دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۱
کد مطلب : 74940
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز

نشست قرآنی «قرآن و استقامت» در مجتمع امین قم برگزار شد

قم نيوز : نشست قرآنی با موضوع «قرآن و استقامت» با مصداق‌شناسی اسوه‌های صبر و بردباری به همت مجتمع آموزش عالی فقه و با حضور طلاب، استادان و دانش‌پژوهان جامعةالمصطفی برگزار شد.
نشست قرآنی «قرآن و استقامت» در مجتمع امین قم برگزار شد
نشست قرآنی «قرآن و استقامت» در مجتمع امین قم برگزار شد
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام محمدحسن مهدوی‌مهر، پیش از ظهر امروز در نشست قرآنی «قرآن و استقامت»، که در سالن اجتماعات مجتمع امین قم برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت میلاد باسعادت فاطمه زهرا(س) و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره)، تصریح کرد: امیدواریم خداوند متعال همه ما را از سرچشمه کوثر الهی سیراب نماید.

وی در ادامه به آیاتی از قران کریم اشاره نمود و ابراز داشت: آیه «فَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَكَ وَ لاتَطغَوا»، دستوری قرآنی برای اهمیت استقامت در راه مأموریت الهی است.

حجت‌الاسلام مهدوی‌مهر سختی‌های استقامت را در مسیر مأموریت الهی مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: بحث استقامت، از مهم‌ترین شروط سرانجامی کارهای بزرگ و مأموریت‌های والاست.

وی افزود: در وادی اعمال، توفیق یا عدم توفیق، بر عنصر استقامت  استوار است؛ اگر استقامت وجود داشته باشد، توفیق هم در پس آن به دست خواهد آمد. خداوند متعال در آیات قرآن، استقامت را رمز موفقیت و سرانجامی مأموریت و رسالت پیامبر(ص) بیان می‌کنند.

سخنران نشست قرآنی با اشاره به این که استقامت، دشوارترین مرحله در انجام رسالت‌هاست، تصریح کرد: عمق و گستره دشمنی‌ها غالبا پس از شکل‌گیری مأموریت آغاز می‌شود. استقامت در برابر دسیسه‌ها و دشمنی‌هایی که پیش روی ادامه انجام رسالت الهی ایجاد می‌شود، مهم‌ترین مرحله سرانجامی مأموریت هاست.

دبیر هیئت امنای جامعةالمصطفی جبهه الله و طاغوت و صف‌آرایی هم‌آنی و همیشگی جبهه حق و باطل را در برابر یکدیگر مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: بهای پیروزی جبهه حق، در استقامت مومنان نهفته شده است؛ هر چه استقامت بیشتر باشد، موفقیت‌ها گسترده و روزافزون خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌مهر اذعان داشت: در بررسی مقاطع مختلف تاریخی از زمان حضرت آدم(ع) تا امروز، همواره شاهد صف‌آرایی جبهه حق و باطل بوده‌ایم و هر جایی که جبهه حق استقامت را در پیش گرفته، به توفیقات روزافزونی دست یافته است.

دبیر هیئت امنای جامعةالمصطفی به ابعاد فردی و اجتماعی استقامت نیز اشاره نمود و یادآور شد: استقامت فردی هیچ گاه پاسخ‌گوی ابعاد اجتماعی نبوده، تنها برای پاسخ به نیاز ساحت‌های فردی استفاده می‌شود.

وی، استقامت و مقاومت را مهم‌ترین عامل موفقیت و سربلندی دانست و اظهار داشت: استقامت انسان در حوزه‌های مختلف، به ویژه عرصه‌های علمی و دانشی، آدمی را به درجات بالا و مراتب بلندمرتبه می‌رساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌مهر استقامت در مباحث آموزشی و علمی را از ملزومات موفقیت طلاب عنوان کرد و ابراز داشت: طلاب باید موضوع استدامت و استقامت را در مباحث آموزش، سرلوحه فعالیت‌های علمی خود قرار دهند.

وی به فرازهای دیگری از آیات الهی اشاره و تصریح کرد: در زندگی بزرگان اعم از پیامبران و اولیای الهی، آنهایی در عرصه اجتماع توفیق داشتند که همراه و یاور داشتند؛ پیامبران و اولیای الهی اگر یاران مقاوم نداشتند، در عرصه اجتماع به توفیقات چندانی دست نمی‌یافتند.

دبیر هیئت امنای جامعةالمصطفی بر توجه روزافزون طلاب و دانش‌پژوهان بر انجام رسالت‌های فردی و اجتماعی تأکید نمود و اذعان داشت: استقامت، شرط لازم کسب توفیقات الهی است؛ طلاب که پا جای پای بزرگان و اولیای الهی گذاشته و هدایت انسان‌ها را در پیش گرفته‌اند، باید بیش از پیش استقامت در درس و تحصیل علم را مورد توجه قرار دهند.

وی به گذران عمر آدمی و لزوم توجه به این موهبت الهی اشاره نمود و ابراز داشت: باید از این عمر برای رسیدن به هدف و انجام رسالت‌های الهی به درستی استفاده نماییم. استقامت مهم‌ترین عنصر ارزش‌بخشی به عمر آدمی است، زیرا بدون استقامت نمی‌توان در انجام رسالت موفق شد و به هدفی که برای آن عمر خویش را معامله کرده‌ایم، دست نخواهیم یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌مهر با بیان این که اگر عمر آدمی در راه طاعت الهی و انجام وظیفه و رسالت الهی مصروف نشود، خسارت‌آفرین خواهد بود، اظهار داشت: استقامت در راه ایمان و عمل صالح، ما را از خسران و زیان‌کاری رهایی می‌دهد.

وی صدیقه طاهره(س) را از بزرگ‌ترین مصادیق استقامت و استقامت‌کنندگان برشمرد و تصریح کرد: درباره حضرت فاطمه زهرا(س) از تعبیر «صابره» استفاده شده است؛ شیرینی‌های معنوی امروز، ثمره صبری است که اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، به ویژه حضرت فاطمه زهرا(س)، در پیش گرفتند.

دبیر هیئت امنای جامعةالمصطفی پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را چشمه‌ای از ثمرات استقامت اولیای الهی دانست و یادآور شد: امام خمینی(ره ) استقامت مادر بزرگوارشان، حضرت فاطمه زهرا(س) را نصب‌العین خویش قرار داده، همچون کوه در برابر بزرگ‌ترین فشارهای جباران زمان  ایستادگی کردند که با تمام توان و امکانات عالم آمده بودند.

سخنران این نشست قرآنی ایمان به راه و تردید نداشتن در مسیر پیش رو را از ویژگی‌های نهضت روح‌الله(ره) دانست و اذعان داشت: ایران ظرف مکانی انقلاب اسلامی و شرفی برای ملت ایران است که دلدادگانی از سراسر جهان را معطوف به این چشمه جوشان نموده است.

وی استقامت در برابر دسیسه‌ها، مشکلات، معضلات و کاستی‌ها را از ویژگی‌های ملت انقلابی ایران عنوان و تصریح کرد: مردم انقلابی ایران از آغازین روزهای نهضت و از چهل سال پیش تاکنون، با مشکلات و دسیسه‌های گوناگونی مانند جنگ تحمیلی، جنگ اقتصادی، فرهنگی و... روبه‌رو شده‌اند.

حجت‌الاسلام مهدوی‌مهر، در بخش پایانی سخنان خود، سختی در برابر دشمنان و مهربانی با دوستان را از ویژگی‌های بارز رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) دانست و اذعان داشت: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) بارها درس استقامت را در برابر زیاده‌خواهی دشمنان، اصل پیروزی بر آنان دانسته‌اند؛ این پیروزی، که با صبر و استقامت در هم آمیخته شده است، بی‌شک به دست الطاف غیبی الهی رقم خواهد خورد.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcdzn05.yt0oo6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما