چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۵
کد مطلب : 71061
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم خبر داد

امضای قرارداد 7 پروژه سرمایه‌گذاری در قم به ارزش 160 میلیارد تومان

قم نيوز : رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم گفت: طی 6 ماه اخیر هفت قرارداد سرمایه‌گذاری برای قم به ارزش 160 میلیارد تومان امضا شده است.
امضای قرارداد 7 پروژه سرمایه‌گذاری در قم به ارزش 160 میلیارد تومان
امضای قرارداد 7 پروژه سرمایه‌گذاری در قم به ارزش 160 میلیارد تومان
به گزارش قم نیوز مجید اخوان در نشست خبری کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم که ظهر امروز در محل ساختمان شورای شهر برگزار شد عنوان کرد: وظیفه شورای شهر به دو بخش نظارتی و تعیین قانون تقسیم می‌شود. در مواد فعلی قانون اختیارات و وظایف شورا که طی 40 بند تعریف شده است عمدتاً به وظایف مدیریتی جامعه شهری توسط شورا اشاره شده است ولی اتفاقی که در حال حاضر افتاده این است که اقدامات شوراهای شهر در ایران به سمت مدیریت واحد شهری که در حیطه وظایف شهرداری است سوق پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بررسی روند برنامه‌های مالی و مباحث اقتصادی به کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه‌گذاری شورای شهر مربوط می‌شود افزود: نظارت بر بودجه قانونی و به دست آمده شهرداری و راه‌های صرف آن، به صورت هر سه ماه یکبار برعهده شورای اسلامی شهر است که در حال انجام است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: حدود 780 ردیف تعریف شده است که ممکن است در اصلاحیه برخی از آن‌ها حذف یا ردیف‌های جدیدی اضافه شود و یا مبلغ ریالی هر یک تغییر یابد.

اخوان اضافه کرد: حدود 2 هزار و 100 میلیارد تومان بودجه شهرداری است که حدود 400 میلیارد تومان هزینه‌های جاری شهرداری است که عمدتاً صرف خدمات شهری یعنی جمع‌آوری زباله، نگهداری فضاهای سبز، جاروکشی معابر و خیابان‌ها، فعالیت آتشنشانی و ... می‎شود و مقدار باقیمانده به بخش عمرانی تعلق می‌گیرد که صرف بازنگهداری یا توسعه فعالیت‌های عمرانی شهری می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال جاری تلاش شده است فعالیت‌های شهری حول محور اقتصاد مقاومتی پیش رود و این مسئله حتی بر برنامه‌های شهرداری نیز اعمال شده است.

 

شورای شهر زیربار افزایش زیاد عوارض نرفت

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: چون در آمدهای پایدار زیادی برای شهرداری در قم وجود ندارد، این مسئله سبب شده شهرداری آسیب‌پذیر شود، ولی با وجود همه این مسائل شورای شهر زیر بار افزایش چشمگیر عوارض نرفت تا به مردم فشار زیادی وارد نشود.

اخوان بیان کرد: رسیدگی به عملکرد مالی سازمان‌های شهرداری زیر عنوان تفریق بودجه از وظایف شورای شهر است که در حال پیگیری است. کمیسیون بودجه شهرداری هنوز عملکرد مالی گذشته خود را به صورت کامل به شورا ارائه نکرده تا مورد بررسی قرار گیرد و در حال حاضر پیگیری برای دریافت آن از شهرداری و بررسی آن‌ها ادامه دارد.

وی عنوان کرد: کمیته سرمایه‌گذاری شورای شهر به صورت مرتب با سرمایه‌گذاران جلسه برگزار می‌کند تا زمینه‌سازی‌ها و کمک‌رسانی‌های لازم به منظور افزایش سرمایه‌گذاری شهری در قم صورت گیرد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم افزود: طی 6 ماه اخیر هفت قرارداد سرمایه‌گذاری با ارزش 160 میلیارد تومان امضا شده که شامل چند پروژه فرهنگی، گردشگری در بلوار پیامبر اعظم(ص)، پارکینگ شهری، شهربازی و ... است.

اخوان اضافه کرد: پروژه خط A  و خط B قطار شهری را با انتشار اوراق بهادار و فاینانس پیش خواهیم برد.

وی اذعان کرد: کمیسیون تملک شهرداری با همکاری پنج تن از اعضای شورای شهر فعالیت‌‌های خود را پیگیری می‌کند که معاملات بالای 250 میلیون تومان در این کمیسیون مطرح و جوانب آن بررسی می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم گفت: در بودجه سال 97 تأکیداتی پیرامون تکمیل شبکه‌های شهری از جمله بخش فاز پنج عمار یاسر وجود دارد که برخی از آن با اوراق بهادار تکمیل شده و بخشی دیگر در حال پیگیری و تکمیل است.

اخوان افزود: چشم‌اندازه بیست ساله 1414 که طی سال‌های گذشته به تصویب رسیده، بر اساس آن باید بودجه‌های سالیانه برشی از بودجه پنج ساله و بودجه‌های پنج ساله برشی از بودجه‌ بیست ساله باشد و سیاست‌های کلی و راهبردهای شهری بر اساس آن پیش رود.

وی عنوان کرد: رسیدگی به نامه‌ها و درخواست‌های مردمی از دیگر وظایف شورای اسلامی شهر است که مورد انتظار مردم است، عمده درخواست‌های مردمی بار مالی دارد که در حد توان به آن رسیدگی می‌شود و آن بخش از مشکلات مردمی که به نامه و رایزنی نیاز داشته باشد را نیز با نامه یا رایزنی حل می‌کنیم تا مردم درگیر رفت‌ و آمدهای مکرر به شهرداری نشوند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه بررسی هزینه‌های شهرداری و کنترل نیروهای انسانی شهرداری توسط شورای شهر مورد نظارت قرار می‌گیرد گفت: می‌توان گفت وضعیت شهرداری قم نسبت به شهرداری دیگر کلانشهرهای ایران بهتر است.

اخوان ادامه داد: هزینه‌های ملی و بین‌المللی بودن قم را نباید مردم قم بپردازند بلکه مسؤولان باید به صورت جدی بودجه‌های لازم در راستای فراهم‌کردن زیرساخت‌های مورد نیاز شهر قم را فراهم کند.

وی اضافه کرد: ناوگان شهری قم نیاز به تجدید اتوبوس‌های واحد شهری دارد چرا که عمر این خط واحدها دارد به 10 سال می‌رسد و باید نوسازی شوند. در گذشته دولت برای نوسازی ناوگان‌های شهری یارانه می‌داد ولی طی سال‌های اخیر این یارانه برداشته شده است که باید فکری برای این مسئله کرد.

 

وجود 1800 هکتار بافت فرسوده در قم

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: 1800 هکتار بافت فرسوده در قم وجود دارد که بخشی از آن خریداری و حفظ می‌شود چرا که دارای قدمتی چندین ساله هستند، بقیه بافت فرسوده نیز با اعطای کمک‌های لازم نوسازی می‌شوند.

اخوان خاطرنشان کرد: وی ادامه داد: سال گذشته حدود 75 درصد بودجه قم محقق شد و انتظار می‌رود در سال جاری نیز همین حدود محقق شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcez78f.jh8zpi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما