جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 75046
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
رئیس هیئت فقهی سازمان اوقاف وامور خیریه کشور:

حوزه به مبحث وقف توجه جدّی نکرده است

قم نيوز : امروز در باب وقف موضوعات بسیار جدید وارد شده که هنوز برای آن در حوزه، فکری نشده، برخلاف توهم ها و ادعا های مطرح شده، مذهب امامیه وشیعه در مورد وقف کارهای جدی کرده است.
حوزه به مبحث وقف توجه جدّی نکرده است
حوزه به مبحث وقف توجه جدّی نکرده است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام روحانی نژاد پیش از ظهر امروز در همایش بزرگداشت عالم واقف مرحوم آیت الله ملاصادق قمی که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفای  قم برگزار شد گفت: او عالم جامع در علوم مختلف در عصر خودش بودند و در عین حال درامور اجتماعی هم فعالیت جدی داشته و غافل نبودند.

رئیس هیئت فقهی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: مرحوم ملاصادق فقیه کبیر و عالم جلیل القدر بوده  که موقوفات زیادی در قم دارند و عمدتا موقوفات ایشان موجود است و به نحود مطلوب بهره برده می شود.

وی عنوان کرد: در عین حال که فقیه و جامع در علوم مختلف بود، به مسائل اجتماعی جامعه و مردم و مسائل عرفانی توجه جدی داشت.

حجت الاسلام روحانی نژاد گفت: ایشان عالم عمل بوده است. کسی بوده که خودش فراموش نکرده، اموالی که به صورت ارثیه و مردم در اختیار او گذاشته بودند و به این عالم اعتماد کرده بود، برای استفاده دیگران وقف کرد و باقیات و صالحات را فراهم کرد.

رئیس هیئت فقهی سازمان اوقاف وامور خیریه کشور افزود: اما در مورد این که حوزه چگونه می توان به وقف ورود کرد باید گفت در شرایط فعلی می بینیم که حوزه توجه جدی به بحث وقف نکرده است و با ظرفیتی که حوزه دارد، انتظار بیش از این است کرسی های درس خارج حوزه به بحث وقف اختصاص داده شود.

وی عنوان کرد: امروز سازمان اوقاف موسوعه ای را منتشر کرده و هزار سال بحث موقوفه را مورد بررسی قرار داده است. هدف از این کار مقابله با اندیشه های که می گویند و معتقدند شیعه به بحث وقف توجهی ندارد، است.

 حجت الاسلام روحانی نژاد گفت: در این موسوعه، 195 کتاب در مورد وقف نوشته شده ونصف یا 98 کتابهای که درموسوعه آمده مربوط به شیعه است. 23 جلد کتاب از 95 کتاب در فقه حنبلیه در مورد وقف است. برای زیدیه 12 کتاب،  27 کتاب برای مالکیه و 6 کتاب به صورت متفرقه برای فرق های دیگر در مورد وقف نوشته است.

رئیس هیئت فقهی سازمان اوقاف وامور خیریه کشور افزود: اینها نشان می دهد برخلاف توهم ها و ادعا های مطرح شده، مذهب امامیه وشیعه در مورد وقف کارهای جدی کرده است.

وی عنوان کرد: امروز در باب وقف موضوعات بسیار جدید وارد شده که هنوز برای آن در حوزه فکری نشده و مورد بررسی قرار نگرفته . مثلا آیا بِرند را می شود وقف کرد، آیا مسائلی که عینی نیستند، می شود وقف کرد؟ این موضوعات جدیدی است که حوزه در مورد آن توجهی نکرده است. باید دراین موارد کرسی های جدید راه انداز شود یا پژوهشکده وقف در حوزه راه اندازی شود تا این پژوهشکدده در مورد موضوعات روز وقف، بحث و بررسی کند و نظریه دهد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی نژاد گفت: اگر حوزه درمباحث نظریه و تئوری بحث وقف ورود جدی داشته باشد، در جامعه هم فرهنگ سازی می شود و در عین می تواند بسیاری از مشکلات جامعه را از بین ببرد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcb0gbz.rhbsapiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما