جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۰۰
کد مطلب : 74060
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز

آیت الله فاضل لنکرانی: حق علمی امام خمینی(ره) در حوزه مغفول مانده است

قم نيوز : رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار با اشاره به اینکه حق علمی امام راحل در حوزه ما مغفول مانده است، گفت: امروز این درد است که چه میزان مبانی امام راحل در حوزه بیان می شود؛ لذا باید در احیای فکری فقه و اصول امام(ره) قدم جدی برداشته شود.
آیت الله فاضل لنکرانی: حق علمی امام خمینی(ره) در حوزه مغفول مانده است
آیت الله فاضل لنکرانی: حق علمی امام خمینی(ره) در حوزه مغفول مانده است
به گزارش قم نیوز آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ظهر امروز در هفتمین مجمع عمومی انجمن اصول فقه حوزه که در مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد، چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران را گرامی داشت.

وی بیان کرد: موضوع ظرفیت شناسی علم اصول در استنباط احکام مسائل مستحدثه با عنوان مرجعیت عرف در مفاهیم و مصادیق از موضوعات  کلیدی و از نقاط افتراق مکتب اصولی نجف و قم است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: در این الفاظی که مفاهیم آن را عرف باید بیان کند این سوال مطرح می شود که بعد از تبیین معانی و مفاهیم آیا مصداقش را هم باید عرف معین کند یا مصداق در دست عرف نیست؟.

آیت الله فاضل لنکرانی ابراز کرد: مکتب نجف قائلند عرف در همین محدوده وظیفه اش تمام می شود و بیش از این محدوده حقی ندارد در مقابل، مرحوم حائری مؤسس حوزه و شاگردان امام راحل معتقدند همانطور که امر تشخیص مفهوم و معنا به ید العرف است، تعیین مصادیق هم به یدالعرف است و عرف باید مصادیق را روشن کند.

وی افزود: نکته این است که آن الفاظی که معنایش را عرف معین کرده است آیا در این گونه الفاظ مصادیقش را هم باید عرف معین کند یا حق دخالت در مصادیق را ندارد؟ عمده دلیل نائینی و امثال آن این است که قضایا و موضوعات آن مصداقش واقع این عناوین است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه خاطرنشان کرد: وقتی زمان و مکان را در استنباط و استخراج دخیل می دانیم کسانی که می گویند مصادیق عرفی نیست چگونه می خواهند پاسخ دهند؟.

وی با بیان اینکه مصادیق معونه را عرف باید مشخص کند، افزود: در فقه مصادیقی است که غیر از مراجعه به عرف راهی برای آن نداریم.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: حوزه انقلابی ما اگر بخواهد انقلابی بماند، باید مبانی اصیل امام را از فقه و اصول استخراج نماید.

وی با اشاره به اینکه حق علمی امام راحل در حوزه ما مغفول مانده است، گفت: امروز  این درد است که چه میزان مبانی امام راحل در حوزه بیان می شود؛ لذا باید در احیای فکری فقه و اصول امام(ره) قدم جدی برداشته شود.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcgzz9u.ak9t34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما