شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۰۰
کد مطلب : 76266
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن حوزه علمیه قم:

جامعه بشری با تاسی به سیره نبوی به فضایل اخلاقی معطر می شود

قم نيوز : دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن حوزه علمیه قم تصریح کرد: جامعه بشری با تاسی به سیره نبوی به خصوص اخلاق والای حضرت رسول اکرم(ص) به فضایل اخلاقی معطر می شود.
جامعه بشری با تاسی به سیره نبوی به فضایل اخلاقی معطر می شود
جامعه بشری با تاسی به سیره نبوی به فضایل اخلاقی معطر می شود
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام سید مرتضی میرکتولی با بیان این که عید مبعث، تجلی رحمت خاص پروردگار عالم بر بشریت با مبعوث ساختن حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) است، اظهار داشت: آنچه ما عموماً از زندگانی حضرت رسول(ص) می شناسیم ناظر به نگاه تاریخی است و حال آن که قرآن خود بهترین کتاب و منبع برای شناسایی زوایای مختلف زندگی ایشان است.

وی همچنین افزود: از منظر قرآن کریم، هنگامی که به سیمای رسول الله (ص) پرداخته می شود ایشان با تعابیر والایی چون "خُلق عظیم" و "اخلاق حسنه" توصیف شود؛ در واقع چند چیز را خداوند در کتاب خویش بسیار مهم و عظیم برمی شمارد که یکی از آن ها اخلاق پیامبر (ص) است و این مساله به خوبی نشان می دهد که حضرت رسول(ص) دارای چه جایگاه و مرتبتی به خصوص از منظر سجایای اخلاقی و کرامت های بزرگ است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مهمترین  پیام زندگی نورانی خاتم الانبیا(ص)(ص) تاکید بر اصل اخلاق نیکو، مهربانی و دوستی و سلامتی و به دور ریختن رذالت های اخلاقی است چه آن که اگر این رذایل را از خود دور سازیم، می توانیم معطر به فضایل اخلاقی گردیم.

وی ادامه داد: در حقیقت کلیدی ترین پیام بعثت نبوی، تاکید همیشگی بر رویکرد اخلاقی و اجتماعی بشریت است به این که پیامبر (ص) به ما فرمود که حسد ، دروغ، کبر ، بدبینی و سوء ظن ، نفاق و دورنگی و غیره پلیدی و پلشتی و از رذایل است و باید از آن ها برحذر بود تا بتوان به سعادت حقیقی نائل آمد، زیرا این ها اگر در وجود انسان باقی بماند ولو این که فرد مدت ها بعد نیز توفیق توبه پیدا کند، بازهم دست کم برای مدتی بوی تعفن رذایل در وجودش باقی می ماند.

وی اضافه کرد: از سویی می بایست توجه داشت که تعالیم اخلاقی رسول اکرم (ص) فراتر از همه پیام های اخلاقی بود که در آن زمان در میان مذاهب و فرقه ها و عرفان ها وجود داشت و اساساً حرف هایی که پیامبر بیان کرده و ارمغان های نیکویی که ایشان به بشریت ارایه داده بودند در هیچ مکتب و دین دیگری این گونه وجود نداشته است.

حجت الاسلام و المسلمین کتولی در خاتمه بیان داشت: از این حیث، بعثت پیامبر اعظم(ص) تجلی نور و رحمت برای همه بشریت است و عید مبعث عید بزرگی برای همه انسان ها از هر دین و آیینی به شمار می رود چه آن که حضرت محمد(ص) خود رحمت برای همه عالمیان هستند و ما باید بیش از پیش در شناختن مقام و عظمت ایشان و در وهله بعد شناساندن آن به مردم جهان بکوشیم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcg3x9u.ak9334prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما