چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۹
کد مطلب : 72273
منبع : خبرگزاری فارس
حجت‌الاسلام پارسانیا:

طلاب نباید ساده اندیشانه به مسائل علمی نگاه کنند

قم نيوز : عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه طلاب نباید ساده اندیشانه به مسائل علمی نگاه کنند گفت: امروز نمی‌توان چشم به روی علم مدرن بست یا نسبت به آن بی‌تفاوت بود پس طلاب باید به دنبال عمق مسائل و حقایق علمی موجود در سطح مراکز و مجامع علمی موجود در دنیا باشند.
طلاب نباید ساده اندیشانه به مسائل علمی نگاه کنند
طلاب نباید ساده اندیشانه به مسائل علمی نگاه کنند
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌ حمید پارسانیا ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه معصومیه قم، مساله مهم در وحدت حوزه و دانشگاه را درک درست از مفهوم وحدت بین علم و دین دانست و اظهار کرد: علم مدرنی که امروز در دنیا مطرح است زاییده غرب بوده و اساتید همواره خود را با نظریات غربی به روز می‌کنند تا از دور مباحث علمی خارج نشوند.

وی با تاکید بر منطقه‌ای بودن نظریات غربی در اروپا و آمریکا بیان کرد: این نظریات در اروپا و آمریکا طبق دیدگاه‌های مختلف کشورها و تکنولوژی‌های موجود و بر مبنای آن‌ها تفسیر می‌شود و متأسفانه امروز تمام این نظریات در مراکز علمی کشور ما وجودی پررنگ دارد؛ یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار داد این است که بسیاری از نظریات اقتصادی، فرهنگی و... با ویژگی کشورهای هدف سازگاری دارد و الزاماً نمی‌تواند در ایران نیز موفق عمل کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تفاوت معنای علم در دوره‌های مختلف و با توجه به ظرفیت هر منطقه تصریح کرد: مصداق این مساله را در جهان مدرن و کشورهای جهان‌ سومی به خوبی می‌توان احساس کرد.

وی با تاکید بر اینکه تقسیم‌بندی علوم در غرب بر مبنای تعریفی بوده که از علم ایجاد شده است، بیان کرد: نظام مدرن، با توجه به اینکه تقسیم‌بندی‌های کشورهای اسلامی را بر مبنای تقسیم‌بندی‌های تاریخی و فرهنگی قلمداد می‌کند، علم معنا و تعریف ما از علم را اصولاً قبول ندارد.

پارسانیا به تغییر معنای علم در جهان مدرن اشاره کرد و با بیان اینکه همین مساله موجب تفاوت تقسیم‌بندی و تعریف علم در بین کشورهای غربی و مراکز علمی شده است افزود: طبق روایات اسلامی عقل منبع تولید علم بوده و به هر اندازه که عقل بشری و فردی به تکامل بیشتری برسد حوزه و گستره عقل نیز گسترده‌تر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه طلاب نباید ساده اندیشانه به مسائل علمی نگاه کنند تصریح کرد: امروز نمی‌توان چشم به روی علم مدرن بست یا نسبت به آن بی‌تفاوت بود پس طلاب باید به دنبال عمق مسائل و حقایق علمی موجود در سطح مراکز و مجامع علمی موجود در دنیا باشند، چراکه امروز علم غربی تمام جنبه‌های علمی کشور را در برگرفته است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcaeun0.49nu015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما