چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب : 72271
منبع : خبرگزاری فارس

رئیس دانشگاه آزاد: ساختارهای واقعی برای وحدت حوزه و دانشگاه شکل نگرفته است

قم نيوز : رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با وجود تلاش‌های انجام ‌شده در ایجاد ارتباط بین علم و دین و به دنبال آن حوزه و دانشگاه ولی هنوز ساختارهای واقعی بین وحدت حوزه و دانشگاه شکل نگرفته است.
ساختارهای واقعی برای وحدت حوزه و دانشگاه شکل نگرفته است/اندیشمندان حوزه و دانشگاه باید هماهنگ عمل کنند
ساختارهای واقعی برای وحدت حوزه و دانشگاه شکل نگرفته است/اندیشمندان حوزه و دانشگاه باید هماهنگ عمل کنند
به گزارش قم نیوز محمدمهدی طهرانچی ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه معصومیه قم، اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه را مورد توجه قرار داد و با تاکید بر راهکارهای ارائه‌شده در این خصوص در کشورهای غربی اظهار کرد: عمل به روش‌های غربی در مسیر تحقق وحدت حوزه و دانشگاه در مراکز علمی کاری اشتباه است و امام راحل نیز با حفظ نهادهایی چون دانشگاه و ارتش به دنبال این بودند که با حفظ شاکله آنها، برخی اشکالات و نواقص موجود در آنها کاسته شود.

وی با اشاره به نقش تعریف و شکل علم و دین در وحدت حوزه و دانشگاه تصریح کرد: تعاریف ما از علم و دین نباید به سمت تعاریف غربی برود و تفسیر آنها طبق نظر اندیشمندان غربی درست نیست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت وجود چرخه دائمی و مستمر قرآن، سنت، علوم بشری و علوم دینی در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه گفت: پیشینه و سابقه قوی دینی و علمی کشورهای اسلامی به ویژه ایرانیان در مباحث عقلی و فلسفی یکی از زمینه‌های مهم وحدت بین حوزه و دانشگاه است.

وی با تاکید بر اینکه غربی‌ها عامدانه اندیشمندان اسلامی را در این زمینه شارع خطاب کرده و از نامیدن آن‌ها به‌عنوان مبدع و اثرگذار در علوم عقلانی پرهیز می‌کنند افزود: یکی از زمینه‌های بسیار برجسته و شاخص در امکان تحقق وحدت بین حوزه و دانشگاه دوره تمدن اسلامی و قرون دو تا پنج است که در آن بزرگانی چون فارابی نمود و جلوه کرده است؛ در دوران صفویان نیز تلاش‌هایی برای احیای تمدن اسلامی صورت گرفت اما فلسفه و علوم دیگر نتوانستند آن‌طور که باید و شاید خود را با پیشرفت و نیازهای زمانه همراه کنند.

طهرانچی لزوم بازآفرینی تعاریف موجود برای وحدت حوزه و دانشگاه را امری ضروری خواند و ابراز تاسف از وجود حالت استقلالی در دو وادی علم و دین گفت: امروز دیوار عمیقی بین این دو حوزه تأثیرگذار علم و دین کشیده شده که در مباحث علوم انسانی به‌ وضوح می‌توان به این شکاف پی برد.

وی با بیان اینکه با وجود تلاش‌های انجام ‌شده در ایجاد ارتباط بین علم و دین و به دنبال آن حوزه و دانشگاه ولی هنوز ساختارهای واقعی بین وحدت حوزه و دانشگاه شکل نگرفته است افزود: مبانی وحدت حوزه و دانشگاه هنوز در کشور ما شکل نگرفته و در برخی از رشته‌ها نیز تعارض بین علم و دین وجود دارد.

طهرانچی با اشاره به نگاه راهگشای آیت‌الله جوادی آملی به وحدت حوزه و دانشگاه مبنی بر اینکه این وحدت را وحدت در هدف می‌دانند خاطرنشان کرد: قرآن کریم مملو از آیاتی است که ارتباط بین علوم بشری و طبیعی را با مبانی اعتقادی و دینی مرتبط می‌کند.

وی احترام به دستاوردهای غرب برای رسیدن به دوره تمدنی جدید و عبور از آن با نگاه قرآنی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: باید وارد دوره جدیدی از رویکرد نسبت به ارتباط بین علوم طبیعی و الهی شویم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه پس از 40 سال از انقلاب، وحدت بین حوزه و دانشگاه برای اداره حکومت و ایجاد نظریه‌های حکومتی باید از وضعیت شایدی عبور کرده و به حالت بایدی برسد اظهار کرد: برای رسیدن به نظریه‌های حکومت‌داری مانند بانکداری اسلامی و غیره باید اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی به‌ صورت مشترک و هماهنگ فعالیت‌های خود را برنامه‌ریزی کرده و جلو ببرند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcizray.t1ary2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما