شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب : 73847
منبع : خبرگزاری فارس
عضو هیأت علمی دانشگاه:

دستاوردهای انقلاب به صورت باورپذیر ارائه شود

قم نيوز : عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: دست اندرکاران نباید فراموش کنند که تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی باید به صورت باورپذیر ارائه شود تا هم جواب ناامیدکنندگان ملت ایران داده شود و هم انگیزه جدیدی برای ادامه راه به جامعه تزریق کند.
دستاوردهای انقلاب به صورت باورپذیر ارائه شود
دستاوردهای انقلاب به صورت باورپذیر ارائه شود
به گزارش قم نیوز علی اصغر حبیبیان امروز درباره ضرورت پاسداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تبیین دستاوردهای این انقلاب شکوهمند، بهترین روش شناخت این دستاوردها را در اتخاذ «روش مقایسه ای» و «آسیب شناسی تفاضلی» دانست و تصریح کرد: 22 بهمن 97 باید مانند خود  22 بهمن 57، متفاوت، پُرشور و تأثیرگذار برگزار شود.

وی افزود: هر حرکت انقلابی برای خود اهدافی تعیین می کند که البته در راه رسیدن به آن اهداف، با  فراز و نشیب و به تعبیر رهبر معظم انقلاب با دست اندازها و چالش هایی رو به روست.

وی که سابقه ریاست دانشگاه شهید محلاتی قم را در کارنامه دارد ادامه داد: تبیین دستاوردهای انقلاب است که مشخص می کند کارنامه فعالیت ها چه بوده و آن انقلاب تا چه مرحله ای پیش رفته است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه درباره ضرورت تبیین این دستاوردها گفت: افزایش انگیزه برای تداوم مسیر حرکتی، نگرش به راه طی شده برای تکمیل اهداف و نقاط قوت و همچنین شناسایی نواقص و موانع و رفع آن ها در کنار اتخاذ تدابیری برای بالندگی  و نو به نو شدن، از جمله مهم ترین ضرورت های تبیین دستاوردهای هر انقلاب و از جمله انقلاب اسلامی است.

 

تفاوت انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب ها

وی در تکمیل این مبحث اظهار کرد: تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب ها در این بود که انقلاب اسلامی علاوه بر اهداف انسانی و ظاهری، به دنبال اهداف الهی و معنوی هم بود که عنوان «اسلامی» بیانگر همین نکته است؛ پس به همین دلیل است که انقلاب اسلامی ما، اصول خدشه ناپذیر دینی مانند قاعده ظلم ستیزی و نفی ظلم پذیری و یا قاعده ای مانند قاعده نفی سبیل را بر اساس متون دینی شناخت و آن را در قانون اساسی خود نیز قرار داد.

کارشناس برجسته مسائل سیاسی و امنیت ملی همچنین «استقلال» را سرمنشأ همه اهداف انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: استقلال یا همان عدم وابستگی، اکسیری است که در همه زمینه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی باید بروز و ظهور داشته باشد تا انقلاب اسلامی بتواند با تمسّک به این حبل متین، به سوی همه اهداف عالی خود حرکت کند و در مسیر آن اهداف باقی بماند.

 

تبیین دستاوردها با روش مقایسه ای و آسیب شناسی تفاضلی

حبیبیان در ادامه، چالش شناسی و آسیب شناسی را، روشی مهم برای دستاوردشناسی خواند و گفت: در این روش و بر اساس آمار، مقایسه ای منطقی بین شرایط قبل از انقلاب و بعد از انقلاب انجام می گیرد؛ به طور مثال درباره شناخت و تبیین دستاوردهای  انقلاب اسلامی، مدت مشابه در دوره پیش از انقلاب مبنا قرار می گیرد تا آمار سنجیده شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اضافه کرد: اکنون که در چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم؛ می توانیم این چهل سال را با چهل سال پیش از انقلاب و در دوره پهلوی یا حتی 57 سال شاهنشاهی رضاشاه و محمدرضا شاه مقایسه کنیم تا ببینیم در کجا ایستاده ایم؛ البته بررسی برنامه های توسعه ای 5 ساله نوشته شده در ایام پس از جنگ تحمیلی و همچنین برنامه های اخیر 25 ساله و 50 ساله ای که حضرت آقا برای انقلاب اسلامی تبیین فرموده اند نیز می تواند در این مقایسه و آسیب شناسی تفاضلی به ما کمک کند تا قله ها را بهتر بشناسیم و مسیر را بر اساس اهداف بلند و متعالی، بازیابی و بازخوانی کنیم.

 

ضرورت به جریان افتادن «نهضت غبارروبی» در کشور

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی، مانند تابلوهایی هستند که گاهی در مسیر زمان، غبارآلود و زنگارآلود می شوند؛ بر ضرورت زنگارزدایی از این تابلوها تأکید کرد و این مهم را به روشنگری و تبیین مسائل برای نسل جدید گره زد.

وی افزود: بنده بر این باورم که کشور ما امروزه به یک «نهضت غبارروبی» نیاز دارد تا راه را گُم نکنیم و همان گونه که مزار مطهر شهدا را غبارروبی می کنیم؛ با غبارروبی از دستاوردهای انقلاب اسلامی هم، ضمن ایجاد نشاط و شور نوین در بین مردم و بویژه جوانان، زمینه را برای آسیب شناسی و چالش شناسی هم مهیا کنیم.

حبیبیان همچنین استراتژی بزرگ و راهبرد کلان دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی را تضعیف اردوگاه انقلاب از مسیر افزایش تحریم ها، تداوم فشار و تلاش برای ایجاد شکاف در بین مردم، فعال نگهداشتن تروریسم داخلی و خارجی، نفوذ در حاکمیت سیاسی و البته جنگ نرم فرهنگی، رسانه ای و سایبری دانست و گفت: همه مردم و مسؤولان باید بسیج شوند و دست در دست هم، هوشیاری و بیداری خود را برای مقابله با این نقشه های دشمن حفظ کنند.

وی با بیان این که 40 سالگی، سنّ کمال است و نه پیری افزود: دست اندرکاران نباید فراموش کنند که تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی باید به صورت باورپذیر ارائه شود تا هم جواب ناامیدکنندگان ملت ایران داده شود و هم انگیزه جدیدی برای ادامه راه به جامعه تزریق کند.

این استاد دانشگاه در عین حال با اشاره به لزوم شناخت گذشته، حال و آینده و همچنین شناخت مکرر اهداف و آسیب های اصلی انقلاب، سخن خود را با این روایت ماندگار مولا امیرالمؤمنین (ع) به پایان برد که «رَحِمَ اللهُ امریء عَلِمَ مِن أین و فی أین و إلی أین؛ خداوند رحمت کند بنده ای را که بفهمد از کجا آمده؛ در چه جایگاهی است و به چه مقصدی روانه است».

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdciyvay.t1ap52bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما