شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۵۶
کد مطلب : 69188
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات ‌معدنی مطرح کرد

وجود 1.9 درصد ذخایر مواد معدنی کشور در قم/ امکان استخراج منیزیم از دریاچه نمک

قم نيوز : رئیس سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات ‌معدنی گفت: استان قم به لحاظ شاخصه‌های معدنی 1.9 درصد ذخیره معادن کشور، یک درصد از تولید معادن ایران و 0.8 درصد اشتغال بخش معدن کشور را دارد.
وجود 1.9 درصد ذخایر مواد معدنی کشور در قم/ امکان استخراج منیزیم از دریاچه نمک
وجود 1.9 درصد ذخایر مواد معدنی کشور در قم/ امکان استخراج منیزیم از دریاچه نمک
به گزارش قم نیوز راضیه لک عصر امروز در جلسه شورای معادن استان قم در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم با اشاره به فرصت‌های جدید در بخش معدن اظهار کرد: وزیر معدن دستور به آزاد شدن محدوده‌های بلوکه شده معدنی که کاری در آنجا انجام نمی‌شد را داده است تا به دیگران واگذار شود که یک کار بزرگ است.

وی ادامه داد: نقشه راه توسعه معدن تدوین شده و این نقشه تامین منابع مالی دیده شده است و نقشه توسط وزیر صنعت ابلاغ می‌شود.

رئیس سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات ‌معدنی افزود: استان قم به لحاظ شاخصه‌های معدنی 1.9 درصد ذخیره معادن کشور، یک درصد از تولید معادن ایران و 0.8 درصد اشتغال بخش معدن کشور را دارد، رتبه نخست در ذخیره منگنز و نمک در ایران متعلق به استان قم است و به لحاظ معدنی 52 درصد منگنز و سه درصد نمک کشور در این استان تولید می‌شود.

لک، رتبه استان قم در ذخایر معدنی در کشور را رتبه 15 دانست و تصریح کرد: اما با این وجود رتبه استان قم در تولید مواد معدنی در کشور رتبه 27 است، تناسبی بین ذخیره مواد معدنی و تولید این مواد در استان نیست و جای کار بیشتری در این زمینه وجود دارد، البته رتبه استان قم در زمینه ارزش افزوده بخش معدن در کشور رتبه 20 است.

وی ادامه داد: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، 19 پروژه در استان قم در خصوص مواردی همچون اکتشاف و زمین شناسی دارد، 19 محدوده امید بخش و پر پتانسیل معدنی توسط این سازمان در استان شناسایی شده است که باید اکتشافات تکمیلی در این خصوص بگیرد.

رئیس سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات ‌معدنی افزود: امکان استخراج مواد معدنی همچون منیزیم از دریاچه نمک وجود دارد، مطالعات روی این دریاچه از دهه چهل شروع شد، لایه سطحی دریاچه نمک تا عمق هفت کیلومتر از جنس نمک است. ذخیره پتاس و منیزیم در حد اقتصادی در این دریاچه وجود دارد.

لک، فاصله زیاد بین زمان اکتشاف و بهره برداری در بخش معدن را یک آفت دانست و تصریح کرد: دلیل این مساله مشکلات بروکراسی  اداری است که شاید این فاصله را به چند ده سال هم برساند.

وی ادامه داد: یکی از محدوده‌های ذخیره طلا در کشور معدن زواریان در استان قم است و در صورت حل مشکل این معدن در زمینه منابع طبیعی، کارحفاری در آن آغاز می‌شود.

رئیس سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات ‌معدنی افزود: تاکید این سازمان بر روی معادن فلزی است و آمادگی برای تخصیص منابع مالی برای اکتشاف محدوده‌های معدنی در استان قم داریم اکنون سرمایه گذار برای فعالیت در محدوده معدن طلای زواریان وحود دارد، اعتبارات بالایی را به بخش معدن استان قم اختصاص دادیم.

لک با اشاره به هم زیستی معادن با محیط اظهار کرد: نگاه ما صرفا توسعه معادن به هر قیمت نیست و تخریب محیط زیست را دنبال نمی‌کنیم، در جلسات شورای معادن باید کارشناسان حقوقی آشنا به قوانین معدن معدن حضور داشته باشند تا در تصمیم‌گیری‌ها در خصوص معادن مشکلات حقوقی به وجود نیاید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه که در توان مردم نیست، شناسایی ذخایر فلزی پنهان در دل زمین است که هزینه و ریسک اکتشاف آن بالا است و و انجام آن، ظیفه حاکمیتی دولت است که این کار را انجام بدهد، در هر جایی که بخش خصوصی علاقه مند به اکتشاف باشد، سازمان زمین شناسی محدوده اکتشافی را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcbw8b0.rhb9wpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما