه جان مایه بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب را باید در ضرورت وحدت و انسجام ملی در کنار توجه ویژه به افکار عمومی دانست و اینکه مسؤولان بدانند راه اصلاح، دعوا کردن یا پرداختن به حاشیه ها نیست؛ بلکه باید هرکس در هر جایگاهی وظیفه خود را درست بشناسد و بر آن پایبند بماند؛ إن شاء الله.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdci33aq.t1avy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما