يکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب : 73885
منبع : خبرگزاری تسنیم

شهرک پردیسان قم از کمبود کتابخانه و سرانه‌های فرهنگی رنج می‌برد

قم نيوز : کمبود سرانه‌های فرهنگی و کتابخانه مشکلات جدی برای اهالی شهرک پردیسان قم به‌ویژه برای دانش‌آموزان و دانشجویان به وجود آورده است.
شهرک پردیسان قم از کمبود کتابخانه و سرانه‌های فرهنگی رنج می‌برد
شهرک پردیسان قم از کمبود کتابخانه و سرانه‌های فرهنگی رنج می‌برد
به گزارش قم نیوز اگر بگوییم دین اسلام‌، دین دانش و آموزش برای زندگی سعادتمندانه دنیا و آخرت بشریت است، حرفی ناحق نگفته‌ایم اهمیت علم و دانش در اسلام به‌قدری مهم است که اولین کلمه‌ای که جبرئیل به حضرت محمد (ص) گفت: «اقرأ» (بخوان).

امروزه اهمیت به دست آوردن علم و دانش بر بشریت مخفی نیست و همه مکاتب بشری و ادیان آسمانی بر کسب علم و دانش تأکیددارند و پیشرفت و ترقی در مسیر علم را افتخارآمیز می‌شمارند. لکن بدون تردید دین مبین اسلام بیش از هر دین و آیین دیگری به علم بهاداده و انسان‌ها را به تعلیم و تعلم فراخوانده است.

کتابخانه یکی از نهاد اجتماعی شناخته‌شده است که زمینه ترویج کتاب‌خوانی را فراهم و امر مطالعه را ترویج می‌کند و هدف اصلی، خدمت به اجتماع است. ازآنجاکه اساس رشد انسان در اندوختن دانش و ارتقا درجات روحی و روانی و اخلاقی است، در اسلام نیز مقام علم، عالم، کتاب و کتابت از جایگاه رفیعی برخوردار است چنان چه در قرآن کریم معجزه جاوید نبی اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم ریشه کتابت 322 بار در 37 صیغه مختلف آمده است.

در این بازه زمانی که ما زندگی می‌کنیم شاهد نبوغ علوم متفاوتی از سرتاسر جهان هستیم، کشفیات یا اختراعات جدید توسط افرادی به دست میاید که وجه مشترک بین آنان مطالعه علوم متفاوت و تمرکز بر امر مطالعه است، اگر افراد در زمان مطالعه نتوانند تمرکز داشته باشند فرقی ندارد آن مطلب کوتاه یا بلند باشد، نمی‌توان آن علم را فراگرفت. کتابخانه یا یک اتاق خالی می‌تواند به انسان کمک کند تا در این امر موفق شود.

باوجود اهمیت و تأکید فراوان بر روی مسئله کتاب‌خوانی، منطقه پردیسان قم ازنظر سرانه‌های فرهنگی به‌شدت دچار فقر و کمبود بوده و از این منظر به‌شدت رنج می‌برد.

 پردیسان نام منطقهٔ هشتم شهرداری قم است که در جنوب غربی شهر قم قرار دارد. این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی تأسیس شد و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد. منطقه پردیسان در تاریخ 30 بهمن‌ سال 75 به‌عنوان محدوده خدمات شهری شهر قم اضافه شد.

اکنون 20 سال از تأسیس این شهر می‌گذرد و با وجود اینکه فقط  حدود 11 کیلومتر تا مرکز شهر قم فاصله دارد مشکلات فراوانی در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارد. در آخرین آمار سرشماری سال 1395 این شهر 200٬000 نفر شمارش‌شده است و به علت وجود مسکن مهر قم در این ناحیه به‌سرعت بر جمعیت آن افزوده می‌شود، پیش‌بینی می‌شود جمعیت این منطقه به‌زودی به 300٬000 نفر برسد.

اما اکنون‌ زمان آن فرا رسیده است تا درباره اقدام مسئولان و فراز و نشیب پردیسان صحبت‌هایی شود، اما امروز پردیسان را در حیات خلوت و سکوت مسئولان در برابر مشکلات و  مطالبات مردم می‌یابیم، این عدم پاسخگویی در بسیاری از زمینه‌ها  ازجمله نیمه کار ماندن ساختمان مصلی پردیسان، عدم تکمیل بلوار امام علی(ع)، نبود بازرسی بر قیمت کالا و خدمات، کمبود کتابخانه و کمبود سرانه‌های اجتماعی و فرهنگی ازجمله مهم‌ترین آن‌ها است.

دوری از کتابخانه سبب دوری شهروندان پردیسانی از کتاب شده است

محمدصادق عباسی دانش‌آموز دبیرستانی ساکن پردیسان با اشاره به تعداد زیاد ساکنان شهر پردیسان که اعم از طلاب و دانشجویان مهاجر و  دانش‌آموزان ساکن در شهر هستند خاطرنشان می‌کند: برای مطالعه و تحقیق مکانی مناسب برای ما ساخته نشده است، پردیسان بیش از 12 دانشگاه و موسسه و پژوهشگاه علمی ازجمله دانشگاه پیام نور، دانشگاه ادیان و مذاهب، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه داراست و بالغ‌بر 5 دبیرستان دولتی دخترانه و پسرانه ازجمله دبیرستان اندیشه و حاج محمد ایزدی دارد که دانش‌آموزان در شاخه نظری در حال تحصیل هستند.

محمد نوروزی یکی از شهروند پردیسانی نیز می‌گوید: ناچاریم برای رفتن به کتابخانه امن و دارای منابع علمی و کتاب‌های مناسب در مسیرهای پرتردد رانندگی کنیم یا روزانه هزینه کرایه رفت‌وآمد خود به شهر اختصاص دهیم تا بتوانیم از کتابخانه‌های عمومی داخل شهر قم استفاده کنیم. به همین سبب برخی از ما از رفتن به کتابخانه منصرف می‌شویم و گاهی هم دوری ما از کتابخانه علت دوری از کتاب و کتاب‌خوانی می‌شود.

این وضعیت در حالی است که حجت‌الاسلام عطاء‌الله جباری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم سال گذشته پس از دیدار مسئولین استانی و نماینده مردم قم احمد امیرآبادی فراهانی از مشکلات محله مسکن مهر پردیسان در جلسه‌ای که در همان شب با حضور مردم در مسجد امام کاظم (ع) پردیسان صورت گرفت وی وعده احداث کتابخانه عمومی و راه‌اندازی کتابخانه سیار در شهر پردیسان را داد که باگذشت بیش از یک سال از آن تاریخ هنوز اتفاقی را در این زمینه شاهد نبودیم.

علی معصومی از شهروندان دیگر پردیسانی عنوان می‌کند: ما دانش‌آموزان از وضعیت کنونی  بسیاری از مدارس که مجهز به کتابخانه نبوده یا فاقد کتاب‌های مناسب و مرجع هستند که این وضعیت شامل حال  کتابخانه‌های مساجد هم می‌شود ناراضی هستیم و این شرایط باعث ضعف تحصیلی و عقب ماندن ما در رقابت با دانش‌آموزان شهری شده است.

وی ادامه می‌دهد: مساجد حضرت زینب (س) و خاتم‌الانبیا (ص) جزء محدود مساجدی هستند که بیشتر از فضای کتابخانه برای مطالعه استفاده می‌شود که آن‌هم در زمان‌های مانند آغاز سال تحصیلی و مخصوصاً در زمان امتحانات با مشکل‌های فراوان و ازدحام جمعیت روبه‌رو است، هرچند نمی‌توان کتابخانه عمومی شهر پردیسان را نادیده گرفت که در نزدیکی مسجد حضرت زینب (س) پردیسان احداث‌شده است ولی قابلیت پوشش محصلین و محققین شهر را ندارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز کمبود سرانه و زیرساخت‌های فرهنگی در شهرک پردیسان قم را مورد توجه قرار داده و تأکید می‌کند: در شهرک پردیسان قم زیرساخت و سرانه‌های فرهنگی باوجود جمعیت قابل توجه  ساکن در آن بسیار محدود و نگران‌کننده است.

ولی سؤال این‌ است که آیا برای مسئولان شهری و فرهنگی استان با توجه به‌ضرورت‌ فرهنگی و اجتماعی استان قم که محل انتشار آثار دینی و تحقیق و پژوهش و همچنین نیازهای شهروندان چرا قبل از شروع انبوه‌سازی و ساخت‌وساز در شهر‌ پردیسان برای این خلأ فرهنگی یعنی احداث کتابخانه عمومی چاره‌اندیشی نکردند؟

گزارش از مهدی قصوری

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcaman0.49nea15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما