سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : 71008
منبع : خبرگزاری ايرنا
کارشناس حوزه هنری قم

4 متن تعزیه از نظر روایی و ادبی در قم اصلاح شد

قم نيوز : یک پژوهشگر تئاتر و هنرهای نمایشی قم گفت: با توجه به ضرورت اصلاح و به روز رسانی متون و صحنه های تعزیه حوزه هنری قم اقدام هایی در سالهای گذشته آغاز و 4 متن تعزیه را از نظر روایی و ادبی اصلاح و به چاپ رساند.
4 متن تعزیه از نظر روایی و ادبی در قم اصلاح شد
4 متن تعزیه از نظر روایی و ادبی در قم اصلاح شد
به گزارش قم نیوز محمدرضا آزاد روز سه شنبه  با اشاره به فعالیت گروه های متعدد تعزیه در این استان افزود: بر اساس ضرورتی که برای اصلاح متون تعزیه درقم احساس شد، چند سال قبل با استفاده از متون روایی غنی و همچنین بهره گیری از استاد محمدعلی مجاهدی پدر شعر آئینی کشور، 4 متن تعزیه از جمله کتاب تعزیه قمر بنی هاشم با عنوان وداع با ماه پاره، کتاب تعزیه علی اکبر با نام شبه نبی و کتاب تعزیه امام حسین(ع) با عنوان وداع با خورشید به چاپ رسید.

وی ادامه داد: در این کتاب ها چند مجلس تعزیه بازنگری و اشعار و صحنه هایی که بر اساس روایات سندیتی نداشتند حذف و صحنه هایی نزدیک به واقعیت جایگزین آن شد.

این کارشناس حوزه هنری قم با تاکید بر اینکه استفاده از این متون در گروه های تعزیه نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است اظهار داشت: متاسفانه این جریان فرهنگی که می توانست با اصلاح ادبی و روایی متون، جلوی انحرافات در تعزیه را گرفته و بر اثرگذاری این هنر نمایشی اصیل بیفزاید در چند سال گذشته متوقف و ادامه پیدا نکرد.

آزاد گفت: تعزیه هنری ملی، شیعی و ایرانی است که در 200 سال گذشته شکل گرفته و بازتابی از هنر عاشورایی می باشد که درقالب مردمی رشد پیدا کرده و منسجم شده است.

وی با بیان اینکه تعزیه بازتاب فرهنگ عاشورایی در هنر نمایشی است ادامه داد: تعزیه در طول زمان با توجه به روحیه، فرهنگ و سطح سواد مردم آن زمان تغییر کرده و گاه دچار برای گرفتن اشک از مخاطبان خود دچار تحریف و یا تخیل هم شده است.
وی حیات تعزیه را در مردمی بودن آن دانست و گفت: تعزیه قم جایگاه بسیار خوبی درکشور دارد به گونه ای که برخی گروه های تعزیه استان در تهران و استان های دیگر به روی صحنه می روند.

آزاد با بیان اینکه بسیاری از بزرگان تعزیه کشور تربیت یافته قم هستند افزود: به دلیل اثرگذاری و جایگاه تعزیه این استان ، هرتغییر در آن نتایجی کشوری خواهد داشت به همین دلیل باید به تدریج و بدور از تعجیل متون و صحنه های تعزیه را به روز کرد تا نتیجه آن شکوفایی این میراث فرهنگی بود.

آمار دقیقی از تعداد گروه های تعزیه در قم وجود ندارد ولی برآورد می شود که 150 تعزیه خوان دراین استان فعال باشد.


انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdcfcxde.w6dyxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما