دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 73913
منبع : خبرگزاری ايرنا
معاون دانشگاه علوم پزشکی قم:

یک سوم عطاری های قم مجوز فعالیت ندارند

قم نيوز : معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: حدود یک سوم عطاری های قم مجوز فعالیت ندارند و مردم باید در مراجعه به این مراکز نسبت به دریافت داروهای گیاهی احیاط کنند.
یک سوم عطاری های قم مجوز فعالیت ندارند
یک سوم عطاری های قم مجوز فعالیت ندارند
به گزارش قم نیوز ابوالفضل نیک آزما با بیان این که حدود 400 عطاری در سطح شهر فعالیت می‌ کنند، افزود: با وجود این که صاحبان عطاری اطلاعات علمی و فنی در مسائل مربوط به درمان ندارند، ولی مراجعه های زیاد مردم باعث می شود عطاری ها وارد این حوزه شده و ادعای درمان بیماری ها را داشته باشند.

وی با اشاره به برخی تخلف های گزارش شده در عطاری‌ ها، ادامه داد: در حالی که وظیفه عطاری ها فقط عرضه گیاهان دارویی خام و فراوری نشده می باشد و اجازه هیچ اقدام درمانی ندارند، اما در بازرسی ها، مشاهده شده که برخی از این واحدهای صنفی علاوه بر دخالت در درمان، اقدام به فروش داروهای شیمیایی و حتی داروهای مخدر نیز می ‌کنند.

وی گفت: برای صاحبان عطاری ها کلاس های آموزشی برگزار می شود تا ضمن اطلاع از وظایف خود، با گیاهان دارویی نیز آشنا شوند.

نیک آزما در عین حال تاکید کرد: درمان بیمار فقط برعهده پزشکانی می باشد که تحصیلات علمی در این حوزه داشته، صلاحیت آن ها برای درمان تایید شده و پروانه مطب دریافت نموده اند.

وی بیان کرد: مردم باید آگاه باشند درمان ‌های نادرست و ناقص به اسم طب سنتی، گیاهی و یا هر عنوان دیگری ممکن است درمان اصلی را به تعویق انداخته و پس از سپری شدن زمان طلایی درمان، دیگر اقدام های علمی و استاندارد نتیجه بخش نخواهد بود و ممکن است آسیب ‌های جبران ناپذیری برای سلامتی افراد به جای بگذارد. 

وی به مردم توصیه کرد: برای استفاده از داروهای گیاهی و طب سنتی به درمانگاه های مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این که موضع منفی در مقابل طب سنتی نداریم، بیان کرد: متاسفانه در جامعه این تفکر و رویکرد وجود دارد که طب سنتی می تواند تمام بیماری ها را پاسخ بدهد، درمان و مدیریت کند؛ ولی حقیقت این است که این طب پاسخی برای بیماری های جدید که در جوامع انسانی ایجاد و گسترش یافته یا شدت عمل بالایی دارد، ندارد.

وی تاکید کرد: مردم باید آگاه باشند اگر در مراجعه به مراکز درمانی غیرمجاز آسیبی به آن ها وارد شود، هیچ حمایت قانونی از بیمار نمی شود.

وی با بیان این که بیشتر تعالیم در حوزه طب اسلامی مربوط به پیشگیری، آموزش و ترویج سبک زندگی سالم است، افزود: اگر مردم درمان خودشان را به افرادی که در این حیطه صلاحیت علمی و قانونی دارند، بسپارند، بسیاری از مشکلات در عرصه سلامت حل می شود.

نیک آزما خاطرنشان کرد: اکثر محصولات عرضه شده در عطاری ‌ها مشمول قیمت گذاری مصوب نیست و امکان فروش با هر قیمتی حتی بیشتر از قیمت واقعی محصول وجود دارد.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcc1oqm.2bq1s8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما