چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : 73987
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم:

بزرگ ترین معدن قم معدن منگنز ونارچ است

قم نيوز : رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: معدن منگنز ونارچ بزرگترین معدن استان است و در استان قم گچ و آهک هم از معادن استان استخراج می‌شود.
بزرگ ترین معدن قم معدن منگنز ونارچ است
بزرگ ترین معدن قم معدن منگنز ونارچ است
به گزارش قم نیوز محمود سیجانی در جلسه شورای معادن استان قم در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری با اشاره به صنعت سنگ استان قم اظهار کرد: این استان جزو پنج استان برتر در زمینه صنعت سنگ است و تعدادی از واحدهای پیشرفته سنگ در قم وجود دارد که این واحدها دارای قابلیت صادرات هستند.

وی ادامه داد: مهم ترین برنامه‌های بخش معدن استان قم در سال جاری پیگیری و تکمیل اکتشافات مواد معدنی فلزی به ویژه طلا توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ، پیگیری نتایج مطالعه ژئوفیزیک استان، پیگیری اجرای طرح معدنی و گردشگری دریاچه نمک قم و پیگیری تسهیلات اشتغال روستایی برای فعال سازی معادن کوچک غیرفعال است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: یکی از مشکلات اصلی بخش معدن استان عدم پذیرش پروانه بهره داری معادن به عنوان وثیقه بانکی با وجود تاکید رئیس بانک مرکزی است، دستگاه‌های اجرایی استان به خصوص اداره کل منابع طبیعی باید با این سازمان برای فرآیند قانونی و اکتشاف و بهره برداری ذخایر معادن تعامل داشته باشند.

سیجانی با اشاره به اتاق فکر معدن استان قم اظهار کرد: این اتاق در استان شکل گرفته است و جلسات آن به صورت دو هفته یک بار برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد ایجاد شهرک صنعتی سنگ‌های قیمتی در استان قم با توجه به فعالیت 400 کارگاه تراش سنگ و تولید زیورآلات مرتبط و ایجاد بازارچه به منظور ارائه محصولات پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: براساس اکتشافات صورت ذخایر خوب طلا، مس و آهن را در معادن استان داریم، عملیات ژئوفیزیک هوایی در 50 درصد مساحت استان قم با هزینه بالغ بر پنج میلیارد تومان با پرواز یک فروند بالگرد سازمان زمین شناسی به منظور شناسایی کاسارهای پنهان انجام شد.

سیجانی با اشاره به عملکرد شورای معادن استان قم اظهار کرد: این شورا پس از تفویض اختیارات شورای معادن کشور به استان‌ها تشکیل شد و در طول سال جاری شاهد برگزاری مستمر جلسات شورا با حضور نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی بودیم.

وی ادامه داد: 30 نوع ماده معدنی از 68 ماده معدنی کشور در معادن استان قم وجود دارد، معدن منگنز ونارج بزرگترین معدن استان است و در استان قم گچ و آهک هم از معادن استان استخراج می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: اولویت استان در بخش معدن جلوگیری از خام فروشی است، دو درصد از ذخایر معدنی کشور در استان قم است و 37 معدن در استان قابل واگذاری به بخش‌های دیگر است.

سیجانی با اشاره به ظرفیت‌های دریاچه نمک اظهار کرد: سرمایه گذاری در این دریاچه عواید زیادی را برای استان قم به لحاظ اقتصادی دارد، سرمایه گذاری در دریاچه نمک موجب ایجاد اشتغال برای مردم قم می‌شود و این دریاچه یک ظرفیت اساسی برای استان است.

وی خاطرنشان کرد: برای همکاری و تعامل بیشتر بین سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل منابع طبیعی در استان قم، کارگروه تعامل ایجاد شد و در این کارگروه کار بررسی و تصمیم گیری در خصوص معادن قم صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcd5n05.yt0sj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما