پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 75322
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
عضو مجلس خبرگان رهبری:

معیارهای استاندارد زندگی در آرمان شهر قرآنی

قم نيوز : عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بر اساس قران، یکی از ابعاد "اطمینان شهری" اطمینان از کالا است، گفت: در آرمان شهر قرآنی، معیارهای تامین و تضمین سلامت، بهداشت و رونق اقتصادی، که امروزه از آن به معیارهای استاندارد تعبیر می شود، مورد توجه قرار گرفته است.
معیارهای استاندارد زندگی در آرمان شهر قرآنی / اطمینان از کالا مورد توجه قرآن است
معیارهای استاندارد زندگی در آرمان شهر قرآنی / اطمینان از کالا مورد توجه قرآن است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام احمد مبلغی در جمع مدیران سازمان استاندارد ایران گفت: پرسش این است که آیا در آیه در آیه 112 سوره نحل، که ناظر به آرمان شهر قرآنی است، به ضرورت فراهم آوردن معیارهای استاندارد بخش در کالا توجه شده است یا نه؟
فقیه ناظر بر امور حلال در سازمان استاندارد گفت: دو کلمه " مُّطْمَئِنَّةً" و "رَغَدًا" در این آیه( آیه 112 سوره نحل) از  توجه قرآن کریم به معیارهای شکل دهنده به آنچه امروزه استاندارد نامیده می شود، حکایت دارد.
  * کلمه مطمئنه در آیه

وی خاطرنشان کرد:  با توجه به اینکه کلمه "مُّطْمَئِنَّةً" در آیه صفت برای قریه قرار گرفته است، می توان فهمید که  مجموعه بک شهر می باید در اطمینان  قرار بگیرند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه اطمینان از کالا یکی از لایه های "اطمینان شهری" است، گفت: اگر کالاهایی که به بازار می آید، فاقد معیارهای تامین کننده سلامت و بهداشت باشند و در نتیجه، برای زندگی مشکلاتی را به بار آورند (و به تعبیر دیگر استاندارد نباشند)، اطمینان شهری شکل نمی گیرد در این صورت عنوان "قریة مطمئنه" بر چنین جامعه‌ای صدق نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: نتیجه‌ای اینکه از نگاه قرآن، رعایت استانداردها ارتباط تنگاتنگی با حصول اطمینان و آرامش در جامعه دارد. فقیه ناظر بر امور حلال در سازمان استاندارد یادآورشد: همه کارگاه ها و واحد های تولیدی باید به کمک سازمان استاندارد بکوشند تا از رهگذر تولید کالاهای با کیفیت و سلامت بخش، "اطمینان شهری" را  در زمینه کالاهای مصرفی که مد نظر قرآن است، فراهم بیاورند.
 

*عیش رغد و استاندارد

وی با اشاره به اینکه در آیه"يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا"بحث رزق رغد مطرح است، گفت: عیش رغد در ادبیات دینی، به معنای عیش گوارا است و عیش گوارا دارای خصوصیاتی است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: خصوصیات عیش گورا، عبارت است از عیشی که کالاهای خوراکی و غیرخوراکی در آن به بروز بیماری و  آلودگی منتهی نشود، چه آنکه اگر جامعه کالاها را از حیث کیفیت و سلامت بخشی به گونه ای ببینند که از مضرات آن در امان نباشند، نه حالت اطمینان به آنها دست می دهد و نه آن زندگی برایشان گوارا خواهد بود.

استاد حوزه علمیه یادآورشد: به تعبیر دیگر، اگر کالایی به مردم آسیب برسند و در تولید آن، معیارها و استانداردها رعایت  نشده باشد، دیگر عیش گوارا شکل نمی گیرد و در جامعه مواجه با چنین وضعیتی، اطمینان و آسودگی خاطر پدید می آید.
 

*  رابطه کفران نعمت و استاندارد

وی با اشاره به طرح مساله کفران نعمت در آیه 112 سوره نحل گفت: اگر سوء استفاده از مواد خام در تولید و فرآوری آن صورت بگیرد و در نتیجه، برای جامعه نعمت به نقمت تبدیل شود کفران نعمت رخ داده است.
 

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: بنابراین یکی از ابعاد کفران نعمت، آن است که با رعایت نکردن معیارها، نعمت خدا را به کالایی مضر تبدیل نمائیم و به جامعه آسیب برسانیم.

* سازمان استاندارد و حلال

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: سازمان استاندارد باید بتواند همانگونه که استانداردهای فنی و تکنیکی را مدیریت می کند، معیارهای مربوط به حلال را بر اساس نهاد فقهی نظارت بر حلال(که درون آن تعبیه شده است  و به حوزه علمیه  و فتوای رهبر معظم انقلاب ارتباط دارد،) نیز مدیریت و منسجم کند.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcirpay.t1awr2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما