چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : 7128

سینما براحتی نمی تواند ابزار قرار گیرد

قم نيوز : قم نیوز: شهید آوینی معتقد است سینما براحتی نمی تواند ابزار قرار گیرد و نگاه ابزارگونه به سینما جز آنكه ما را مسخر تكنیك كند، فایده دیگری ندارد.
سینما براحتی نمی تواند ابزار قرار گیرد
به گزارش قم نیوز، یك كارشناس سینما در این نشست، با متفاوت خواندن تفكر شهید آوینی با تفكر رایج در حوزه ادبیات گفت: این شهید بزرگوار در سه مقاله خود با نام های گواقعیت در سینمای مستند"، "نگاهی دوباره به روایت فتح" و "نگاه ماندگار" به تفصیل در مورد خرق حجاب تكنیك صحبت كرده است.

حجت‌الاسلام عباس محسنی با اشاره به نظر شهید آوینی در مورد تعریف تكنیك در سینما و معادل یونانی آن، افزود: تكنیك در سینما به مهارت فنی و كمال تكنولوژی اطلاق می‌شود، اما تلقی شهید آوینی از تكنیك، مهارت فنی همراه با ذوق هنری است.

وی تصور دوم از تكنیك را، نسبت قالب و محتوا و ابزارانگاری نسبت به سینما عنوان كرد و افزود: شهید آوینی معتقد است سینما براحتی نمی تواند ابزار قرار گیرد و نگاه ابزارگونه به سینما جز آنكه ما را مسخر تكنیك كند، فایده دیگری ندارد.

وی با اشاره به سخنان شهید آوینی در خصوص سینمای دینی گفت: سینما نمی تواند آنطور كه باید در استخدام تفكر دینی در بیاید مگر اینكه انسان متحول شده و نظام نیازمندی های او تغییر كند.

محسنی بیان كرد: برخی گمان می كنند سینما هر پیامی را در خود می پذیرد و كافی است موضوع دینی باشد كه در این صورت اصل كار خود به خود درست می شود درحالی كه چنین نیست.

وی با اشاره به سخنان آوینی در مورد سینما و تكنیك در دنیای غرب و تفكر مادیگری نسبت به بشر، گفت: در تفكر مادیگری، بشر سلطان عالم است و اگر تصمیم بگیرد، می تواند جای خداوند بنشیند و عالم را تمشیت كند تا آنجا كه حتی بهشت زمینی را می تواند بسازد و با عقل بنیادگرای خود، تصرف در عالم را برای خود هموار كند.

وی در پایان عنوان كرد: ما برای رسیدن به حقیقت و واقعیت باید خودمان را از میان برداریم و در واقع به تزكیه و تهذیب نفس بپردازیم.

نخستین جشنواره فیلم اشراق با موضوع وحانیت و حوزه های علوم دینی در سه بخش اصلی، جنبی و ویژه و در چهار رشته فیلمنامه كوتاه، مستند، داستانی و پویانمایی روز سه شنبه در مجتمع وتوس قم گشایش یافت.

۴۱۷ اثر از ۲۷ استان كشور به دبیرخانه نخستین جشنواره سراسری فیلم اشراق با موضوع "روحانیت و حوزه های علوم دینی" در استان قم رسیده است.

فیلم های راه یافته به بخش داوری در روزهای ۹ و ۱۰ خردادماه در مجتمع وتوس قم اكران و اختتامیه این جشنواره نیز ۱۱ خردادماه با تجلیل از آثار برگزیده در مركز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می شود.

انتهای پیام/ 103
https://qomnews.ir/vdcj.8eafuqevosfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما