جمعه ۳۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۷
کد مطلب : 72348
منبع : خبرگزاری فارس

یلدا غرق در گرانی و تجمل

قم نيوز : در حالی که یلدا فرصتی ارزنده برای دور هم بودن دور و تازه کردن دیدارهاست اما گرانی های اخیر و همچنین چشم و همچشمی برخی خانواده و اضافه شدن رنگ تجمل به میهمانی های یلدا اندکی از صفای آن کاسته است.
یلدا غرق در گرانی و تجمل
یلدا غرق در گرانی و تجمل
به گزارش قم نیوز شب نشینی یلدا از جمله رسم‌های دیرینه است که هر ساله برگزار می‌شود. این روزها با مراجعه به میوه فروشی‌ها و آجیل فروشی‌ها بازار گرم خرید میوه‌های شب چله مانند هندوانه و انار و همچنین آجیل و تخمه را گرم می‌بینی تا بهانه‌ای برای جمع شدن در کنار یکدیگر در طولانی‌ترین شب سال باشد.

 در آخرین روز پاییز خورشید به پایین‌ترین افق خود در جنوب شرقی می‌رسد که بلندترین شب سال را رقم می‌زند ولی از اوایل دی ماه به تدریج زمان روز طولانی و شب کوتاه‌تر می‌شود و بر اساس تفکر ایران باستان این روز به عنوان تولد خورشید گرامی داشته می‌شود.

محبت در این شب معنا پیدا می‌کند به طوری که پدر بزرگی با عصا و ذوق و شوق آمدن نوه‌هایش به سوی مغازه میوه فروشی می‌رود و میوه‌های شب چله را برای خرید انتخاب می‌کند و زمانی که از او در مورد این شب سؤال می‌کنی می‌گوید: این رسم از دوران قدیم وجود داشته و ما نیز در خانه‌های پدر بزرگ و مادر بزرگ‌هایمان زیر کرسی کنار یکدیگر جمع می‌شدیم و از قصه‌ها و پندهای آنها استفاده می‌کردیم.

 

دورهمی‌های بی‌دغدغه در شب یلدا

سعید مرادزاده شادی و محبت را مهمترین دستاوردهای شب چله عنوان می‌کند و با لبخندی بر لب تصریح می‌کند: همین که در این شب‌ به دور از دغدغه کنار یکدیگر جمع می‌شویم غنیمت است و خوردن میوه و تنقلات دیگر تنها بهانه است.

این پدر بزرگ خاطرنشان می‌کند: اینگونه مراسم‌ها خاطره‌ای برای نوه‌ها رقم می‌زند تا در آینده آنها نیز ادامه‌دهنده زنجیره این رسم باشند.

برخی میوه فروشان میوه‌های بدون برچسب مغازه خود را بر اساس ظاهر مشتری قیمت‌گذاری می‌کنند به طوری که با ورود به مغازه با نگاهی به تیپ قیمت را می‌گویند.

با گشت و گذاری در مغازه‌های سطح شهر قیمت هر کیلو انار از 5 تا 14 هزار تومان و قیمت هر کیلو هندوانه حدود 5 هزار تومان است.

 قیمت تخمه نیز از 35 هزار تومان تا 70 هزار تومان بر اساس نوع متغیر است و آجیل با قیمت بالغ بر 100 هزار تومان و پسته با قیمت 190 تا 220 هزار تومان در برخی مغازه‌ها عرضه می‌شود و مردم در حال خرید میوه و آجیل شب یلدا هستند و نبض بازار در حال ضربان است.

 

پرهیز از تجملات یلدایی

فاطمه سرابی مادر بزرگ 65 ساله که امشب منتظر حضور فرزندان و 11 نوه خود است می گوید: امشب همه فرزندانم به منزل می آیند و شب خوبی سپری می کنیم. البته برخی عروس ها سعی می کنند که تجمل میهمانی امشب بیشتر شود ولی من تا جایی که بتوانم جلوی آنها را می گیرم چون معتقدم که صفای یلدا به بی آلایشی و سادگی است و مهم این است که چند ساعتی کنار هم خانواده ها خوش بگذرانند.

اجرای طرح نظارتی شب یلدا

محمود سیجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم از اجرای طرح نظارتی شب یلدا از 24 تا 30 آذر ماه امسال خبر داد و افزود: آجیل، خشکبار، میوه و تره بار بیشترین گروه کالایی را تشکیل می‌دهد که از مبدأ تا انتها یعنی از عمده‌فروشی تا مصرف‌کننده بازرسی صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: واحدهای خرده و عمده فروشی به صورت روزانه بازدید می‌شود و سامانه 124 نیز پذیرای انتقادات و پیشنهادات است.

رئیس سازمان صنعت، معدت و تجارت استان قم با بیان اینکه قیمت میوه به روز است و میوه فروشان 20 تا 30 درصد حق دارند سود بر روی قیمت خرید خود حساب کنند گفت: تیم‌هایی به صورت روزانه به میدان میوه و تره بار اعزام می‌شوند و از عمده فروشی‌ها، قیمت‌ها را رصد می‌کنند و اگر تخلفی مشاهده شود با تنظیم برگه گزارش معرفی به تعزیرات در اسرع وقت به گزارشات رسیدگی و احکام صادر می‌شود.

سیجانی عنوان کرد: 20 تیم از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت فعال است و گشت‌های مشترکی با اداره تعزیرات، دانشگاه علوم پزشکی، اماکن نیروی انتظامی و بازرسی اصناف برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه تغییر قیمت‌ها در بازار مورد قبول نیست گفت: اگر فروشندگان فاکتور خرید داشته باشند و مدرکی ارائه دهند بررسی می‌شود و اگر چنین مدارکی وجود نداشته باشد با آنها به عنوان ارائه ندادن فاکتور و گرانفروشی برخورد صورت می‌گیرد و پیگیری در زمینه مخدوش شدن برچسب قیمت میوه فروشان انجام می‌شود.

 

جلوگیری از کمرنگ شدن رسم یلدا

حافظ خوانی و تفعل به گنجینه حافظ از جمله رسم‌های این شب است که با نیت جمعی از سوی بزرگتر فامیل انجام می‌شود و بر گرمای محافل این شب می‌افزایند.

نباید اجازه داد جشن و آیین یلدا که در دل خود صله رحم و محبت را جای داده است در گذر زمان کمرنگ شود و برداشت نادرست از این سنت صورت گیرد و زمینه بی‌توجهی به آن به وجود آید ولی آنچه زمینه کمرنگ شدن این آیین را فراهم می‌کند گرانفروشی‌ها و سوء استفاده در این ایام است که باید با برخورد و گذراندن مراحل قانونی از این امر جلوگیری کرد.
انتهای پیام / 137
 
https://qomnews.ir/vdcdjs05.yt0xo6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما