سه شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : 72541
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم
معاون خدمات شهری شهردار قم خبر داد:

پیگیری شهرداری برای اجرای طرح حمایت از فضای سبز خانگی

قم نيوز : معاون خدمات شهری شهردار قم از پیگیری شهرداری برای اجرای طرح حمایت از فضای سبز خانگی خبر داد.
پیگیری شهرداری برای اجرای طرح حمایت از فضای سبز خانگی
پیگیری شهرداری برای اجرای طرح حمایت از فضای سبز خانگی
به گزارش قم نیوز سیدامیر سامع دوشنبه شب در هفتاد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر قم که به ریاست عبدالله جلالی در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، بیان کرد: ایجاد فضای سبز می تواند نقش مهمی در تلطیف هوای قم داشته باشد به ویژه اینکه قم از نظر آب و هوایی شرایط نامناسبی را در قم شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه هرسال وضعیت نامناسب‌تری در بخش آب، هوا، محیط زیست و فضای سبز روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: فضای سبزی که در شهر ایجاد می‌شود هر روز هزینه‌های سنگین‌تری را بر شهر تحمیل می‌کند و بهتر است که از مشارکت مردم در این زمینه استفاده شود که هم کیفیت بیشتر خواهد شد و هم هزینه‌ها کمتر می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری قم افزود: بر اساس آئین نامه های اجرایی و تصمیمانی که شورای اسلامی شهر اتخاذ کرده اند ساختمان ها باید در روند ساخت و ساز به ایجاد فضای سبز و صرفه جویی در مصرف آب توجه داشته باشند تا از مشوق ها و مزایای در نظر گرفته بهره مند شوند.

سامع تصریح کرد: بر اساس این طرح که در قالب پیش نویس آیین نامه اجرایی تهیه و به شورا ارسال شده کلیه ابنیه ها و ساختمان هایی که در ساخت و ساز آنها مساله فضای سبز و صرفه جویی در مصرف آب مورد توجه قرار گرفته باشد، علامت دار می شوند.

وی اضافه کرد: مردم همان گونه که در خرید ساختمان به سیستم نورپردازی آن توجه می کنند، باید به اصول زیست محیط زیستی رعایت شده در ساختمان مورد نظر خود نیز توجه نمایند، تا فرهنگ حفظ محیط زیست و فضای سبز در جامعه نهادینه شود.

معاون خدمات شهری شهرداری قم تصریح کرد: طبق این طرح ساختمان ها، مطابق شاخص های نظیر فضای سبز و بازچرخانی آب در رده های مختلف تقسیم بندی می شوند، و کمیته ای متشکل از دستگاه های ذی ربط شامل شهرداری، نظام مهندسی، راه و شهرسازی و نماینده دانشگاه ها نیز این ویژگی را در ساختمان ها بررسی و با شاخص ها تطبیق می دهند.

سامع گفت: هر واحد ساختمانی که از مشخصه های زیست محیطی برخوردار باشد به آن پلاک محیط زیست تعلق می گیرد، و از سوی ارگان های مربوطه از جمله دستگاه های خدمات شهری، شهرداری و راه و شهرسازی مشوق هایی تعیین می شود.

وی با اشاره به بررسی‌ طرح‌های مختلف در حوزه توسعه فضای سبز خانگی گفت: به دنبال این هستیم که ساختمان‌هایی که شاخصه‌های محیط زیست و فضای سبز را رعایت کردند معرفی شوند و شرایطی ایجاد شود که همانطور که مردم نوع ساخت را بررسی می‌کنند کیفیت فضای سبز و شاخص‌های محیط زیستی را نیز در ساختمان‌ها مورد توجه قرار دهند تا به نوعی ارزش افزوده برای سازندگان باشد.

معاون شهردار قم با اشاره به لزوم پیش‌بینی مشوق‌هایی برای توسعه فضای سبز خانگی بیان کرد: باید با این روند به شرایطی برسیم که از مزایای توسعه فضای سبز هم شهر برخوردار شود هم شهروندان.

سامع با اذعان به اینکه محیط زیست قم در حوزه آب و هوا هر ساله شرایط نامناسب تری از قبل پیدا می کند، گفت: احداث فضای سبز شهری هزینه های زیادی به مدیریت شهری تحمیل می کند، و به همین خاطر موضوع ایجاد فضای سبز پایدار با هزینه های کمتر مطرح شده است.

وی بیان کرد: فضای سبز موجود در اختیار شهرداری قم 22 میلیون مترمربع شامل پنج هزار و 226 پارک و بوستان و هفده هزار و 132 هکتار مناطق سبز جنگلی و کمربند سبز است.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcizway.t1ar52bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما