شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب : 70529
منبع : خبرگزاری فارس
در گفت وگو با یک پژوهشگر تاریخ مطرح شد

تقابل روز کوروش و اربعین دور از منش و فرهنگ ایرانیان

قم نيوز : یک پژوهشگر تاریخ گفت: اینکه بخواهیم مراسم اربعین حسینی را تحت الشعاع مراسم گرامیداشت کوروش قرار دهیم این تقابل متعصبانه خارج از منش، روش، تاریخ و فرهنگ مردم ایران است.
تقابل روز کوروش و اربعین دور از منش و فرهنگ ایرانیان/روز کوروش وارداتی است
تقابل روز کوروش و اربعین دور از منش و فرهنگ ایرانیان/روز کوروش وارداتی است
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام محمد دشتی امروز به ارائه نظرات خود پیرامون شخصیت‌های تاریخ ایران پرداخت و اظهار کرد: درباره شخصیت‌های تاریخ ایران باستان یک پژوهش علمی منصفانه انجام نشده در نتیجه مواضع و رویکرد ما نسبت به تاریخ ایران باستان رویکرد پخته‌ای نیست که این امر ضعف متولیان امور فرهنگی کشور محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تاریخی که در دوران پیش از انقلاب تدوین شده با اندکی تفاوت همان نگاه‌ها ادامه پیدا کرده در حالی که نگاه‌های پیش از انقلاب نگاه‌های پخته و منصفانه نبود بلکه ملی‌گرایانه بود و تفاوت چندانی بین شخصیت‌های مثبت واقعی و شخصیت‌های دارای ابعاد منفی در کنار وجهه مثبت وجود نداشت.

این پژوهشگر تاریخ با اشاره به رویکرد منصفانه و عالمانه به تاریخ ایران باستان گفت: ایران تاریخ، تمدن و فرهنگ دینی پیوسته دارد و در برخی مواقع و مقاطع وحدت دین و سیاست در ایران باستان حاکم بوده است.

وی عنوان کرد: شایسته است در تاریخ ایران باستان شخصیت‌های مثبت از شخصیت‌های منفی به صورت منصفانه تفکیک شود. این خلأ بزرگی است که پیوسته خسارت به بار می‌آورد و بر ما هزینه‌هایی تحمیل می‌کند.

 

کوروش قائل به وحدت دین و سیاست بود

دشتی با بیان اینکه بنده به عنوان پژوهشگر تاریخ ایران قبول و تأکید دارم که کوروش شخصیت مثبت، الهی و فداکار و مؤمن است گفت: باید قدر کوروش را بدانیم و احترام بگذاریم زیرا موحد و قائل به وحدت دین و سیاست بود.

وی خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه داشت که ارزش شخصیت‌ها باید در حد و اندازه خود در نظر گرفته شود. کوروش هر اندازه شخصت والایی دارد ولی باید در نظر داشت قابل مقایسه با پیامبر اسلام(ص)، علی(ع) و اهل بیت(ع) نیست.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه عنوان کرد: کوروش موفق، مهربان، شجاع، فداکار و جنگجوی بزرگ و فاتح شرق و غرب بوده و به همه آزادی فکر و اندیشه داد ولی این شخصیت قابل مقایسه با اشخصیت های دینی نیست.

وی با بیان اینکه افتخار ما به عنوان ایرانی نداشتن تعصب است به طوری که اگر فکر درست باشد تابع فکر می‌شویم گفت: اسلام با مجموعه معارف و ارزش‌هایی که ارائه می‌کند در ابعاد مختلف در حد اعجاز است. تقابل بین شخصیت کوروش و شخصیت‌های معصوم عالی مقام اسلام از منش، روش، عقل انسان و فرهنگ و تاریخ مردم ایران به دور است.

دشتی تصریح کرد: به سهم خودم گلایه‌مندم که در دوره انقلاب درست به این شخصیت‌ها نپرداختیم و حق آنها را تبیین نکردیم و رها کردیم در نتیجه هزار متولی از خارج مرزها پیدا کرده است که بیشتر از خارج ایران به ویژه صهیونیست‌ها هستند که هر ساله برای کوروش مراسم گرامیداشت برگزار می‌کنند.

 

منش عقلانی در کنار منطق و دوری از تعصب ایرانی‌ها

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه عنوان کرد: افتخار ایران این است که در مقاطع مختلف بر خلاف رویه غربی‌ها بدون تعصب با معیار حق طلبی از مظلوم حمایت کرده است.

وی یادآور شد: ایرانی‌ها دارای منش عقلانی در کنار منطق و دوری از تعصب هستند این امر از شخصیت مثبت ملت ایران ناشی می‌شود بنابراین نباید با رویکرد تعصب‌آمیز بیرون مرزها بخواهیم کوروش را در برابر شخصیت فرهیخته اسلامی پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) مطرح کنیم.

دشتی تصریح کرد: اینکه بخواهیم مراسم اربعین حسینی را تحت الشعاع مراسم گرامیداشت کوروش قرار دهیم این تقابل متعصبانه، خارج از منش، روش و تاریخ و فرهنگ مردم ایران است.

 

جوانان و فرهیختگان دچار تعصب کور نشوند

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ مردم ایران حق‌طلبانه و به دور از تعصب است بنابراین ما انتظار و توقع داریم که فرهیختگان، جوانان و دانشجویان این نکته را مراعات کنند و دچار تعصبات کور نشوند چراکه این امر به فرهنگ، منش و شخصیت ما آسیب وارد می‌کند.

این پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه مسؤولیت و تکلیف الهی نیز متوجه ما است گفت: این مراسم و چنین رویکردی که بخواهند شخصیت ایرانی را در برابر اسلام و ارزش‌های اسلام قرار دهند نادرست، غیر منصفانه، غیر عقلانی، و توطئه‌آمیز و در راستای اهداف سوء فرهنگی دشمن است و فتنه‌انگیز، تفرقه افکنانه، ضد اسلامی محسوب می‌شود.

دشتی ضمن واکنش نسبت به برگزاری مراسم جشن و سرور در این ایام گفت: اگر مراسم با شور و نشاط فوق العاده و مراسم ضد سوگواری و مذهبی برگزار شود بدون تردید مسئله توطئه‌آمیز و فتنه‌انگیز بوده و بر خلاف فرهنگ ما است.

وی عنوان کرد: اینکه می‌خواهند مراسم ملی در تقابل مراسم مذهبی قرار دهند تنها می‌خواهند علیه مردم، ملت ایران و دولت تفرقه ایجاد کنند.

عضو هیأت علمی گروه تاریخ جامعة المصطفی العالمیه یادآور شد: جوانان قدر استقلال، ارزش‌های والای اسلامی و استقلال را بدانند زیرا دارای فرهنگ متعالی هستیم. دشمنان اسلام به فرهنگ متعالی اسلام حسادت می‌ورزند و جرج جرداق مسیحی از امام علی(ع) به عنوان صدای عدالت انسانی یاد می کند بنابراین شایسته نیست ارزش‌ها صدمه بخورد و تفرقه در جامعه ایجاد شود.

 

ضربه به ارزش‌های اسلام دشمن را شاد می‌کند

وی تصریح کرد: بنده محقق و پژوهشگر تاریخ ایران هستم و برای ارزش‌های تاریخ ایران و شخصیت‌ها  ارزش قائل هستم ولی اینکه کسی بخواهد در برابر ارزش‌های اسلامی مسائلی را مطرح کند و آسیب بزند دودش به چشم ملت ایران می‌رود و دشمن را شاد می‌کند.

دشتی ادامه داد: دشمن در کمین برای تفرقه، آسیب و ضربه زدن است و ثمره آن جز صدمه زدن به مردم، کشور ایران و ارزش‌های والای ملت ایران نیست.

وی با بیان اینکه مطرح کردن چنین مسائل غیر منطقی ضربه و ظلم در حق ارزش‌ها است گفت: کسانی که دغدغه ارزش‌ها را دارند بدانند این اقدامات جز ضرر و آسیب به ارزش‌های مادی، معنوی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ملت و کشور ایران چیزی ندارد.

این پژوهشگر ضمن گلایه از متولیان امور فرهنگی گفت: ارزش‌های تاریخی برای برخی کمتر و برای برخی افراد بیشتر اهمیت دارد بنابراین باید این موضوعات را به صورت بنیادین و عالمانه حل و فصل کنیم و خودمان زمام را در دست بگیریم و فرهنگ‌سازی، مدیریت و تدبیر کرده و مراسمی متناسب با فرهنگ روز خود طراحی و اجرا کنیم. ما به عنوان متولیان امور فرهنگی کوتاهی کردیم و مدیریت را به دست بیگانگان سپردیم تا بر اساس اهداف خود مدیریت کنند.

وی خاطرنشان کرد: مراسم‌های این چنینی از بیرون مرزها تحریک می‌شود. آنها می‌خواهند مراسم اربعین که در فضای بین المللی بسیار تأثیر گذار است با تحت الشعاع قرار دادن کمرنگ کنند.

دشتی با بیان اینکه مراسم اربعین در کل جهان انعکاس پیدا می‌کند گفت: این مراسم ایجاد وحدت بین مسلمانان و شیعیان و ملت‌های ایران و عراق را به همراه دارد و یک مانور مذهبی و انسانی بزرگی است که در قالب آن جهان اسلام در برابر جهان مستکبر و متجاوز غرب به سردمداری آمریکا قدرت‌نمایی می‌کند.

وی عنوان کرد: دشمنان می‌خواهند این نقطه قوت را تحت الشعاع قرار داده و کم اثر کنند بنابراین این امر باید مورد توجه مردم و جوانان قرار گیرد تا در دام دشمن گرفتار نشویم.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به قرار دادن روز کوروش گفت: می‌توانیم بگوییم در ایران چنین کاری صورت نگرفته و در آثار تاریخی پژوهشگران ایرانی چنین امری وجود ندارد بنابراین نمی‌توان اعتماد کرد و معیار قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه دیگران یک امری را بسازند خارج از دستور فرهنگی بومی بوده است در نتیجه نمی‌توانیم به این برنامه‌ها تن دهیم.

دشتی با بیان اینکه مشخص کردن روزی به نام کوروش وارداتی است گفت: بدون ملاحظه نسبت به فرهنگ مردم ایران روز کوروش طراحی شده و حساسیت کنونی مردم ایران را نمی‌دانند.

وی عنوان کرد: لازم است میراث فرهنگی ماندگار گذشته را از بعد معنوی و مادی ارتقا دهیم که این امر برای کشور ارزشمند، مفید و سازنده است و کوتاهی در این زمینه خسارت‌ به همراه دارد.

وی یادآور شد: هر چه زمان بگذرد و صحنه‌گردانی نکنیم خسارت‌های جبران ناپذیر مادی، معنوی، فرهنگی و اجتماعی سراغ ما می‌آید بنابراین مسؤولان باید در برابر این مسئله احساس مسؤولیت کنند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdccopqm.2bqxi8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما